پزشکیان: توافق ایران و آمریکا برای جلوگیری از جنگ می‌تواند گسترش پیدا کند


مسعود پزشکیان، نماینده‌ی جریان میانه‌روها در مجلس شورای اسلامی، بعد از ظهر یکشنبه در گفت‌وگویی با نیوز می‌گوید که اگر ایران و آمریکا در مورد جلوگیری از شروع یک جنگ جدید توافق دارند، می‌توانیم در زمینه‌های دیگر نیز این توافق را گسترش دهیم.

گفت‌وگوی نیوز با نماینده‌ی منتخب مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در انتخابات مجلس دوازدهم، را می‌‌توانید در ادامه بخوانید:

نیوز: نظرتان درباره‌ی حمله‌ی موشکی و پهپادی شب گذشته‌ی ایران به اسرائیل چیست؟

جاه‌طلبی را باید با جاه‌طلبی پاسخ داد. نمی‌شود یک طرف هر وقت دلش خواست به منطقه‌ای حمله کند یا هر کسی دلش خواست را ترور کند و هیچکس هم جوابش را ندهد. دنیا باید این را هم ببیند. نمی‌شود که سازمان ملل این کارهای اسرائیل را ببیند و هیچ کاری نکند. خیلی راحت هر غلطی می‌خواهد کند.

این واقعا نامردی‌ست. من کاری ندارم در داخل کشور خودمان بسیاری مشکلات و ناعدالتی و… داریم. اما اینکه حکومتی هر وقت هرجایی و هر کسی را می‌خواهد بزند و ترور کند و به کسی هم پاسخگو نباشد که نمی‌شود! بالاخره یک نفر باید جواب او را می‌داد.

به نظرم این کاری که بچه‌های سپاه کردند جدای از کارهای دیگرشان غرورآفرین بود. قرار باشد این اتفاق به جنگ یا دعوایی هم بکشد که خب کشیده، در مقابل قلدر یک نفر باید بایستد و به او بگوید که می‌شود در مقابلش قلدری کرد.

دنیا هم اگر راست می‌‌گوید خب او را سر جایش را بنشاند. این همه زن و کودک را در غزه کشتند. این‌ها مگر براساس قوانین بین‌المللی‌ست؟! کجای قوانین بین‌المللی جنگ آمده که این همه آدم را بمباران کنید و آدم بکشید و به هیچ جا هم پاسخگو نباشید. آمریکا هم هربار هر تصمیمی عله آنان را وتو کند؛ خب این که نمی‌شود.

اگر ما در داخل مشکل مردم را حل می‌کردیم و مردم با رفتارهای ما مشکلی نداشتند این برخوردها در نظر همه طبیعی می‌آمد. جامعه‌ای که زنده‌ است در برابر هر ضربه‌ای باید پاسخ دهد دیگر.

نیوز: چه باید کرد که این اتفاقات روی وضعیت اقتصادی ما اثر نگذارد؟

رهبری در شعار سال در مورد مشارکت مردم در اقتصاد گفتند. مشارکت مردم با دیوان‌سالاری عده‌ای خاص امکان‌پذیر نیست. مشارکت زمانی معنی می‌دهد که همه‌ی مردم در حکومت سهمی داشته باشند. کسانی که به قدرت می‌رسند و بقیه را حذف می‌کنند چطور می‌توانند در مشارکت نقش داشته باشند؟! تقریبا ممکن نیست.

نیوز: ایران و آمریکا در مورد جلوگیری از جنگ جدید در منطقه بسیار با هم توافق دارند. به نظرتان می‌توان این توافق را در موارد دیگر هم ایجاد کرد؟

من که کاره‌ای نیستم و رهبر معظم انقلاب در این زمینه این سیاست‌ها را تعیین می‌کند اما به نظر من ما حتی اگر سر جنگ هم داریم باید بنشینیم حرفمان را بزنیم. زیر بار زور هم نرویم. حرف غیرمنطقی را هم قبول نکنیم. اما اینکه حرف نزنیم برای من قابل درک نیست. آمریکا هم اگر راست می‌گوید به اسرائیل سلاح و موشک ندهد.

البته اگر توافقی با آمریکا وجود دارد و در زمینه‌ای ممکن شده اگر آن را گطترش دهند به نفع کشور است.

انتهای پیام



Source link