این دلایل می تواند باعث شکست شما در مصاحبه شغلی شود


رپورتاژ آگهی

شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف برای استخدام نیروهای کاری موردنیاز خود، مصاحبه شغلی برگزار می‌کنند. یکی از رایج‌ترین دغدغه‌هایی که افراد جویای کار با آن مواجه هستند، نگرانی از شکست در مصاحبه کاری است. شکست در مصاحبه شغلی و از دست دادن فرصت استخدامی در این مرحله، دلایل مختلفی دارد.

چنانچه هنوز تجربه شرکت در یک مصاحبه شغلی را کسب نکرده‌اید یا در مصاحبه‌های کاری اخیر خود شکست خورده‌اید، می‌توانید با شناخت این دلایل از شکست خود در مصاحبه شغلی جلوگیری کنید. در این مقاله قصد داریم تا به مهم ‌ترین و رایج‌ترین دلایل شکست در مصاحبه شغلی اشاره کنیم.

مهم ترین دلایل شکست در مصاحبه شغلی

بسیاری از افراد جویای کار این موضوع را مطرح می‌کنند که نتوانسته‌اند به شکل موفقیت‌آمیزی مصاحبه شغلی را پشت سر بگذارند. این گروه از کارجویان در پیدا کردن شغل ناموفق هستند و دلایل شکست در مصاحبه کاری را تنها در نداشتن مهارت ها و توانایی‌های شغلی یا نداشتن تجربه کاری مناسب می‌دانند.

این در حالی است که اگر در مصاحبه‌های شغلی خود نتوانسته‌اید نتایج راضی‌کننده‌ای را کسب نمایید، دلایل این موضوع می‌تواند در جایی غیر از رزومه کاری شما نهفته باشد. اگر کارفرما شما را به مصاحبه شغلی دعوت کرده است، بدون تردید رزومه کاری شما را مورد تأیید اولیه قرار داده است.

این موضوع که شما چطور درباره مهارت ها و توانایی‌‌های خود صحبت کنید بسیار مهم است. همچنین این موضوع که بتوانید فرد مصاحبه کننده را تحت تأثیر تجربه‌های خود قرار دهید و ویژگی‌های شخصیتی مناسبی را از خود نشان دهید، از مهم ترین عوامل موثر بر نتیجه یک مصاحبه شغلی هستند.

سوالاتی که مطرح می‌کنید و نحوه پاسخ‌ دادن به سوالات در طول یک مصاحبه شغلی، از دیگر عوامل موثر بر تصمیم فرد مصاحبه کننده هستند. رزومه کاری شما فقط یک وظیفه دارد که آن‌هم دعوت شدن شما به مصاحبه کاری است. اگر به مصاحبه شغلی دعوت شده‌اید، علت شکست در مصاحبه کاری را در جای دیگری جستجو کنید.

بسیاری از افراد در یافتن دلایل شکست خود در مصاحبه‌های شغلی ناتوان هستند. در ادامه این مقاله به مهم ترین دلایلی اشاره می‌کنیم که این دلایل می تواند باعث شکست شما در مصاحبه شغلی شود.

به‌اندازه کافی درباره فرصت شغلی و شرکت موردنظر تحقیق نکرده‌اید

این مرحله در کاریابی را دست‌کم نگیرید. صرف‌نظر از این موضوع که برای کدام شرکت یا فرصت شغلی رزومه خود را ارسال کرده باشید، کارفرمایان به دنبال یافتن نقاط قوت در شما هستند. یکی از این نقاط قوت، سخت‌کوشی است. اولین اقدامی که شما می‌توانید در این رابطه انجام دهید، کوشش برای داشتن سطح قابل قبولی از اطلاعات پیرامون شرکت و فرصت شغلی است.

برای این منظور تا جایی که می‌توانید اطلاعات خود را درباره اهداف، حوزه فعالیت، مشتریان، رقبا، تعداد کارکنان و محصولات یا خدمات شرکت افزایش دهید. توضیحات موجود در آگهی استخدامی را بخوانید و روی مهم‌ ترین مسئولیت ها و مهارت ها تمرکز کنید.

درباره سایر اقداماتی که ممکن است رقبای استخدامی شما انجام دهند فکر کنید. همواره سعی کنید یک قدم نسبت به رقبای استخدامی خود جلوتر باشید و اطلاعات بیشتری درباره فرصت شغلی و شرکت موردنظر بدست آورید. این همان اقدامی است که شما را از سایر رقبای استخدامی متمایز می‌سازد.

با انجام تحقیقات گسترده درباره شرکت و موقعیت شغلی می‌توانید ضمن افزایش اعتماد به نفس خود، به وجه تمایز خود با سایر رقبا در هنگام پاسخ دادن به سوالاتی مانند «چرا برای کار در این موقعیت شغلی درخواست داده‌اید؟» یا «آیا درباره شرکت ما اطلاعاتی دارید؟» به‌خوبی اشاره کنید.

به‌اندازه کافی از فرد مصاحبه کننده سوال نپرسیده‌اید

درباره نیازها و دغدغه‌های شغلی با فرد مصاحبه کننده صحبت کنید. تردیدی نیست که کارفرماها به دنبال جذب و استخدام افرادی هستند که به‌خوبی از نیازها و تمایلات شغلی خود آگاهی دارند. بهتر است با فرد مصاحبه کننده در این رابطه صحبت کنید. در غیر این صورت فرد مصاحبه کننده تصور می‌کند شما در شغل خود به‌زودی دچار یکنواختی، کسالت و از دست دادن انگیزه می‌شوید.

اگر سوالات خود را در جلسه مصاحبه شغلی مطرح نکنید، چطور می‌توانید به مناسب بودن شغل موردنظر پی ببرید؟ نپرسیدن سوالات مهم در جلسه مصاحبه شغلی، یک نشانه و علامت گذاری بزرگ برای کارفرما است که درباره مسئولیت پذیری و تعهد شما به شغل موردنظر تردید کند. در صورتی که تعداد قابل قبولی از سوالات را از کارفرما نپرسید، ممکن است سوء تفاهم‌های زیر برای فرد مصاحبه کننده ایجاد شود:

  • شما فقط به دنبال استخدام هستید و نوع شغل برای شما اهمیتی ندارد.
  • با یافتن شغل بهتر، موقعیت شغلی فعلی را رها خواهید کرد.
  • کوشش کافی را برای استخدام شدن به خرج نداده‌اید.

درنتیجه قرار گرفتن در این موقعیت می‌تواند یکی از مهم ترین دلایل شکست شما در مصاحبه شغلی باشد. برای رفع این نوع از سوء تفاهم‌ها بهتر است در صورت ملاقات با فرد مصاحبه کننده، یک یا دو سوال را مطرح نمایید. برخی از مهم ترین سوالاتی که می‌توانید در جلسه مصاحبه شغلی به آن‌ها اشاره کنید عبارت‌اند از:

  • مسئول مستقیم من در این موقعیت شغلی چه کسی خواهد بود؟
  • چطور می‌توانم با سرپرست یا مسئول مستقیم خود همکاری داشته باشم؟
  • در 2 سال گذشته چند نفر در این موقعیت شغلی استخدام شده‌اند؟
  • مهم ترین اولویت کاری من چه خواهد بود؟
  • آیا می‌توانید به مثال‌هایی از پروژه‌های انجام‌شده در این موقعیت شغلی اشاره کنید؟
  • مهم ترین مهارت ها و توانایی‌های لازم برای انجام این کار چیست؟
  • چه زمانی و به چه شکل درباره نحوه انجام مسئولیت ها به من بازخورد می‌دهید؟
  • آیا آموزش‌ و پیشرفت‌ شغلی در این شغل وجود دارد؟
  • آیا تاکنون شخصی از این فرصت شغلی اخراج شده است؟ چرا؟

ایمیل سپاس گذاری برای فرد مصاحبه کننده ارسال نکرده‌اید

یکی دیگر از راه‌هایی که می‌توانید سخت‌کوشی خود را برای استخدام در یک شرکت نشان دهید، ارسال ایمیل بعد از جلسه مصاحبه شغلی است. این رفتار شما قطعا می‌تواند تأثیر مثبتی بر تصمیم‌ فرد مصاحبه کننده داشته باشد. شما می‌توانید در اولین روز بعد از مصاحبه شغلی، یک ایمیل سپاس گذاری برای فرد مصاحبه کننده ارسال کنید.

صداقت کافی از خود نشان نداده‌اید

عدم رعایت صداقت در جلسه مصاحبه می‌تواند بیانگر ضعف شما باشد. اگر در طول مصاحبه کاری نمی‌توانید مطلبی را توصیف کنید یا از موضوعی آگاهی ندارید، بهتر است تمایل خود را برای یادگیری نشان دهید. شما می‌توانید بدون نگرانی به این موضوع اشاره کنید که قبلا کار موردنظر را تجربه نکرده‌اید و آماده هستید تا آن را تجربه کنید. همچنین در صورت ترک شغل قبلی، بهتر است به دلایل ترک شغل قبلی خود به شکل حرفه‌ای اشاره کنید.

رفتار شما حرفه‌ای نبوده است

یکی از چالش ها و موضوعاتی که باید در مصاحبه شغلی به آن توجه شود، رفتار شما و نحوه استفاده از زبان بدن است. فراموش نکنید که افراد همواره از روی ظاهر، قضاوت اولیه‌ای را انجام می‌دهند.

اشتیاق کافی را برای استخدام از خود نشان نداده‌اید

مدیران و مسئولان منابع انسانی شرکت‌ها به دنبال افرادی هستند که انگیزه و روحیه بالایی برای استخدام و تصدی جایگاه شغلی مورد نظر آن‌ها دارند. این بدان معنا نیست که حتما باید انرژی فراوانی در هنگام مصاحبه شغلی داشته باشید.

شما می‌توانید درباره انگیزه و میزان کوشش خود برای استخدام در شغل مورد نظر صحبت کنید. اگر درباره بخشی از مسئولیت ها و وظایفی که مورد علاقه شما است صحبت شد، نظر مثبت خود را درباره این نوع از مسئولیت ها ابراز کنید. این کار را می‌توانید یک یا دو بار در طول مصاحبه انجام دهید.

بیش از حد متواضع هستید

هرگز این موضوع را فراموش نکنید که وظیفه شما در مصاحبه کاری، کوشش برای معرفی خود به بهترین شکل ممکن است. داشتن صداقت و تواضع ویژگی شخصیتی بسیار خوبی است، اما در برخی از مواقع باید تواضع و خجالت را کنار بگذارید.

بهتر است به دستاوردها و تجربه‌های خود در شغل قبلی اشاره کنید. داشتن تواضع و خجالت بیش از اندازه می‌تواند نشانه ضعف شما و عدم برقراری روابط عمومی موثر باشد. درباره مهم ترین مهارت ها و تخصص خود و کارهایی که به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهید با فرد مصاحبه کننده صحبت کنید.

مهارت‌ ها و توانایی‌های مرتبط را بیان نکرده‌اید

همواره بهتر است به مهارت ها و توانایی‌هایی اشاره کنید که موردنیاز کارفرما هستند. عدم رعایت این موضوع یکی از مهم ترین دلایل رد شدن در مصاحبه‌های کاری است. مهم ترین اصل در داشتن پیشنهادهای شغلی بیشتر، نمایش دادن مهارت ها و توانایی‌هایی است که کارفرما به دنبال آن‌ها است.

شما می‌توانید به این موضوع اشاره کنید که چطور دستاوردها و تجربه‌های شما در شغل قبلی، می‌تواند برای موفقیت در فرصت شغلی موردنظر مورداستفاده قرار گیرد. اگر توضیحات شغلی در آگهی استخدامی را به‌دقت مطالعه نکرده باشید، نمی‌توانید این کار را به‌خوبی انجام دهید.

جمع‌بندی

دلایل مختلفی برای شکست در مصاحبه شغلی وجود دارد. دلایلی مانند عدم نمایش ویژگی‌های شخصیتی مانند مسئولیت پذیری و صداقت یا عدم طرح سوالات مناسب در انتهای یک مصاحبه شغلی، می‌توانند موجب شکست شما در این مرحله از کاریابی شوند. با آگاهی از این دلایل می‌توانید مصاحبه شغلی خود را با موفقیت پشت سر بگذارید. به همین دلیل در این مطلب به معرفی مهم ‌ترین دلایل عدم موفقیت در یک مصاحبه کاری اشاره نمودیم.