خاطرات هاشمی ۱۸ اردیبهشت سال ۸۰ | تعریف نماینده ولی فقیه از رفسنجانی


نیوز: خاطرات روزنوشت آیت‌الله اکبر هاشمی در اردیبهشت سال ۱۳۸۰ را در ادامه می‌خوانید:

سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1380 | 14 صفر 1422 8 می 2001

برای اجلاس مسئولان انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، از منزل به اردوگاه شهید باهنر منظریه رفتیم. آقای [محمدجواد حاج] علی‌اکبری، نماینده رهبری، گزارش و شرح طولانی از خدمات من به انقلاب داد.[1] من هم دربارة اهمیت تربیت جوانان متعهد از دوره دانش‌آموزی صحبت کردم.[2] به دفترم رفتم. دکتر [علی‌اکبر] ولایتی، [مشاور رهبری در امور بین‌الملل] آمد. در مورد انتخابات [ریاست‌جمهوری] و مسائل جاری کشور و مشکلات اقتصادی و فرهنگی بحث شد.

شب میهمان رهبری بودم. از سفر گیلان راضی‌اند. در مورد نامزدهای انتخابات [ریاست‌جمهوری] مذاکره شد. از اینکه روزنامه‌های عربی به دروغ نوشته‌اند که آقای سیدحسن نصرالله، [رهبر حزب‌الله لبنان]، از ایشان خواسته که به آقای [سیدمحمد] خاتمی بگوید، در انتخابات شرکت‌ کند، ناراضی‌اند و بنا دارند تکذیب شود. عفت می‌گوید، در کلاس درس دانشگاه آزاد، استادی از آقای خاتمی انتقاد کرده و کسی از دانشجویان اعتراضی نکرده است.

درگیری‌ها در فلسطین ادامه دارد و اسراییل مدعی است، یک کشتی کوچک حامل اسلحه برای فلسطینی‌ها را در ساحل غزه گرفته‌اند. گفته می‌شود، با فشار آمریکا، ترکیه تصمیم گرفته است، مانع عبور هواپیماهای ایرانی حامل کمک به فلسطین، از فضای ترکیه شود.

چین اعلام کرده، به خاطر شروع مجدد پرواز هواپیماهای جاسوسی آمریکا در نزدیک سواحل این کشور، از پس دادن هواپیمای آمریکایی خودداری خواهدکرد. مقامات اف بی آی، [= پلیس فدرال] آمریکا، صریحاً گفته‌اند که ایران در انفجار الخُبَر عربستان دست داشته است و بنا دارند پیگیری نمایند.

در افغانستان، جنگ‌های داخلی تشدید شده است. اتحادیه اروپا، با مصوبه‌ای حرکت به سوی تشکیل یک دولت برای کل اروپا را آغاز کرده است.


[1] – آقای حاج علی‌اکبری، نماینده ولی فقیه در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، در سخنانی‌ گفت: «حضور آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در جمع ما، توفیق ارزشمندی است‌که این سند گران‌بهای انقلاب، ما را رهین منت خویش کردند. امام (ره)، ماهی در آسمان تاریک دوران ستم شاهی بودند که ستارگان و سیارگان فراوانی در این نورافشانی به او یاری می‌رساندندکه یکی از پُرفروغ‌ترین آنها، آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی هستند.» وی به تفصیل به نقش آقای هاشمی در مبارزات و پیروزی انقلاب، دفاع مقدس، مجلس شورای اسلامی، دوران سازندگی و دوران مشاورت رهبری پرداخت و دوران سازندگی را به عنوان یکی از بی‌نظیرترین کارهای انقلاب اسلامی در طول تاریخ ایران توصیف کرد.

[2] – در بخشی از این سخنرانی آمده است: «اظهارات برادر بزرگوارمان جناب آقای علی‌اکبری، مرا شرمنده کرد. در خور آن همه ستایش‌ها نیستم. یک نفر مثل همه شما هستم که برای این انقلاب کار کردید. در زمانی که خیلی‌ها کار می‌کردند، بنده هم با مسئولیت‌های متنوع کارکردم. یکی از کارهایی که بنیانی است و از اول روی آن حساب می‌کردیم، همین اتحادیه انجمن‌های دانش‌آموزی است. به عنوان یک کار مبنایی، زیربنایی و انسان‌ساز از اوایل انقلاب جدی گرفته شد. در طول این سال‌ها هم در مدارس و جامعه ما نقش داشت. در حوادث و پیش‌آمدها سهم قابل توجهی از حضور برای انجمن‌های دانش‌آموزی ثبت شده است. بسیار مهم است که انسان‌های شایسته‌ای تربیت کنیم و تحویل جامعه دهیم. اگر موفق شویم سالانه ده‌ها هزار جوان تحصیلکرده، آگاه، مؤمن، دلسوز و فداکار را وارد سطح جامعه کنیم، کار باعظمتی است. مسائل روز را بفهمید. آینده را تحلیل کنید. حرکت تاریخ را شناسایی کنید. عوامل مؤثر در تاریخ را بشناسید. عوامل سازنده انسان را شناسایی کنید. آموزش‌های ساده، متناسب با مخاطبین و حوزه مسئولیت خود تنظیم کنید.» رجوع کنید ←کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1380»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1402.

منبع: کتاب خاطرات هاشمی در سال ۱۳۸۰؛ «افراط در اختلاف»

انتهای پیام



Source link