شهر در روز تجمع | پایگاه خبری تحلیلی نیوز


آسیه توحیدنژاد، نیوز: در هفته‌ای که گذشت بنرهایی در سطح شهر تهران به چشم می‌خورد که مردم را دعوت به تجمعی در میدان امام حسین، در روز چهارشنبه، 21 تیرماه می‌کرد. این روز که در تقویم به نام روز ملی عفاف و حجاب ثبت شده سالگرد واقعه‌ی مسجد گوهرشاد است. نیوز در این روز تصمیم به تهیه‌ی گزارشی میدانی از این تجمع گرفت ولی کمی متفاوت‌تر!

(فقط تعدادی از تصاویر توضیح مربوط را در متن دارند)

گزارش از خیابان ایتالیا شروع می‌شود نه میدان امام حسین

گزارش میدانی نیوز از این تجمع نه از میدان امام حسین و ساعت 5 بعد از ظهر که از خیابان ایتالیا و ساعت 4 بعد از ظهر شروع می‌شود.

در پیاده‌رو پیرزنی روسری را با گره آزادانه‌ای روی سر نگه داشته؛ دختر جوانی که شالش روی شانه‌اش افتاده از خیابان فلسطین عبور می‌کند. زن میان‌سالی با موهای مجعد در حال خندیدن، ترک موتور شالش از روی سر افتاده است. خانمی همراه همسرش با حجاب آزادانه‌ای ویترین عینک‌فروشی‌های خیابان فلسطین را نگاه می‌کند. 

بادی همراه گرد و غبار در خیابان فلسطین می‌وزد و مردی که در سطل زباله نشسته بود را بیرون می‌آورد.

زن مسنی که روسری‌اش را با سختگیری سر کرده و پرونده‌ی پزشکی‌ در دست دارد با چهره‌ای درهم در تقاطع بلوار کشاورز از خیابان عبور می‌کند. چهار زن جوان دست در دست دختربچه‌هایشان با کوله‌پشتی‌های کوچک و در حال گپ‌و‌گفت از روبروی کافه کوچینی می‌گذرند. 

دختربچه‌ی کوچکی بدون روسری کنار خیابان بلوار کشاورز روی زمین نشسته و دستمال کاغذی می‌فروشد. نبودن مشتری بی‌حوصله‌اش می‌کند؛ سر روی پلاستیک مچاله‌ شده‌ای می‌گذارد و بی آنکه در قید کثیفی سنگفرش خیابان باشد دراز می‌کشد و با دست‌هایش بازی می‌کند. 

زنی با لباس فرم و مقنعه، دختری با ظاهر دانشجویی و مقنعه و دو زن با شالی بر دوش و بر سر از کتابفروشی بیرون آمدند. روبروی دستفروش بدلیجاتی که مکان همیشگی‌اش در کنار ایستگاه میدان ولیعصر، روبروی سینما قدس است چند دختر جوان باحجاب و بی‌حجاب و با چادر کنار هم مشغول تصمیم‌گیری هستند. آنطرف‌تر روبروی بستنی‌فروشی چند دختر جوان با شال‌های روی دوششان مشغول گپ‌وگفت با نوازندگان گروه موسیقی هستند.

در ایوان انتظار مترو میدان ولیعصر دختران جوان باحجاب و بی‌حجاب و چادری دیده می‌شوند. تعداد چادری‌ها کمتر و تعداد باحجاب‌ها بیشتر بود. 

این عکس‌ها در چند ثانیه متمادی از پله‌برقی مترو میدان ولیعصر برداشته شدند.