شرایط بحرانی ماهیان خاویاری در خزر


پیام ما نوشت: رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با بیان اینکه برخی از آبزیان و ماهیان دریایی آب‌های داخلی و شمال کشور به دلایل مختلفی مانند تغییر اقلیم در معرض خطر قرار دارند، گفت: برخی از آنها مانند ماهیان خاویاری در شرایط بحرانی هستند و برخی نیز با وضعیت کم‌خطرتر اما نامناسبی مواجه‌اند.
محمود بهمنی به ایرنا گفت: در شمال کشور متناسب با نوع ذخایر در معرض خطر و با توجه به امکانات محدودی که در مجموعه‌های تحقیقاتی شیلات وجود دارد تلاش می‌کنیم بانک ژن گونه‌های اولویت‌دار مانند گونه‌های اقتصادی را ایجاد کنیم. او با بیان اینکه اعلام تعداد گونه‌های در معرض خطر به دلیل تنوع، تعدد و براساس تقسیم‌بندی‌های ماهیان اقتصادی و غیراقتصادی متفاوت است، گفت: ذخایر مهمترین ماهیان اقتصادی در معرض خطر دریای خزر پنج گونه از ماهیان خاویاری (فیل ماهی، اوزون برون، چالباش، تاس ماهی ایرانی و شیپ) است که در سال‌های اخیر به دلایل مختلف ذخایر آنها به شدت کاهش یافته و در معرض خطر قرار گرفته‌اند.

برخی از گونه‌های مهم آبزیان نظیر سس‌ماهی یا باربوس‌ماهیان در معرض خطر هستند که بانک ژن این ماهیان در ایستگاه تحقیقات تکثیر و پرورش «شولم» فومن در حال مطالعه و نگهداری است

بهمنی همچنین گفت: در آب‌های داخلی برخی از گونه‌های مهم آبزیان نظیر سس‌ماهی یا باربوس‌ماهیان از گونه‌های در معرض خطر هستند که در پژوهشکده آبزی‌پروری آب‌های داخلی بانک ژن این ماهیان در ایستگاه تحقیقات تکثیر و پرورش «شولم» فومن در حال مطالعه و نگهداری است و برخی از انواع ماهیان سوف، خرچنگ دراز آب شیرین و خرچنگ دراز دریای خزر (خرچنگ اوستاکوس) که در گذشته در جنوب دریای خزر در تالاب انزلی به مقدار زیاد یافت می‌شد نیز از گونه‌های مهمی است که ذخایر آن به شدت کاهش یافته است. به گفته او اگرچه بیوتکنیک تکثیر و پرورش این گونه‌ها در پژوهشکده آبزی‌پروری آب‌های داخلی کشور در انزلی به‌دست آمده است اما در طبیعت ذخایر آن به شدت کاهش یافته است. در جنوب کشور نیز به طور مشخص در آب‌های دریایی ذخایر برخی از انواع گونه‌های بومی میگو کاهش یافته و ماهیان اقتصادی مانند سنگ‌سر، شوریده، راشگو و سرخو و بسیاری دیگر حتی انواع کوسه‌ها به علل مختلف که عمده‌ترین آنها صید غیرمجاز و بی‌رویه، آلودگی و نبود امکان دستیابی مولدین این گونه‌ها به سن باروری و تکثیر مناسب در شرایط اکوسیستم جنوب است، شاهد کاهش ذخایر آنها هستیم. بهمنی بیان کرد: ذخایر بسیاری از گونه‌ها مانند خیار دریایی و شاه میگو یا لابستر در دریای عمان و سواحل چابهار نیز در معرض خطر است که باید برنامه‌ریزی جامعی توسط تمام دستگاه‌هایی که می‌توانند به حفظ این گونه‌ها کمک کنند، انجام شود تا اکوسیستم آبی و شرایط بهینه رشد و نمو و نیز تولید مثل و تکثیر انواع آبزیان فراهم شود.

انتهای پیام