شبخ حسین انصاریان به پناهیان: بلد نیستی حرف نزن


وبسایت روزنامه اطلاعات نوشت: واکنش تند شیخ حسین انصاریان به اظهارات پناهیان خبرساز شد. یکی از کاربران توئیتر با انتشار فایل صوتی حجت‌الاسلام‌والمسلمین انصاریان در مسجد امیر که منتسب به امروز است، نوشت: استغفرالله؛ ناسزایی از این بالاتر بود که به پیامبر و امیرالمومنین گفته بشه؟ بلد نیستید روی منبر پیامبر نشینید ولله قسم حرام است بر شما…

حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان که سحر روز گذشته درباره خلافت امیرالمونین به مبحث حسادت اشاره کرده بود و از صفت “گوشت‌تلخ” برای امیرالمونین و پیامبر(ص) استفاده کرده بود امروز در برنامه زنده ماه عسل به انتقادات پاسخ داد.

وی با بیان اینکه منتقدان دلسوز و مغرض از جمله اینترنشنال به او تذکر داده‌اند گفت: جای شکرش باقی‌ست آنجا که گفتم “باید ولی خدا کشته شود” را تقطیع نکردند و احتمالا چون این جواب نمی‌داده از بخشتقطیع شده دیگر استفاده کردند.

او بدون انکه درباره کلمه توهین‌امیز به کاربرده شده عذرخواهی کند، توضیح داد: این عبارت را از جانب حسودان درباره امام علی(ع) به کار بردم و نه از جانب خودم.

پناهیان در مقابل اصرارهای مکرر مجری درباره بدسلیقگی درباره واژه انتخاب شده نیز گفت: کلمه بدی نیست؛ تاریخ را باید شفاف برای مردم بازگو کرد…بالاخره در برابر سوالات جوانان باید صریح بود، تعابیر بسیار بدتری درباره امیرالمؤمنین به کار برده‌اند که آنها را هم باید بیان کرد.

پناهیان البته هیچ اشاره‌ای به علت بکاربردن صفت مذکور برای پیامبر(ص) نکرد و در عین حال گفت: این حرکات باعث شد اعتماد به نفس بیشتری پیدا کنم که مباحث مطرح شده، به خوبی دیده شده است.

او البته تلاش کرد در توضیحاتش “گوشت تلخ” را به معنای خشن توضیح دهد و به حکمرانی حضرت علی و عبور از خطوط قرمز برای استفاده از این تعبیر و برخی اشارات شهید مطهری در کتاب دافعه و جاذبه امیرالمؤمنین اشاره کند.

پناهیان شنبه روی آنتن زنده چه گفته بود؟

این کارشناس مذهبی دربرنامه شنبه می‌گوید: وقتی حسادت به مرحله آخر برسد، (از منظر حسودان) باید ولیّ خدا را کشت. او وقتی ولایت دارد، اگر بتوان با او رفیق شد و چیزی به آدم بماسد (خوب است) اما اگر کمی گوشت‌تلخ باشد، نزد او بروی، شمع را خاموش می‌کند، شمشیر کشیدن دارد. (اشاره به ماجرای طلحه و زبیر) می‌گویند باید علی را بکشیم.

پناهیان می‌گوید: امیرالمؤمنین علیه‌السلام نیز در مقام خلافت، گوشت‌تلخی می‌کرد. یک دفعه بیت المال را مساوی تقسیم کرد. هیچ کس نمی‌شود با او رفیق شود. (یکی بگوید) یک باند درست کن (کنایه از باندبازی‌ها در دستگاه حاکمیت) تا حکومت تو را نگه دارند. دم آنها را ببین. تو (علی (ع)) یک رفیق برای خودت نمی‌گذاری. ریشه‌اش بحث حسادت است که اینگونه بیان می‌شود و پوسته ظاهری‌اش است.

این کارشناس مذهبی افزود: (در نهان می‌گفتند)‌ شما (علی) به حکومت رسیدی، اگر بنا شد رئیس ما باشی،‌ یک کمی با ما کنار بیا. اما با کسی کنار نمی‌آمد.

پناهیان می‌افزاید: از این بدتر (از منظر بدان) وضعیتی بود که رسول خدا به وجود آورد. (یعنی در عدالت گوی سبقت را ربوده بود) رسول خدا هم نه یک رفیق برای خودش و نه برای علی (ع) نگه داشت. فکر نکنیم رسول خدا مهربان بود و امیرالمؤمنین گوشت تلخ. همه می‌دانستند ایشان وقتی خشن بود و به رسول خدا شکایت می‌کردند، پیامبر می‌فرمود از علی بن ابی طالب شکایت نکنید. إنّه خَشن فِی ذات الله؛ او در راه خدا خشونت دارد. رسول خدا چرا یک باندی برای خودش درست نکرد. خیلی‌ها را راند. سیزده سال که طول کشید، به خاطر همین گوشت تلخی (در امر عدالت) بود. اینگونه است که حسادت معنوی (نسبت به آنان) زیاد می‌شود.



Source link