در اردوگاه‌های افغانی‌ها در ایران چه می‌گذرد؟


یک کانال اطلاع رسانی مهاجرین افغانستانی در ایران در اطلاعیه‌ای با قید «فوری و مهم»، به «خطر افغانی بگیرها» اشاره کرده و گفته است که مهاجرین مراقب باشند.

به گزارش نیوز، متن اطلاعیه‌ی جمعیت افغانستانی‌های مقیم ایران درباره‌ی گشت‌های «افغانی بگیر» حاوی اطلاعات ناگواری است ازجمله ترس شدید از تبعات همراه نبودن مدارک هویتی تا وضعیت اردوگاه‌های نگهداری افغانی‌ها.

در این اطلاعیه به وجود جزئیاتی ازجمله فیلم‌ها اشاره شده است که بنا به گفته‌ی آنان در صورت ادامه‌ی روند موجود، اطلاع رسانی می‌کنند.

متن اطلاعیه در پی می‌آید:

ظاهراً در قالب یک عملیات ضربتی، پدیده دستگیری مهاجرین افغانستانی در این چند روزه در بسیاری از استان‌ها شدت گرفته است؛مهاجرینی که مدارک خویش را به همراه ندارند دستگیر شده به اردوگاه‌ها منتقل می‌شوند.

گرسنگی، تحقیر، عدم اجازه ملاقات با آشنایان، عدم رسیدگی و فشار برای پرداخت هزینه دیپورت از موارد گزارش شده به جمعیت افغانستانی‌ها در خصوص اردوگاه‌ها است.

در یک مورد خاص حتی مهاجری که برگه سرشماری و مدارک کامل کار ایشان توسط آشنایانش به اردوگاه آورده شده بود، نه تنها آزاد نشد بلکه توسط ماموران مربوطه برگه سرشماری وی پاره شد (اردوگاه عسگرآباد ورامین تهران).

کادر جمعیت افغانستانی‌ها از آنجا که التزام عملی و قلبی به آرمان‌های جمهوری اسلامی ایران دارد، از انتشار جزئیات بیشتر و فیلم‌های این واقعه فعلاً خودداری می‌نماید و امیدوار است مسئولین به کرامت انسانی وعده داده شده از سوی رئیس جمهور پایبند باشند، اما اگر این فرآیند اصلاح نشود، مطابق فرمان رهبری (مدظله) مبنی بر لزوم تشکیل «لشگرهای مطالبه‌گری جوانان»، در خصوص پیگیری اجرای قوانین مربوط به کرامت انسانی و حقوق مصرح در قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران، مستندات برخوردهای ناصواب، منتشر خواهند شد.

همانطور که مسئولان محترم مستحضر هستند بخش زیادی از کادر جمعیت افغانستانی‌ها را برادران و خواهران «ایرانی» تشکیل می‌دهند و دیپورت ایشان مقدور نیست و با تهدید و … نیز از پیگیری نگاه اُمّتی و قرآنی و اسلامی خویش دست بر نخواهند داشت.

مهاجرین حتماً برای خروج از منزل مدارک اقامتی خویش را به همراه داشته باشند. (حتی برای خروج بسیار کوتاه از منزل)

مطابق قانون هر کس که گذرنامه همراه با روادید یا کارت آمایش یا برگه سرشماری به همراه نداشته باشد ممکن است دستگیر شود و متاسفانه برخی از همشهریان عزیز نیز در این موارد سهل انگاری و کوتاهی می‌نمایند، اما در بعضی از موارد نیز مسئولان کوتاهی‌هایی دارند.

مهاجرین می‌توانند مستندات هرگونه رفتار غیرقانونی ماموران را به مدیر جمعیت ارسال نمایند.

قطعاً جمعیت افغانستانی‌ها نیز موافق اجرای قانون و مخالف ورود غیرقانونی هر شخصی به کشور است، اما رفتار اخلاقی و حفظ کرامت انسانی و عدم گرسنه نگه داشتن افراد دستگیر شده الزامی بدیهی است. همچنین در خصوص مهاجرینی که مدارک قانونی دارند و برای این مدارک هزینه پرداخت کرده‌اند، پایبندی به تعهدات قانونی وعده داده شده مسئله اصلی است.

توزیع و رساندن این پیام به بقیه می‌تواند در احتیاط بیشتر و دستگیر نشدن ایشان کارآمد باشد، لذا لطفاً همه دوستان خویش را مطلع فرمایید.

انتهای پیام



Source link