بازار انرژی سال 403 | تحلیل سیدحمید حسینی: احتمال افزایش درآمدهای ارزی


سرویس اقتصادی، نیوز: رئیس اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفتی در تحلیل بازار انرژی سال 403 گزارش‌های داخلی و گمانه‌زنی‌های خارجی درباره افزایش فروش نفت، گاز، معیانات و فراورده‌های پتروشیمی ایران در بازارهای جهانی را تایید کرد و آن را حاصل وضعیت خاص حاکم بر اقتصاد سیاسی دنیا دانست.

سیدحمید حسینی گفت: سال 402، بازار انرژی یک دوره نسبتا کم‌نوسان را تجربه کرد. قیمت نفت در محدوده 75 تا 80 دلار نوسان داشت و تقاضا هم افزایش یافت و در مجموع سال بدی برای بخش انرژی ایران سپری نشد.

او ادامه داد: ما در این سال شاهد کاهش شدید قیمت گاز بودیم اما در حوزه نفت، حداقل برای ایران سال بسیار خوبی سپری شد چون از طرفی میزان تقاضا در جهان افزایش یافت و از طرف دیگر آمریکایی‌ها با هدف مدیریت بازار در آستانه انتخابات خودشان خیلی دنبال سخت‌گیری در بحث تحریم‌ها نبودند. در واقع نمی‌خواستند در چند ماه منتهی به انتخابات قیمت فراورده‌های انرژی و به ویژه بنزین افزایش پیدا کند و بنابراین ما توانستیم هرچه نفت خام روی دریا و در مخازن داشتیم بفروشیم. علاوه بر این میعانات گازی را هم که از چند سال پیش روی دریا یا در مخازن نگه می‌داشتیم، توانستیم به فروش برسانیم.

حسینی، به رقم‌خوردن رشد اقتصادی 4/5 درصدی کشور اشاره کرد و گفت: به شکل مشخص 16 درصد از این رشد مربوط به بخش نفت و گاز است و به عبارت دیگر افزایش درآمدهای ایران در حوزه انرژی به رشد اقتصادی منجر شده است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفتی، درآمد ارزی ایران از محل صادرات نفت خام و میعانات را بالغ بر ماهی 3 میلیارد دلار عنوان کرد.

او سال 402 را برای فراورده و محصول پتروشیمی سالی بد خواند و توضیح داد: از یک‌طرف قیمت‌های جهانی کاهش پیدا کرد و از طرف دیگر قیمت گاز کاهش یافت که روی ارزش اوره و متانول به عنوان بزرگ‌ترین اقلام صادراتی ما تاثیر گذاشت. در نتیجه با وجود این‌که به لحاظ تناژ، مقدار بیشتری صادر کرده‌ایم اما ارز کمتری به دست آورده‌ایم.

حسینی ارزش مجموع صادرات نفت، گاز، میعانات و محصولات پتروشیمی در سال 401 را حدود 30 میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: در 11 ماهه سال 401، 27 میلیارد دلار درآمد صادراتی داشتیم اما در سال 402 مجموع صادرات ما در 11 ماهه منتهی به 30 بهمن به 19/5 میلیارد دلار تنزل پیدا کرده است. پس هم ارزش صادرات ما حدود 7/5 میلیارد دلار کاهش یافته و هم میزان صادرات حدود 5 میلیون تن کمتر از 401 بوده است.

این فعال بازار انرژی گفت: در نتیجه کاهش ارزش صادرات، تراز تجاری کشور حدود 14 میلیارد دلار منفی شد. از طرف دیگر، با افزایش مصرف در داخل، مجبور شدند خوراک بیشتری بین واحدهای داخلی توزیع کنند. همچنین بخشی از آروماتیک صادراتی را به پالایشگاه‌های داخلی فروختند تا بتوانند بنزین تولید کنند.

او ادامه داد: گزارش شرکت پخش و پالایش نشان می‌دهد از 4 میلیارد دلاری که صرف تامین بنزین شده، 2/2 میلیارد دلار مستقیما صرف واردات شده، یعنی 1/8 میلیارد دلار بنزین و 400 میلیون دلار گازوئیل وارد کرده است. اما 1 میلیارد و 800 میلیون دلار دیگر را در پتروپالایشگاه‌هایی مثل بوعلی، نوری، پتروشیمی بندر امام و پتروشیمی شازند هزینه کرده تا بنزین بیشتری تولید کنند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفتی، به شرایط سیاسی جهان اشاره کرد و گفت: امسال در بیش از 60 کشور انتخابات برگزار می‌شود؛ انتخابات آمریکا مهم است، انتخابات روسیه مهم است، انتخابات انگلستان مهم است، انتخابات هند مهم است، انتخابات مکزیک مهم است، ده دوازده کشور آفریقایی انتخابات دارند که نتایجش مهم است. ایران، پاکستان، تایوان و چند کشور دیگر هم انتخابات خود را برگزار کرده‌اند. این انتظار برای برگزاری انتخابات یک نوع بلاتکلیفی را بر کشورها حاکم کرده است و همه تلاش می‌کنند وضع موجودشان را حفظ کنند.

حسینی ادامه داد: اقتصاد جهانی هم وضعیت خوبی ندارد و همه دولت‌ها تلاش کرده‌اند تورم را کنترل کنند که در نتیجه آن، رکود نسبی بر اقتصاد جهانی حاکم شده است. بر اساس این شرایط، بسیاری پیش‌بینی می‌کردند که قیمت نفت در سال 2024 افت خواهد کرد اما این اتفاق نیفتاد. آخرین گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا هم که همین هفته (هفته آخر اسفند 402 خورشیدی) منتشر شد، پیش‌بینی‌های خود از قیمت‌ها را اصلاح کرده و در حالی‌که در گزارش قبل متوسط قیمت نفت برنت را 82 دلار تخمین زده بود، در گزارش جدید آن را به 87 دلار افزایش داده است.

عضو اتاق بازرگانی افزود: نتیجه این‌که بازار انرژی سال 403 برای ایران می‌تواند فرصت‌هایی را خلق کند؛ احتمال این‌که قیمت نفت در کانال 80 دلار باقی بماند زیاد است که به معنای افزایش درآمدهای ارزی ما است.

او در ادامه تحلیل خود از بازار انرژی سال 403 ، رشد اقتصادی کشورهای موثر بر اقتصاد جهانی را منفی یا بسیار ناچیز خواند و گفت: بسیاری پیش‌بینی می‌کنند که چین به رشد اقتصادی 5 درصدی که وعده داده بود نخواهد رسید. رشد اقتصادی آمریکا حول و حوش 2/5 درصد خواهد بود. ژاپن ممکن است بعد از سال‌ها از رکود خارج شود و یک رشد 4دهم درصدی را رقم بزند. رشد اقتصادی ایران هم در حدود 3 درصد خواهد بود. بنابراین سال درخشانی را پیش‌رو نداریم اما شرایط موجود به شرط ثبات می‌تواند به تقویت بنیه اقتصادی کشورها منجر شود و زمینه را برای یک رشد قابل توجه در سال بعد، یعنی 404 فراهم کند.

او در پاسخ به پرسش خبرنگار نیوز درباره تاثیر انتخاب ترامپ بر بازارها، به نقل خاطره‌ای از فرار شرکت فرانسوی از تهران با یک ایمیل آمریکایی‌ها پرداخت و گفت: آقای بولتن یا پومپئو شخصا با مدیران عامل شرکت‌های بزرگ تماس می‌گرفتند و آنان را تهدید می‌کردند که با ایران کار نکنند. این‌طوری نیست که دولت روحانی نمی‌خواست نفت بفروشد اما دولت آقای رئیسی خواست و توانست. فشارها در دولت آقای ترامپ بر ایران واقعا بی‌سابقه و شدید بود.

سیدحمید حسینی تاکید کرد: الان اقتصاد جهانی در شرایطی قرار دارد که بودن نفت ایران در بازار را بهتر از نبودن آن تلقی می‌کند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفتی ادامه داد: اگر آقای ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا انتخاب شود، حتما فشارها بر ایران را افزایش می‌دهد که باید برای آن از الان فکر کنیم اما تاثیر انتخاب او بر بازار انرژی سال 403 محسوس نخواهد بود چون انتخابات 15 آبان برگزار می‌شود تا مراحل تایید و نهایی‌شدن را طی کند، سال تمام شده است.

او با تاکید بر این گزاره که انتخاب ترامپ حتما بر اقتصاد ایران تاثیرگذار خواهد بود، اضافه کرد: رهبران چین در سال‌های اخیر بارها اعلام کرده‌اند که قصد رقابت و دشمنی با آمریکا را ندارند و می‌خواهند با همکاری این کشور در مسیر رونق تجارت جهانی گام بردارند. این یعنی چین هم در برابر فشارهای آمریکا مقاومت نخواهد کرد و باز سطح همکاری با ما را کاهش خواهد داد. اروپا را هم که تجربه کرده‌ایم و دیده‌ایم که پس از خروج ترامپ، هیچ‌کدام از بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ‌شان حاضر نشدند با ما همکاری کنند و علنا پیام دادند که منافع ما در تجارت با ایالات متحده بر همکاری با ایران ارجح است.

این فعال بازار انرژی در جمع‌بندی سخنانش، بازار انرژی سال 403 را بازاری آرام با فرصت‌های کوچک برای اقتصاد ایران خواند و افزود: اگر شرایط جهانی تغییری نکند، ایران در همین حد فعلی نفت و میعانات خواهد فروخت که البته تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا و با تخفیف‌های قابل توجه خواهد بود.

حسینی در پایان گفت: این‌که برخی دائم تبلیغ می‌کنند که فروش نفت هنر ماست و به اراده ما نفت و گاز و معیانات فروش می‌رود، خلاف واقع است؛ این هنر شما نبوده، اقتضای سیاست و اقتصاد جهانی بوده که ایران در بازار انرژی حضور داشته باشد.

انتهای پیام



Source link