گفت‌وگو با سیدابوالحسن نواب | در زمان حیات آقای خامنه‌ای قانون اساسی بازنگری شود


آسیه توحیدنژاد و محمد توکلی، نیوز: حجت‌الاسلام سیدابوالحسن نواب، رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب با اشاره به مباحث مطرح‌شده پیرامون قانون اساسی گفت: باید در زمان حیات آقای خامنه‌ای و در زمان اقتدار ایشان در قانون اساسی بازنگری شود. یکی از ایراداتی که افرادی که به حق خواستار تغییر قانون اساسی هستند مطرح می‌کنند مربوط به اشکالات در ساختارهاست.

آقای نواب در بخش دیگری از گفت‌وگو با نیوز درباره‌ی عملکرد شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ کاندیداها در دوره‌های مختلف انتخابات گفت: هم کلیت شورای نگهبان و هم در اطراف تک تک اعضای آن؛ حواشی پر نفوذ و تاثیرگذار و بعضا مخوف وجود دارند.

این چهره‌ی سیاسی با تاکید بر اینکه متعلق به جناح خاصی نیست و مورد احترام هر دو جناح سیاسی درون نظام است، پیرامون نوع مواجهه‌ی رهبری با سیدمحمد خاتمی گفت: آقای خاتمی از نجابت و یک عقلانیت برخوردار است که توافق کنند. اگر افرادی که در حاشیه هستند کنترل شوند، آن طرف خیلی مشکلی ندارد. تاکید می‌کنم که این افرادی که در حاشیه هستند نمی‌گذارند و حاج قاسم کسی بود که بر آن افراد مسلط بود.

متن کامل گفت‌وگوی تفصیلی نیوز با آقای نواب را می‌توانید در ادامه بخوانید:

شما که هستید که برای مردم تصمیم می‌گیرید؟!

نیوز – آقای نواب؛ شما در یکی از مصاحبه‌هایتان دلیل موفقیت بنیانگذار جمهوری اسلامی را باور به مردم عنوان کرده بودید. از طرفی ما تجربه‌ی انتخابات 1400 را پشت سر گذاشتیم که کاملا در تضاد با باورمندی به مردم بود. شما چه تحلیلی از این تجربه دارید و فکر می‌کنید حاکمیت باید چه کند تا انتخابات 1400 دیگری تکرار نشود؟

من فکر می‌کنم همه به قدر کافی از انتخابات 1400 و بسته بودن این انتخابات درس گرفته‌اند و متنبه شده‌اند. هر وقت انتخابات را بسته برگزار کردیم در خیابان ضربه خوردیم. مقام معظم رهبری هم تاکید کردند که این انتخابات باید تکیه‌اش بر مشارکت گسترده‌ی مردم باشد. ایشان در سخنرانی‌شان در ماه رمضان در جمع مسئولان این نکته را به شکل جدی مطرح کردند و بر امنیت و سلامت انتخابات و همین‌طور حضور گسترده‌ی مردم در انتخابات تاکید کردند.

حالا اینکه مسئولان کشور چقدر به حرف ایشان گوش بدهند معلوم نیست. اگر هم گوش ندهند روز از نو و روزی از نو؛ راه‌های بدیل خود به‌ خود باز می‌شوند چون انتخابات و حق رای مسیر مشارکت و حضور مردم در امور کشور و جامعه است؛ بنابر این توضیحات هیچ راهی نداریم جز اینکه مردم را در انتخابات مشارکت دهیم.

علاوه بر این من به شخصه به این مشارکت‌های مردم هم قانع نیستم. مشارکت باید خیلی گسترده‌تر باشد و آزادی در انتخابات باید خیلی فراتر از اینها باشد. مردم باید کاملا آزاد باشند [کاندیدا شوند] جز آنچه در متن قانون آمده است و در همه‌جای دنیا متداول است. برای مثال اینکه شخصی پرونده‌ی قضایی نداشته باشد و حتی اگر پرونده‌ی قضایی هم داشته باشد باید به هیئت ژوری برود تا تشخیص بدهند آیا این پرونده می‌تواند مانع صلاحیت شود یا خیر. در مرحله‌ی دوم سازمان ثبت احوال تشخیص می‌دهد که هویت او چطور است؛ در مرحله‌ی سوم نیروی انتظامی بررسی می‌کند و در مرحله‌ی چهارم وزارت اطلاعات وارد کار می‌شود و بررسی‌های لازم را انجام می‌دهد.

اگر این چهار دستگاه شخصی را تایید کردند دیگر نباید دستگاه دیگری وارد شود و حاشیه‌ای بسازد. کسی نباید در انتخابات مهندسی کند. بسیاری اوقات پیش می‌آید که می‌گویند این آقا صلاحیت دارد ولی ما به این نتیجه رسیده‌ایم که ایشان نباید کاندید شود! خب شما که هستید که برای مردم تصمیم می‌گیرید؟! شما یک مرکز نظارتی، یک مرکز تایید صلاحیت هستید نه یک مرکز چینش نماینده و نه یک مرکز مهندسی انتخابات.

شما [رسانه‌ها] هم باید از ابتدای فصل انتخابات وارد میدان شوید و این مسائل را کاملا شفاف‌سازی کنید. این دستگاه‌هایی که الآن دیگر برای همه شناخته شده هستند نباید وارد حوزه‌ی انتخابات شوند. عجیب است که اینها تا روز آخر هم پیگیری می‌کنند که مبادا شورای نگهبان فردی را تایید کند.