پروژه ورشکسته‌سازی انتشارات علمی و فرهنگی را کلید زده‌اند؟!


سرویس فرهنگی، نیوز: پس از تعطیلی چندین ماهه فروشگاه شماره 2 انتشارات علمی و فرهنگی در خیابان کریم‌خان تهران، اینک خبر می‌رسد که کتاب‌های ناشر در بازار نیست و فروشگاه اصلی در خیابان انقلاب هم به حالت نیمه‌تعطیل درآمده است.

خبرنگار نیوز کسب اطلاع کرد در چند ماه اخیر روند توزیع کتاب‌های علمی و فرهنگی در بازار بسیار کند و تقریبا نزدیک به صفر بوده و فروشگاه نیز تقریبا از کتاب‌های انتشارات و عناوین جدید سایر ناشرین خالی است.

فعالان بازار کتاب از وضعیت وخیم حاکم بر انتشارات بزرگ، خوش‌نام، قدیمی و تاثیرگذار علمی و فرهنگی سخن می‌گویند و از احتمال ورشکستگی این موسسه انتشاراتی نیمه دولتی ابراز نگرانی می‌کنند.

پیش‌تر کتاب‌فروشی علمی و فرهنگی در خیابان کریم‌خان تهران، ابتدا به بهانه انبارگردانی فعالیت خود را متوقف کرد اما این توقف فعالیت به درازا کشید و تعطیلی 2 ساله فروشگاه را رقم زد. وضعیت حاکم بر فروشگاه علمی و فرهنگی در خیابان انقلاب نیز از تعطیلی قریب‌الوقوع این کتاب‌فروشی حکایت دارد.

انتشارات علمی و فرهنگی در اوایل دهه 1360 و از ادغام چند انتشارات وابسته به حکومت پهلوی از جمله بنگاه ترجمه و نشر کتاب و انتشارات فرانکلین تشکیل شد. مالک اولیه این انتشارات، وزارت علوم بود اما پس از تغییر و تحولات بسیار، در نهایت بخشی از سهام انتشارات علمی و فرهنگی به سازمان تامین اجتماعی منتقل و در عمل به یکی از زیرمجموعه‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تبدیل شد.

برخی معتقدند قرارگرفتن در محیطی غیرتخصصی و انتخاب مدیران بر اساس معیارهای دولت مستقر، سبب شد با وجود گنجینه‌ای از کتاب‌های بسیار معتبر در حوزه تاریخ اسلام و ایران، ایران‌شناسی، ادبیات کهن فارسی و… یک شبکه پخش بزرگ و موی‌رگی کتاب و چندین ساختمان و چاپ‌خانه که به عنوان میراث فرانکلین و بنگاه ترجمه و نشر کتاب به رایگان در اختیار انتشارات علمی و فرهنگی قرار گرفت، بازدهی چندانی نداشته باشد و این انتشارات هم یکی از شرکت‌های دولتی زیان‌ده شناسایی شود.

این موسسه که همواره با مشکل ناترازی مالی مواجه بوده است از کمک‌های دوپینگی هم بهره‌مند شده اما ساختار مدیریتی و محیط نهادی این کمک‌ها را هم بی‌فایده کرده است. از جمله این کمک‌های دوپینگی تبدیل انتشارات به ناشر اختصاصی و انحصاری سازمان تامین اجتماعی و متولی تهیه دفترچه‌های بیمه درمان با تیراژ میلیون بوده است.

جالب این‌جاست که انتشارات علمی و فرهنگی از نخستین سازمان‌هایی بود که با روی کار آمدن دولت سیزدهم دچار تغییر مدیران کلان شد و دامنه تغییرات چنان گسترده بود که حتی تا سطوح کارشناسی هم کشیده شد. در همان مقطع گفته می‌شد نزدیکی برخی از چهره‌های جبهه فرهنگی انقلاب به رئیس‌جمهور، زمینه این تغییر و تحولات را فراهم کرده و انتشارات علمی و فرهنگی به زودی دچار پوست‌اندازی می‌شود.

به نظر می‌رسد تغییرات در این موسسه انتشاراتی بزرگ و قدیمی و بالقوه ثروتمند از مرحله پوست‌اندازی گذشته و به تهی کردن قالب نزدیک می‌شود. باید دید پروژه ورشکسته سازی علمی و فرهنگی به نتیجه می‌رسد یا یارگیری‌های جبهه‌ای شکست خواهد خورد.

انتهای پیام



Source link