واکنشی به افزایش مداوم قیمت ارز: «در بازی غارت اقتصاد ایران بانک مرکزی سیاهی‌لشکر است»


سرویس اقتصادی، نیوز: یک پژوهشگر اقتصاد ایران افزایش مداوم قیمت ارز را نشانه وجود اراده‌ای قوی برای غارت اقتصاد دانست و گفت: در بازی غارت اقتصاد ایران وزارت اقتصاد و بانک مرکزی نقش سیاهی لشکر را دارند.

احسان سلطانی در تشریح شیوه کنونی اداره اقتصاد ایران گفت: پیش‌تر تصور می‌شد گروه‌های ذی‌نفع به دولت فشار می‌آورند و برنامه خود برای غارت اقتصاد ایران را اجرا می‌کنند اما وقتی این شیوه برای چند سال متوالی ادامه دارد، در خوشبینانه‌ترین تحلیل می‌توان گفت شیوه کنونی اداره اقتصاد اراده دولت است.

او به سقوط آزاد ارزش پول ملی از سال 1396 اشاره کرد و افزود: از هر روشی که محاسبه کنیم، درآمدهای ارزی ایران از آن سال به طور چشم‌گیری بیشتر شده و در عین حال قیمت دلار هم حداقل 20 برابر شده است!

سلطانی این وضعیت را غارت اقتصاد ایران خواند و گفت: اگر بر خلاف آن‌چه می‌گویند نمی‌توانستند ارز ناشی از صادرات را وارد کنند، فکر دیگر می‌کردند و راه‌های دیگری امتحان می‌شد اما شیوه‌های صادرات، ورود ارز و تبدیل آن به ریال هیچ فرقی نکرده است و در واقع به این درآمدهای غارتی عادت کرده‌اند.

این اقتصاددان دلاریزه کردن اقتصاد ایران را یک اشتباه مهلک خواند و اضافه کرد: در نهایت بازنده اصلی این شیوه اداره اقتصاد دولت است و هزینه‌های به مراتب سنگین‌تری از درآمدهای امروزش را متحمل خواهد شد.

سلطانی در پاسخ به پرسش خبرنگار نیوز درباره نقش بانک مرکزی در تقویت یا تضعیف ارزش پول ملی گفت: آقایان یک فرمول نخ‌نما دارند و به محض گران شدن دلار، می‌گویند نوسانات نرخ ارز مقطعی است اما حدس من این است که در بازی بزرگ غارت اقتصاد ایران اصلا وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی را راه نمی‌دهند و این‌ها سیاهی لشکر بازی غارت اقتصاد هستند.

او به تغییرات پی در پی رییس کل بانک مرکزی اشاره کرد و ادامه داد: به محض این‌که نقش‌شان تمام شود یا بخواهند بازی را به هم بزنند یا ادعای شراکت کنند، به راحتی برکنار می‌شوند.

این پژوهشگر گفت: هنوز آماری نداریم اما عین روز برایم روشن است که چندی دیگر فهرستی منتشر می‌شود از افرادی که دلار 28هزار و 500 تومانی یا دلار 42هزار تومانی گرفته‌اند اما کالای مدنظر را وارد نکرده‌اند. این یک بازی تکراری است که برندگان مشخصی دارد و عموم مردم، بازنشستگان و کارگران و کارمندان و روزمزدها بازنده آن هستند.

سلطانی اضافه کرد: اداره اقتصاد به سبک وال‌استریت، بی ارزش کردن پول ملی و حاکمیت دلار به نابودی طبقه متوسط و فقیرشدن فقرا منجر می‌شود و این را همه می‌دانند. این‌که بر این روش اصرار دارند، شاید با این تحلیل است که مردم از گرفتاری‌های اقتصادی فراغت پیدا نکنند و در نتیجه فرصتی برای طرح‌کردن مطالباب فرهنگی و اجتماعی و سیاسی نداشته باشند.

آقای سلطانی در پایان گفت: تا قبل از دولت سیزدهم، گفته می‌شد قوه مجریه تنها شأن اقتصادی دارد و در این زمینه می‌تواند و باید حکمرانی کند اما به نظر می‌رسد در این دوره، شأن اقتصادی هم از قوه مجریه گرفته شده و یک حلقه کوچک برای تمام شئون حیات جمعی ایرانیان تصمیم می‌گیرد. فقط باید به این‌ها یا هر کس که در حاکمیت صدای ما را می‌شنود بگوییم بازی غارت اقتصاد ایران برنده‌ای ندارد و در نهایت همه بازنده‌ایم.

انتهای پیام  



Source link