«با عقلانیت ایران در عملیات شنبه شب به مرحله‌ی چیکن گیم نرسیدیم»


محمدحسین خوشوقت، تحلیلگر سیاسی بر این باور است که عملیات ایران علیه اهدافی در اسرائیل مبتنی بر عقلانیت بود و می‌گوید: با توجه به عقلانیت و حکمتی که ایران نشان داد به مرحله‌ی آخر چیکن گیم نرسیدیم اما اگر اسرائیل از عقلانیت در این بازی خارج شود و بخواهد شرورانه و بیش از حد عمل کند آن هنگام ممکن است به آن نقطه برسیم.

چیکن گیم تقابلی خطرناک بین دو طرف است که در آن هر دو تا مرحله‌ی نهایی که چون پرتگاه است پیش می‌روند و اولین کسی که عقب نشینی کند بازنده محسوب می‌شود.

آقای خوشوقت در گفت‌وگو با نیوز گفت: ما هنوز در مورد اسرائیل به مرحله‌ی اتخاذ تصمیم سرنوشت‌ساز نرسیده‌ایم. در عملیات اخیر صرفاً خواستیم اسرائیل را متوجه این نکته کنیم که صبر ما بی نهایت نیست و در جایی این صبر تمام خواهد شد و در صورتی که خطوط قرمزمان نادیده گرفته شود اقدام می‌کنیم.

او ادامه داد: با این عملیات خواستیم این موضوع را به آمریکا و اسرائیل به شکل عملی نشان دهیم. از طرف دیگر نوع هدفگذاری‌ها به شکلی طراحی شده بود که اهداف خیلی بزرگی انتخاب نشدند تا حملات ما بسیار پر هزینه و دردناک برای اسرائیل باشد.

مدیرمسئول وبسایت فرارو درباره‌ی دلیل چنین تصمیمی از سوی ایران گفت: علت این نوع تصمیم‌گیری این بود که به اسرائیل کمک کنیم توانایی عبور از واکنش متقابل را داشته باشد. اگر این هدف‌گذاری بسیار دردناک و پر هزینه انتخاب می‌شد، اسرائیل هم به دلیل اعاده‌ی حیثیت تحریک می‌شد به خاک ما حمله کند و اگر حمله می‌کرد ایران قطعا بسیار دردناک‌تر جواب می‌داد و این توالی برای دو طرف اصلا خوب نبود و به ضرر دو طرف تمام می‌شد.

خوشوقت درباره‌ی ارزیابی خود از این حملات موشکی و پهپادی اخیر گفت: ما ضمن اینکه پاسخ دادیم و به اندازه کافی هم هشداردهنده و کوبنده بود تا اسرائیل را وادار کند دست از شرارت‌هایش بردارد به دلیل استراتژی که انتخاب کردیم هنوز به مرحله‌ی آخر چیکن گیم نرسیدیم؛ اما اگر اسرائیل از عقلانیت در این بازی خارج شود و بخواهد شرورانه و بیش از حد عمل کند آن هنگام ممکن است به آن نقطه برسیم که شرایط خاصی خواهد بود. با توجه به عقلانیت و حکمتی که ایران نشان داد در عملیات شنبه شب به مرحله‌ی آخر چیکن گیم نرسیدیم.

او دربار‌ی برخی شنیده‌ها مبنی بر توافق میان ایران و آمریکا درباره‌ی عملیات اخیر علیه اسرائیل گفت: به نظر من این گزاره درست است. فرض بر این است که بازیگران عقلانی و با محاسبه‌ی سود و زیان اتخاذ تصمیم می‌کنند و آلترناتیوها را برمی‌گزینند. حتی در جنگ هم طرفین طوری عمل می‌کنند تا امکان خلاص شدن از بحران وجود داشته باشد.

این فعال رسانه‌ای در ادامه گفت: حتی در جنگ هم همه‌ی طرف‌ها تلاش می‌کنند تا همه‌ی پل‌های پشت سر خود را خراب نکنند و هر زمان امکان اینکه پشت میز مذاکره بنشینند و مشکل را از این طریق حل کنند وجود داشته باشد. جنگ راه حل رسیدن به اهداف نیست و وسیله‌ای است برای نشستن پشت میز مذاکره و رسیدن به اهداف. در جنگ هم تعامل و معامله یک امر عقلایی و درست است.

این تحلیلگر سیاسی با بیان این دیدگاه که امکانات نظامی ما بسیار محدودتر از آمریکاست، گفت: ما بر اساس احتیاط، اعتدال و عقلانیت طوری عمل می‌کنیم که حریف مطمئن باشد ما ضعیف نیستیم و او هر کاری اراده کرده نمی‌تواند انجام دهد ضمن اینکه قدمی هم نباید برداریم که حریف را وادار به واکنش بسیار سخت علیه ما کند که خسارت بسیار برای ما داشته باشد.

او با اشاره به حمله‌ی موشکی به عین الاسد در دی ۹۸ ادامه داد: در عملیات انتقامی که در پاسخ به ترور شهید سلیمانی هم اجرایی شد هم این مسئله لحاظ شد. ما نشان دادیم که شجاعت حمله را داریم اما طوری هم حمله نمی‌کنیم که مشکلات بسیار بزرگ و غیرقابل تحملی ایجاد و کیان کشور را به خطر بیندازد. عقلانی عمل کردن در شرایط جنگ و بحران بسیار مهمتر از شرایط عادی است. جمهوری اسلامی در حال عقلانی عمل کردن است.

انتهای پیام



Source link