رژیم لاغری سریع

۷ فواید برگ گشنیز و چای



برگ‌های گشنیز به نام «سیلانترو» نیز شناخته می‌شوند و برای تزیین سوپ، رشته فرنگی، سالاد، عدس، سس گوجه فرنگی تازه یا غذاهای نودل تایلندی بهترین هستند. همچنین می توانید سیر، بادام زمینی، شیر نارگیل و آب لیمو را له کنید تا خمیری برای بوریتو، سالسا یا ترشی درست کنید.

عکس


گشنیز، جعفری چینی یا دانیا، گشنیز گیاهی از خانواده Apiaceae است که اگرچه منشأ دقیق آن مشخص نیست، اما گمان می‌رود از شمال آفریقا و جنوب اروپا آمده باشد.

گشنیز گیاهی محبوب است که برای طعم دادن به غذاها در سراسر جهان استفاده می شود و حتی در غذاهای مکزیکی رایج تر است. منشا آن از گیاه گشنیز است و مربوط به جعفری، هویج و کرفس است.

معمولاً در غذاهایی مانند سوپ و سس و همچنین غذاهای هندی، خاورمیانه و آسیایی مانند کاری و ماسالا استفاده می شود. از برگ گشنیز اغلب به عنوان استفاده می شود، در حالی که دانه ها را می توان به صورت خشک یا آسیاب شده استفاده کرد.

۷ فایده گشنیز:

۱: می تواند به کاهش قند خون کمک کند:

قند خون بالا یک عامل خطر برای دیابت نوع ۲ است. دانه، عصاره و روغن گشنیز می تواند به کاهش قند خون کمک کند. افرادی که قند خون پایین دارند یا داروهای دیابت مصرف می کنند باید مراقب مصرف گشنیز باشند زیرا در کاهش قند خون بسیار موثر است.

برخی از مطالعات نشان می دهد که دانه های گشنیز با افزایش فعالیت آنزیمی که به حذف قند از خون کمک می کند، قند خون را کاهش می دهد. مشاهده شد که عصاره دانه گشنیز باعث کاهش قند خون و افزایش ترشح انسولین در موش های دیابتی نسبت به حیوانات کنترل شد.

۲. سرشار از آنتی اکسیدان:

گشنیز سرشار از محرک های ایمنی است، زیرا این ماده غذایی حاوی آنتی اکسیدان های زیادی است که از آسیب سلولی ناشی از رادیکال های آزاد جلوگیری می کند. آنتی اکسیدان ها می توانند با التهاب مبارزه کنند.

این ترکیبات شامل ترپن ها، کوئرستین و توکوفرول هستند که بر اساس مطالعات علمی می توانند اثرات ضد سرطانی، محرک سیستم ایمنی و محافظت کننده عصبی داشته باشند.

یک مطالعه لوله آزمایشی نشان داد که آنتی اکسیدان های موجود در عصاره دانه گشنیز التهاب را کاهش می دهد و رشد سلول های سرطانی ریه، پروستات، سینه و روده بزرگ را کند می کند.

برخی از مطالعات نشان می دهد که گشنیز ممکن است عوامل خطر بیماری قلبی مانند فشار خون بالا و سطح کلسترول LDL را کاهش دهد و به نظر می رسد عصاره گشنیز به عنوان یک ادرار آور عمل می کند و به بدن ما کمک می کند تا از شر سدیم و آب اضافی خلاص شود. این می تواند فشار خون را کاهش دهد.

برخی تحقیقات نشان می دهد که گشنیز همچنین می تواند به کاهش کلسترول کمک کند. یک مطالعه نشان داد که موش هایی که دانه گشنیز داده بودند، کاهش قابل توجهی در کلسترول LDL (بد) و افزایش کلسترول HDL (خوب) داشتند.

علاوه بر این، بسیاری از مردم متوجه می شوند که خوردن گیاهان گرم و ادویه جات مانند گشنیز به آنها کمک می کند تا مصرف سدیم را کاهش دهند که سلامت قلب و عروق را بهبود می بخشد.

در جمعیت هایی که مقادیر زیادی گشنیز، در میان سایر ادویه ها، مصرف می کنند، میزان ابتلا به بیماری های قلبی کمتر است، به خصوص در مقایسه با افرادی که از رژیم غذایی غربی پیروی می کنند که حاوی نمک و شکر بیشتری است.

۴. می تواند از سلامت مغز محافظت کند:

چندین بیماری مغزی مانند بیماری پارکینسون، بیماری آلزایمر و مولتیپل اسکلروزیس با التهاب مرتبط هستند و خواص ضد التهابی گشنیز می تواند از این بیماری ها محافظت کند. مطالعه دیگری نشان داد که عصاره گشنیز در برابر آسیب عصبی پس از تشنج ناشی از دارو محافظت می کند، احتمالاً به دلیل خواص آنتی اکسیدانی آن.

گشنیز ممکن است به بهبود حافظه کمک کند، که نشان می دهد این گیاه ممکن است برای بیماری آلزایمر کاربرد داشته باشد. گشنیز همچنین می تواند به کنترل اضطراب کمک کند.

۵. می تواند سلامت گوارش و روده را ارتقا دهد:

روغن استخراج شده از دانه های گشنیز می تواند هضم سالم را تسریع و تقویت کند.

یک مطالعه ۸ هفته ای بر روی ۳۲ فرد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر (IBS) نشان داد که ۳۰ قطره از یک داروی گیاهی حاوی گشنیز که سه بار در روز مصرف می شود، در مقایسه با گروه دارونما، به طور قابل توجهی درد شکم، نفخ و ناراحتی را کاهش می دهد.

از عصاره گشنیز به عنوان اشتها آور در طب سنتی ایران استفاده می شود.

عکس

۶. می تواند با عفونت مبارزه کند:

گشنیز حاوی ترکیبات ضد میکروبی است که می تواند به مبارزه با برخی از انواع عفونت ها و بیماری های ناشی از غذا کمک کند. دودسنال، ترکیبی که در گشنیز یافت می‌شود، می‌تواند با باکتری‌هایی مانند سالمونلا که می‌تواند باعث مسمومیت غذایی خطرناک شود، مبارزه کند.

علاوه بر این، یک مطالعه لوله آزمایش نشان داد که دانه‌های گشنیز از جمله ادویه‌های هندی هستند که می‌توانند با باکتری‌های مسئول عفونت‌های دستگاه ادراری (UTIs) مبارزه کنند. مطالعات دیگر نشان می دهد که روغن گشنیز به دلیل توانایی آن در مبارزه با بیماری های ناشی از غذا و عفونت های بیمارستانی باید در فرمولاسیون های ضد باکتری استفاده شود.

۷. می تواند از پوست شما محافظت کند:

گشنیز می تواند فواید بی شماری برای پوست شما داشته باشد، حتی برای جوش های خفیف مانند درماتیت. در یک مطالعه، عصاره آن به تنهایی قادر به درمان بثورات پوشک نبود، اما می توان از آن در ترکیب با سایر ترکیبات تسکین دهنده به عنوان یک درمان جایگزین استفاده کرد.

مطالعات دیگر نشان می دهد که آنتی اکسیدان های موجود در عصاره گشنیز می تواند از آسیب سلولی که می تواند پیری پوست را تسریع کند و همچنین آسیب پوست ناشی از اشعه UVB جلوگیری کند. بسیاری از مردم از آب برگ گشنیز برای درمان بیماری های پوستی مانند آکنه، رنگدانه، چربی یا خشکی استفاده می کنند. با این حال، هیچ تحقیقی در مورد این موارد استفاده نشده است. به راحتی می توانید آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

خواص غذایی فوق العاده ای دارد و یک راه عالی برای لذت بردن از آن دم کردن چای است. چای گشنیز در برخی افراد می تواند باعث واکنش های آلرژیک یا تحریک شود و مصرف آن در دوران بارداری و شیردهی توصیه نمی شود.

گشنیز یکی از پرمصرف ترین گیاهان دارویی در جهان است، تمام فواید چای و طرز تهیه آسان آن را کشف کنید.

فواید چای گشنیز:

به کاهش سطح کلسترول کمک می کند.

سطح گلوکز خون را تنظیم می کند.

مبارزه با بوی بد دهان

از هضم غذا پشتیبانی می کند و متابولیسم را تسریع می کند.

دارای خواص آنتی بیوتیکی است که به درمان سالمونلا کمک می کند و همچنین به از بین بردن باکتری ها کمک می کند.

به مبارزه با احتباس مایعات کمک می کند.

این یک ضد التهاب قوی است که درد مفاصل ناشی از آرتریت روماتوئید را تسکین می دهد.

این یک آنتی باکتریال طبیعی است، بنابراین می توان آن را برای جلوگیری از عفونت روی زخم ها اعمال کرد.

ویتامین های A و C به مبارزه با آنفولانزا و سرماخوردگی کمک می کنند.

به دلیل اینکه به دفع سموم و بهبود هضم کمک می کند، متحد خوبی برای کاهش وزن است.

درد معده و حالت تهوع را برطرف می کند.

تغییرات هورمونی مربوط به قاعدگی را کاهش و متعادل می کند.

عکس

طرز تهیه دمنوش گشنیز:

عناصر:

۳ شاخه گشنیز

۱ فنجان آب

در حال پردازش:

برگ ها را خوب بشویید و استریل کنید.

در قابلمه ای آب را روی شعله قرار دهید و وقتی شروع به جوشیدن کرد گشنیز را اضافه کنید.

چند دقیقه بجوشانید، سپس ۱۰ دقیقه صبر کنید.

برگ ها را صاف کرده و چای را بنوشید.

تمام قسمت های گیاه گشنیز خوراکی هستند، اما طعم دانه ها و برگ های آن بسیار متفاوت است.

در حالی که دانه‌های گشنیز طعم خاکی دارند، برگ‌های آن طراوت‌بخش و مرکباتی هستند، اگرچه برخی افراد طعم آن را شبیه صابون می‌دانند.

دانه های کامل را می توان به غذاهای پخته شده، سبزیجات ترشی و مالیده شده، سبزیجات کبابی و غذاهای پخته شده عدس اضافه کرد.

با حرارت دادن عطر آن آزاد می شود و پس از آن می توان آن را برای استفاده در ماکارونی و خمیر آسیاب کرد.


رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/