۱۵ فواید زیتون برای سلامتی



زیتون از خانواده Drup است، میوه ای که روی درخت زیتون که با نام علمی Olea Europaea شناخته می شود، می روید و به خاطر انواع سبز و سیاه آن مشهور است و از طرفی زیتون در تهیه بسیاری از غذاها مانند سالاد، ساندویچ و پیش غذا استفاده می شود. علاوه بر نفت آنها که جایگاه بالایی در دریای مدیترانه دارد. رژیم غذایی، زیرا ۹۰ درصد زیتون در این مناطق برای استخراج روغن استفاده می شود و در این مقاله به فواید سلامتی زیتون پرداخته می شود.

عکس

درخت زیتون همیشه به عنوان درختی پربرکت شناخته می شود، به جز استفاده از روغن زیتون و چوب آن به عنوان سوخت برای گرما، خود میوه ها و روغن زیتون بهترین منبع انرژی، غذایی سرشار از مواد معدنی و ضروری هستند. اسیدهای چرب و بسیاری از مزایای دیگر که از داخل و خارج به بدن می رسد.

معمولاً متخصصان تغذیه به دلیل اسرار و ارزش غذایی بالا، خوردن تقریباً ۷ عدد زیتون در روز را برای حفظ یک رژیم غذایی سالم و متعادل توصیه می کنند.

میوه زیتون مغذی و سرشار از مواد معدنی ضروری مانند کلسیم، سدیم، پتاسیم، منیزیم، آهن، فسفر، گوگرد، مس و ید است. حاوی ویتامین های ضروری و اسیدهای آمینه است. حاوی آنتی اکسیدان های قوی است زیرا حاوی ویتامین های B، ویتامین A و ویتامین E است.

حاوی اسید اولئیک است که یک اسید چرب تک غیراشباع مفید و ضروری برای بدن است و دارای خواص مفیدی است که از قلب محافظت می کند. در دسترس و مقرون به صرفه است و در بسیاری از دستور العمل ها و غذاها استفاده می شود.

از مهمترین ویژگی های زیتون سبز یا سیاه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

فواید زیتون:

در اینجا خواص زیتون وجود دارد که می تواند برای بدن شما مفید باشد:

۱- برای قلب و عروق: زیتون علاوه بر نقش محافظتی از اعصاب، فرآیند اکسیداسیونی که در داخل بدن اتفاق می‌افتد، با ظهور و بروز بسیاری از بیماری‌ها مانند بیماری‌های قلبی و سرطان مرتبط است و از سوی دیگر، زیتون باعث افزایش سطح گلوتاتیون در بدن می‌شود. خون، که یک آنتی اکسیدان قوی است که به استفاده مجدد از آنتی اکسیدان ها کمک می کند و نقش اصلی آن پیشگیری از بیماری است، که مزایای سلامتی زیتون را توضیح می دهد.

با کاهش کلسترول LDL “بد” و افزایش کلسترول “خوب” HDL. شریان ها انعطاف پذیرتر می شوند که به مقاومت در برابر سکته و حملات قلبی کمک می کند.

زیتون مهمترین عامل حفظ سلامت قلب و رگ های خونی است، زیرا حاوی خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است، علاوه بر چربی ها و مواد معدنی سالم مانند مس و همچنین ویتامین هایی مانند ویتامین E که همگی تسکین دهنده هستند. نشانه های بیماری قلبی است و منبع خوبی از چربی های مفید است مطالعات توانایی آن در کاهش فشار خون به دلیل داشتن اسید اولئیک، کاهش فشار خون و التهاب قلب و عروق خونی.

۲- تقویت سیستم ایمنی و مبارزه با رادیکال های آزاد: روغن زیتون حاوی آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین A و ویتامین E است و روغن زیتون با مبارزه با رادیکال های آزاد در مبارزه با عفونت ها و تقویت ایمنی مفید است. برخی تحقیقات اخیراً نقش آن را در مبارزه با سرطان سینه به ویژه ثابت کرده اند، زیرا روغن زیتون حاوی موادی است که با سلول های سرطانی مبارزه کرده و آنها را از بین می برد.


اگرچه زیتون در انواع مختلف موجود است، اما همه آنها آنتی اکسیدان دارند. اکسیدان ها، به عنوان مثال، پلی فنول ها، آنتی اکسیدانی که اثرات ضد سرطانی، ضد دیابتی و ضد پیری ثابت شده است. از زمان‌های قدیم، مردم روغن زیتون را با معده خالی مصرف می‌کردند تا عملکرد و کارایی سیستم ایمنی بدن را بهبود ببخشند که از بیماری‌های مختلف مبارزه می‌کند.

اسیدهای چرب موجود در روغن زیتون در تقویت سیستم ایمنی سالم و حمایت از آن در مبارزه با پاتوژن های وارد شده به بدن نقش دارند.

۳- حافظه خود را تقویت کنید: جایی که زیتون حاوی پلی فنول است، موادی که با رادیکال های آزاد مبارزه می کند و استرس اکسیداتیو را در سلول های مغز کاهش می دهد، که مهمترین آنها ویتامین E است و برخی تحقیقات نقش روغن زیتون را در مبارزه با بیماری آلزایمر نشان داده اند.

۴- تامین انرژی و کنترل اشتها: از آنجایی که یک وعده روغن زیتون که به صورت یک قاشق چای خوری است، تقریباً حاوی ۵ گرم چربی مفید و ۴۵ کالری است، گرسنگی هنگام خوردن را کاهش می دهد، به احساس سیری کمک می کند و میزان غذای مصرفی بعدا، به ویژه قندها را کاهش می دهد.

تحقیقات نشان داده است که زیتون در کاهش اشتها نقش دارد. اسیدهای چرب تک غیراشباع موجود در زیتون دیر هضم می شوند و کوله سیستوکینین (هورمون سیری در بدن) را تحریک می کنند. این اسیدهای چرب همچنین با تحریک ترشح یک ماده شیمیایی به نام آدیپونکتین به چربی سوزی در بدن کمک می کنند.

۵- روغن زیتون کم خونی را درمان می کند: زیتون منبع خوبی از آهن است، زیرا یک فنجان زیتون تقریباً ۴.۴ میلی گرم آهن دارد. آهن معدنی به ساخت کارنیتین کمک می کند، اسید آمینه ای که چربی ها را به انرژی تبدیل می کند.

آهن همچنین وارد تشکیل هموگلوبین در خون می شود.

زیتون سیاه و سبز

۶- مبارزه با پیری و ارتقاء سلامت پوست: با زیتون های حاوی اولئیک اسید، خواصی در حفظ خاصیت ارتجاعی، رطوبت و نرمی پوست پیدا کرده است.

همچنین با آنتی اکسیدان های قوی مانند ویتامین E، رادیکال های آزاد از بین می رود، ضد پیری، چین و چروک و چین و چروک پوستی صاف و سالم به دست می آید.

روغن زیتون همچنین برای درمان اگزما، ترک‌خوردگی دست‌ها و پاها و آفتاب‌سوختگی مفید است. همچنین برای پوست سر و مو بسیار مفید است، زیرا از خشک شدن موها جلوگیری می کند و پوست سر خشک را مرطوب می کند.

۷- مفید برای دستگاه گوارش:
روغن زیتون معده را تقویت می کند و به هضم غذا کمک می کند و ممکن است در بسیاری از موارد مفید باشد.

۸- تسکین دهنده درد و التهاب فواید زیتون برای سلامتی همچنین، مسکن‌های ضد التهابی غیر استروئیدی اثر کاهش درد دارند، اما در عین حال به سیستم بدن افراد آسیب می‌رسانند. زیتون همچنین به عنوان یک مسکن طبیعی عمل می کند و ایبوپروفن را به شکل طبیعی آن ارائه می کند و رشد آنزیم هایی را که باعث التهاب می شود، که منجر به عفونت می شود، محدود می کند. از سوی دیگر، برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی، از عصاره‌های برگ و میوه درخت زیتون در طب عامیانه استفاده می‌شود، زیرا این عصاره رشد برخی از عفونت‌های ویروسی، قارچی و باکتریایی مانند استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین را محدود می‌کند.

۹- قند و چاقی:
محتوای چربی تک غیراشباع آن دیابت نوع ۲ و چاقی را کاهش می دهد و آنتی اکسیدان های آن آسیب ناشی از استرس اکسیداتیو مرتبط با دیابت را کاهش می دهد، که توضیح می دهد که چرا درمان موثری برای عوارض این بیماری و همچنین هایپرگلیسمی است. نقش آن در کاهش چاقی در یک مطالعه تصادفی یک سو کور بر اساس یک آزمایش مقایسه‌ای برای گروهی که روغن زیتون را به جای روغن‌های دیگر مصرف کردند، ظاهر شد، تا توجه داشته باشیم که علاوه بر کاهش فشار خون و افزایش سطح کلسترول مفید برای این گروه، فواید سلامتی زیتون، که شامل حفظ سلامت قلب و متابولیسم است. رژیم غذایی، با دانستن اینکه شرکت کنندگان چاق و بالای ۶۵ سال سن دارند.

۱۰. پروبیوتیک ها:
بررسی چندین مطالعه شته ها را نشان داد. در مجله اروپایی تغذیه، شورا تایید کرد که ترکیبات فنلی موجود در زیتون باعث افزایش تعداد باکتری های مفید – پروبیوتیک ها – می شود که ویتامین ها و مواد شیمیایی ضد باکتریایی را در بدن تولید می کنند، که مزایای سلامتی زیتون، به ویژه توانایی بهبود و تقویت روده را توضیح می دهد. سلامتی. عملکرد میکروبیوم

از طرفی منبع خوبی از فیبر است، زیرا یک فنجان از آن تا ۲۰ درصد نیاز روزانه بدن را پوشش می دهد و باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش و تحریک حرکت بدن می شود. . روده و همچنین اطمینان از حرکت صحیح ماهیچه های صاف در روده و در همین زمینه به احساس سیری کمک می کند و احتمال پرخوری پس از آن را کاهش می دهد.

۱۱- خاصیت ضد سرطانی دارد: زیتون به عنوان یکی از بهترین گریدهای غذایی طبقه بندی می شود. که با سرطان مبارزه می کنند، زیرا ترکیبات فنلی توانایی خود را در مبارزه با تومورها، به ویژه در سینه، روده بزرگ و معده نشان داده اند – با دانستن اینکه مناطق مدیترانه با سطوح بسیار پایین سرطان از کشورهای اروپایی و آمریکایی متمایز هستند.

۱۲. همچنین آنتوسیانین ها را فراهم می کند:
به عنوان یک آنتی اکسیدان و ضد التهاب عمل می کند. بنابراین، کاهش بروز سرطان به دلیل داشتن اسید اولئیک – که قبلاً ذکر شد – که به نوبه خود گیرنده های فاکتور رشد را که در ایجاد سرطان پستان نقش دارند، مهار می کند و از طرف دیگر، آئروسل هیدروکسی جهش DNA و رشد غیر طبیعی را محدود می کند. سلول ها، و پوست آنها اسید موسلینیک را فراهم می کند که با آپوپتوز، به ویژه سلول های سرطان روده بزرگ مرتبط است.

پوکی استخوان از دست دادن استخوان را کاهش می دهد. مطالعات متعددی اثربخشی آن را در ساخت و حفظ استخوان نشان داده است. در همین زمینه، فیتونوترینت‌های موجود در زیتون نقش مهمی دارند، به‌ویژه اگر به رژیم غذایی درمانی بیماران مبتلا به پوکی استخوان اضافه شوند. [۳] از آنجایی که هیدروکسی آئروسل و اولئوروپئین رسوب کلسیم و رشد استخوان را افزایش می دهند و بروز این بیماری را کاهش می دهند.

۱۳- خاصیت آنتی اکسیدانی دارد: از سوی دیگر، زیتون باعث افزایش سطح گلوتاتیون در خون می شود که یک آنتی اکسیدان قوی است که به استفاده مجدد از آنتی اکسیدان ها کمک می کند، که نقش اصلی آن پیشگیری از بیماری است که مزایای سلامتی زیتون را توضیح می دهد.

عکس

۱۴- فواید روغن زیتون برای سلامتی با معده خالی:دوز روزانه روغن زیتون نه تنها برای قلب مفید است، بلکه می تواند به کاهش وزن و تسکین درد نیز کمک کند.

اگرچه شواهد قطعی از ارتباط بین فواید روغن زیتون و خوردن آن به طور خاص با معده خالی وجود ندارد، اما خوردن روغن زیتون به طور کلی فواید خاصی دارد که به شرح زیر است:

کاهش وزن:

رژیم غذایی سرشار از روغن زیتون به کاهش وزن کمک می کند و نوشیدن روغن زیتون راهی عالی برای استفاده از مزایای آن برای رهایی از چاقی است، زیرا محققان به این نتیجه رسیدند که نوشیدن روغن زیتون به طور منظم باعث کاهش وزن بیشتری نسبت به خوردن زیتون کم چرب می شود. روغن رژیم غذایی، با نیاز به اجتناب از مصرف زیاد.


کالری بالایی دارد، بنابراین باید در حد اعتدال باشد و در وهله اول مکمل یک رژیم غذایی پر از چربی نباشد.

بیماری قلبی

طبق گفته سازمان غذا و داروی ایالات متحده، خوردن دو قاشق غذاخوری روغن زیتون در روز به کاهش خطر بیماری قلبی کمک می کند، زیرا روغن زیتون حاوی چربی تک غیراشباع است که نوعی چربی سالم است.

بنابراین استفاده از روغن زیتون به جای چربی های اشباع شده و ترانس خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد و روغن زیتون در برابر استرس اکسیداتیو که با بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری های قلبی عروقی مرتبط است، موثر است.

۱۵- بهبود سلامت پوست، مو و ناخن:یکی از مهمترین فواید خوردن روغن زیتون با معده خالی این است که سلامت پوست، مو، ناخن و حتی استخوان ها را بهبود می بخشد.

زیرا روغن زیتون مو و پوست را مرطوب می کند و ناخن ها و استخوان ها را تغذیه می کند.

دستور العمل های زیادی وجود دارد که در آنها از روغن زیتون برای مرطوب کردن، تقویت و افزایش تراکم مو استفاده می شود و دستور العمل های دیگری هم برای پوست و هم برای ناخن ها وجود دارد.

روغن زیتون همچنین معده را تقویت می کند و به هضم غذا کمک می کند و در بسیاری از موارد ممکن است به درمان یبوست کمک کند.


رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/