پزشکیان: حلقه‌ی حضور در انتخابات را تنگ‌تر کرده‌اند


آسیه توحیدنژاد، نیوز: مسعود پزشکیان، نماینده‌ی مردم در مجلس، با اشاره به اصلاح قانون انتخابات مجلس گفت: علیرغم تاکید رهبری اینها چارچوبی گذاشته‌اند که حلقه‌ی حضور را تنگ‌تر و تنگ‌تر کرده‌اند. 

آقای پزشکیان در گفت‌وگو با نیوز با اشاره به اینکه «نمی‌شود از صندوق رای هم فرار کرد»، گفت: با این کار مشکلی حل نمی‌شود و فقط یک عده‌ای دنبال کاسبی خود می‌روند و یک عده‌ی دیگر هم گوشه‌نشین می‌شوند.

نماینده‌ی مردم در مجلس یازدهم می‌گوید: باید ببینیم ما چه کرده‌ایم که مردم کمتر رای داده‌اند؛ این هم بخشی از مسئله است. باید کارها و رفتار و گفتار ما در مردم مقبولیت ایجاد می‌کرد.

باتوجه به نزدیکی پیش‌ ثبت‌نام انتخابات مجلس شورای اسلامی، حواشی و گمانه‌زنی‌های منفی پیرامون انتخابات مجلس و موضع‌گیری اخیر جبهه اصلاحات، نیوز گفت‌‌وگویی با مسعود پزشکیان نماینده‌ی اصلاح‌طلب مجلس داشته است.

نیوز: به نظر شما جریان میانه‌رو از هر طیفی و اعتدالی‌ها در انتخابات مجلس شورای اسلامی چه باید کنند؟ باید شرکت کنند یا خیر؟ عده‌ای می‌گویند انتخابات دیگر اصلا برای آنها موضوعیتی ندارد و به همین دلیل دیگر اصلا نمی‌خواهند ثبت نام کنند. نظر شما در این مورد چیست؟

ساختاری که اینها درست کرده‌اند خیلی حلقه را تنگ کرده است. مقام معظم رهبری حدودا دو ماه پیش بر اهمیت این انتخابات مجلس تاکید کردند! هیچگاه تا به حال سابقه نداشته که ایشان اینقدر از پیش بر انتخابات تاکید کنند. علیرغم تاکید ایشان اینها چارچوبی گذاشته‌اند که حلقه‌ی حضور را تنگ‌تر و تنگ‌تر کرده‌اند. 

با این قوانین مجلس، گزینش‌هایی که انجام می‌دهند و شیوه‌ای که برای تایید صلاحیت دارند خود به خود به عده‌ای می‌گویند که نیایید دیگر! الزاما نیازی به این نیست که افرادی انتخابات مجلس را تحریم کنند. وقتی تفکر افراد، قومیت‌شان، جمعیت آنها و نماینده‌ای که آن گروه می‌خواهد، حضور ندارد خب این گروه اصلا چرا بیاید رای بدهد؟!

من بارها گفته‌ام که اگر نمایندگان مردم از اقشار مختلف با سلایق مختلف به مجلس بیایند در بدترین حالت قانونی می‌نویسند که خلاف شرع است بعد شورای نگهبانی وجود دارد که بر این قوانین نظارت می‌کند و تصویب نمی‌کند اگر مشکلی داشته باشد.

نیوز: بله اما رویکردی که الآن بخشی از اصلاح‌طلبان دارند این است که اساسا نمی‌خواهند کاندیدا شوند!

شرایط خیلی پیچیده و مبهم است. با این شرایط ممکن است بسیاری از این افراد حتی اگر اقدامی کنند هم رد صلاحیت شوند.

البته که عدم حضور هم معنی نمی‌دهد. نمی‌شود که از صندوق رای هم فرار کرد؛ حاصل این فرار چه می‌شود؟! چه اتفاقی می‌افتد؟! مشکلی که حل نمی‌شود، فقط یک عده‌ای دنبال کاسبی خود می‌روند و یک عده‌ی دیگر هم گوشه‌نشین می‌شوند.

از طرفی شورای نگهبان و قوانین هم باید طوری باشد که باعث شود مردم پرشور شرکت کنند. اگر آدم‌های توانمند و مورد اعتماد نیایند مجلس یک مجلس تشریفاتی می‌شود.

نیوز: توصیه‌ی شما در حال حاضر چیست آقای پزشکیان؟

توصیه من این است که اینها شرکت کنن،د حالا شورای‌ نگهبان می‌خواهد اینها را رد صلاحیت کند خب بکند. اجازه بدهید آنها بگویند که آقا شما نیایید نه اینکه اینها بگویند ما نمی‌آییم.

با این تحریم‌ها، دشمنی‌ها و رسانه‌هایی که وجود دارند، سرمایه‌ی اجتماعی هم از این سمت هم از دست بدهند خب این شرایط آن‌ها را به یک مصیبت فراگیر دچار می‌کند. افراد وقتی کم شدند و سرمایه‌ی اجتماعی کم شد حتی اگر مشروعیت داشته باشند مقبولیت زیر سوال می‌رود و مشکل پیدا می‌کنند.

نیوز: یک باور دیگری هم هست که می‌گوید اصلاح‌طلب‌ها فقط وقتی جو افکار عمومی آماده است حاضرند به میدان بیایند و از خودشان هزینه کنند؛ کاندیدا شوند و دیگران را تشویق به حضور کنند و اگر ببینند که مردم نمی‌آیند و مشارکت نخواهند داشت کنشی نخواهند داشت.

بله، تعدادی از افراد وقتی می‌بینند احتمال اینکه مردم شرکت نکنند بالاست اینها هم شرکت نمی‌کنند و ثبت‌نام نمی‌کنند. این جو هم بین افراد وجود دارد؛ ولی انتخابات به هر حال فرصتی است. اینها چه بیایند و چه نیایند در این فرصت ولو کوتاه می‌توانند حرف‌هایشان را بزنند. باید از این فرصت هرچند کوتاه استفاده کرد. کنار کشیدن و تمام تریبون‌ها‌ را دست یک جناح دادن که کار درستی نیست. فرصتی است که اینها حرف‌هایشان را بزنند.

نیوز: در خود مجلس آیا امکان اثرگذاری وجود دارد؟ چون بعضی‌ها می‌گویند اصلا حضور در مجلس به درد نمی‌خورد و اصلا به مجلس بروند که چه شود؟

با همه‌ی ضعف‌ها و مشکلات بالاخره آدم می‌تواند پیگیر مشکلات یک عده‌ای باشد. بودن با نبودن خیلی متفاوت است و فرق دارد. علیرغم اینکه بسیاری از آنچه می‌خواهیم نمی‌شود، ولی در بزنگاه‌ها می‌توانیم دیدگاه‌هایمان را بگوییم و مسائل مردم را بیان کنیم.

برای مثال الان داریم در قانون برنامه دیدگاه‌های علمی و کارشناسی را می‌آوریم. حالا چهار مورد را هم اگر قبول نکنند پنج مورد دیگر را قبول می‌کنند.

بالاخره این در قانون برنامه پنج ساله می‌آید و مهم است. یک سری بندها هست که می‌تواند برای اقشار محروم خیلی موثر باشد اگر تصویب شود. من اگر تنها یک پزشک در جامعه باشم نهایتا بتوانم 4000 عمل کنم بیشتر که نمی توانم عمل کنم ولی با یک بند قانونی می توان به تعداد زیادی از آدم‌هایی که توان مالی و خرید خدمت از سیستم را ندارند کمک کرد.

در چنین فرصت‌هایی اصلا بحث سیاسی و جناحی مطرح نیست. انتخابات مجلس فرصتی است که فرد می‌تواند در آن به مردم کشورش کمکی کند و دردی از آلام مردم را دوا کند. آنهایی که کناری ایستاده‌اند تا به حال چه کرده‌اند؟!

نیوز: عجیب است که درسال 98 هم تعداد اصلاح‌طلبان تایید شده بیشتر از سال‌های قبل بود ولی آن سال هم شرکت موثری نداشتند.

اما در استان ما بسیاری بودند که رد صلاحیت شدند.

نیوز: البته در کل نسبت به انتخابات 94 ‌تایید صلاحیت شدگان اصلاح طلب بسیار بیشتر شدند، اما اصلاح طلبان در انتخابات حضور موثر نداشتند و نتیجه‌اش همین شد که به این مجلس منتهی شد.

باید دید ما چه کرده‌ایم که مردم به ما کمتر رای داده‌اند؛ این هم بخشی از مسئله است. باید کارها و رفتار و گفتار ما در مردم مقبولیت ایجاد می‌کرد. همین مردمی که پای صندوق می‌آیند اگر به ما رای ندهند نشان‌دهنده‌ی این است که ما را قبول ندارند. قبول داشتن هم که زوری نیست.

نیوز: به نظر شما اصلاح‌طلبان باید به تنهایی پای صندوق رای بیایند یا اینکه با معتدلین و اصولگرایان معتدل‌تر ائتلاف کنند؟ و به اصطلاح میانه‌روها از هر طیف و جناحی با یکدیگر ائتلاف کنند.

فرقی ندارد از چه جناحی باشیم اگر درست کار کنیم می‌توانیم میان مردم برای خود مقبولیت ایجاد کنیم و این صرف حضور در مجلس هم نیست برادران هرجایی که باشند می‌توانند خدمت کنند و اثرگذار باشند.

نیوز: به طور مشخص در مورد انتخابات مجلس اصلاح‌طلبان به تنهایی می‌توانند فعال باشند یا در ائتلاف با دیگر میانه‌روها مثل جریان آقای روحانی و لاریجانی باید اثر بگذارند؟

هرچقدر که عقلا حضور داشته باشند؛ انسجام و وحدت داشته باشند؛ اجازه دهند بهترین‌هایشان در هر رشته‌ای که هستند حضور پیدا کنند بهتر است. اینها اگر دست به دست هم دهند مسلما بهتر از این است که فردی کار کنند. اما نکته‌ی مهم این حضور آن است که برای کسب قدرت نباشد بلکه برای خدمت به مردم باشد.

انتهای پیام