پاسخی به «اینها BTS را می‌پرستند»


کاربری با نام «کورمون استرایک مونث» در یادداشتی در «ویرگول» به اظهارنظر احسان شاه قاسمی استاد دانشگاه تهران در گفت‌وگویی با نیوز درباره‌ی BTS پاسخ داده است که در ادامه می‌خوانید:

«سلام امیدوارم حالتون خوب باشه.

چند وقت پیش آقای شاه قاسمی که همیشه به بی تی اس هیت می‌دادند در مصاحبه با شبکه “ نیوز” این گروه رو بررسی کردند و سپس اظهار داشتند:

«دلیل این همه فوران خشم این است که این بچه‌ها هم در اعماق ذهن و قلبشان با من موافقند اما این تنها چیزی است که دارند بنابراین خود را توجیه می‌ کنند».

و گفتم یه پست بنویسم تمام نظرات این آقا را توضیح و جواب بدم. که خب مخاطب پستم هم خود آقای شاه قاسمی (گرچه میدونم اگه تومار هم بنویسم بازهم به هیت‌های غیر منطقی خودشون ادامه میدن و خودشون هم منطقی تلقیش میکنن. به هر حال بی منطقی شما به ما ربطی ندارد) هستند. هم دست اندرکاران شبکه نیوز هستند و هم شما آرمی (به خصوص نیو آرمی)های عزیز.

«احسان شاه‌قاسمی، استاد علوم ارتباطات دانشگاه تهران، چند وقت پیش یادداشتی راجع به BTS [گروهی از خوانندگان پاپ کره‌ی جنوبی] و در مذمت طرفداری غیرمنطقی و حتی خشن نوجوانان از این گروه نوشت که با واکنش‌های شدید و خشن نوجوانان حامی این گروه همراه بود. آقای شاه‌قاسمی این نوجوانان را به طرفداری و علاقه‌مندی به هنرمندان و دانشمندان دیگر دعوت می‌کند.

نیوز: معیارهایی را که شما در این یادداشت زشت و ناپسند دانسته‌اید چه تعارضی با این امر دارند که BTS برای نوجوان‌های ما جذاب باشند؟ در واقع اینکه ستاره‌های این گروه‌ها به باور شما ظاهرشان نه مانند زنان است و نه مانند مردان و نه مانند بزرگسالان و نه کودکان چه منافاتی با این امر دارد که نوجوان ما طرفدار آن‌ها باشند؟ و به طور کلی این محبوبیت یا علاقه چه پیامد منفی‌ای می‌تواند داشته باشد؟»

و ایشون در ادامه پاسخ دادند:

«هواداری از BTS بچه‌های ما را در جهت خلاف خوشبختی سوق می‌دهد.»

خب ایشون ادعا می‌کنند که بی تی اس نوجوان رو در جهت خلاف خوشبختی سوق می‌دهد. خوشبختی یعنی چی؟

مگه اینکه یه زندگی سالم داشته باشی. شغل خوبی داشته باشی و از کارت لذت ببری خوشبختی به حساب نمیاد؟ بی تی اس تبلیغ اینهارو می‌کنه پس اگه اینجوریه بی تی اس فن‌هاش رو به جهت خوشبختی هدایت می‌کنه.

«فرزندان ما که هوادار این گروه هستند می‌گویند BTS حال آنها را خوب می‌کند اما شما عملا خلاف این امر را می‌بینید. چیزی جز خشم، حمله‌ی جمعی، فحاشی و… از اینها نمی‌بینید»

1.
حال فن‌های فیک بی تی اس بده. اونایی که به توصیه‌های اعضا گوش نمی‌کنن و تا حالا یک آهنگ از بی تی اس گوش نکردند و اسم خودشونو آرمی میذارن.

و درمورد خشم و حمله جمعی آرمی‌ها:

آرمی‌های ایران رو هر جور بتونین محدود می‌کنید.
هرجور بتونید بهشون هیت می‌دید (اونم هیت‌های بی منطق!)
یه آرمی ایرانی توقع داره حداقل یه فتو کارت از اعضا داشته باشه. ولی توی ایران نمی‌تونه داشته باشتش
ایران این‌جوریه که اگه پیشرفت کنه به‌خاطر مذهبیاست
اگه پسرفت کنه به‌خاطر آرمیاست!

همه سایت‌ها رو فیلتر کردید آرمی‌های ایرانی حتی نمیتونن لایوها و ام‌وی‌های بی تی اس رو بببینن
یه آرمی روی کسایی که دوستشون داره حساسه.

پس چرا وقتی شما دارید بهشون توهین می‌کنید باید آرام باهاتون برخورد کنن؟؟

اگه کسی جلوی یه فرد مذهبی به آیت الله خامنه ای توهین کنه مذهبیه همینجوری میشینه نگاهش می‌کنه؟ تاییدش می‌کنه؟

و با همه اینا فحاشی کار فیک آرمیاست و اگه می‌بینید آرمی‌ای فحاشی می‌کنه اون فیک آرمیه و شما از بی تی اس چیزی به جز عشق و محبت و تلاش نمی‌بینید و فحاشی آرمی(آرمی‌های فیک)ربطی به بی تی اس نداره.

«این بچه‌ها می‌گویند BTS آنها را از خودکشی نجات می‌دهد درحالی که یکی از بالاترین آمارهای خودکشی را در کره و در بین خوانندگان KPOP می‌بینید»

خواننده‌های کی‌پاپ به‌خاطر هیت‌های بی منطق افرادی مثل شما خودکشی می‌کنن و هرکسی هم اختیار زندگی خودشو داره.

یکی می‌خواد بمیره و یکی می‌خواد زنده بمونه و توی ایران خودمون به طور میانگین هر روز 15نفر خودکشی می‌کنن و اگر استدلال شما اینه که کی‌پاپ باعث خودکشی میشه پس ایران و شما باعث خودکشی ایرانی‌ها می‌شید.آیا این درسته؟

افراد به‌خاطر عوامل متفاوتی دست به خودکشی می‌زنند مثل:

نا امیدی(که شما توی 50%دست دارید)
مرگ عزیزان
اختلالات روانی
شکست عشقی
اعتیاد
مشکلات مالی و مشکلات شغلی که نقطه ای در دریای بقیه‌ی عوامل است)
پس این ادعا (که ایدل‌ها به‌خاطر کی‌پاپ خودکشی می‌کنند) صحیح نیست

«یک مثال دیگر از القائات بد این گروه‌ها این است که شما برای اینکه آدم یا شهروند خوبی باشی باید صورت بی‌نقص و بی‌خدشه‌ای داشته باشید. به این ترتیب این هواداری منبع عدم اعتماد به نفس، نارضایتی، ناامنی روانی، آسیب زدن به اطرافیان، آزردگی و تحریک‌پذیری می‌شود»

سر این واقعا [خیلی تعجب کردم]. این به معنای واقعی مطالعه و تحقیق کم شما رو می‌رسونه.

بی تی اس هزاران بار به آرمی‌ها گفته که نیاز نیست خودتونو تغییر بدید و شما هرطور که هستید زیبا هستید.

عجیبه واقعا عجیبه. یا واقعا نمی‌دونید یا خودتونو زدید به ندونستن. ولی آرمی‌ها می‌دونن این کاملا اشتباهه حداقل حداقل یه سرچ بزنید گوگل بعد نظر بدید.

«شیوه‌ی سالم این است که هیجان نوجوانی برای ساخت آینده‌ی این نوجوانان استفاده شود. مثلا در رقابت برای کسب نمره‌ی بهتر باید این هیجان یا دست‌کم بخشی از آن استفاده شود اما عملا درس مسئله‌ی اصلی بچه‌های ما نیست و گوشی‌ها و سرگرمی مغز بچه‌های ما را خورده و آنها را خرفت کرده است»

اول از همه شیوه‌ی سالم تخلیه هیجان دوران نوجوانی شما این بوده.

همه‌ی کشورها سعی میکنن قدم به جلو بردارن و شما زور می‌زنید مارو بکشید عقب؟ جالبه.

به‌خاطر سبک زندگی سالم بی تی اس این گروه شهرت پیدا کرده. اگه شما به آهنگ‌های ایرانی نگاه کنید نمونه‌های کامل و بارز فحاشی، روابط نامشروع، تشویق به مواد مخدر و … رو می‌بینید.

میدونم شما توی 50 سال پیش زندگی می‌کنید ولی توی فطرت انسان‌ها پیشرفت وجود داره. همونطور که شما از نسل پیکان به 206 رسیدید. پس نمی‌تونید از نوجوانان انتظار داشته باشید به سبک دوره‌ی شما زندگی کنند. بی تی اس می‌گوید: با خود دیروزت رقابت کن. سعی کن از دیروزت بهتر شوی نه از دیگران.

و درمورد موبایل. یک امر فراگیر در جهان.

می‌دونید چرا نوجوانان سرشون توی موبایله؟ چون چیزی براشون نگذاشتید.

چه سرگرمی توی ایران برای نوجوان دختر وجود داره؟

توی کشورمون پارک‌ها امنه؟

سینماها فیلم‌های جالبی دارن؟

کنسرت‌های خوبی داریم؟

پس باید برای سرگرمی چی‌کار کنیم دقیقا؟

«خیلی ساده می‌پرسند «اگر BTS را نپرستیم پس چه کسی را بپرستیم؟» (تلخندی می‌زند) یعنی چه؟! یعنی اگر ما BTS را نپرستیدیم حتما باید کسی باشد که او را بپرستیم؟!»

اول اینکه هیچ آرمی‌ای بی تی اس رو نمی‌پرسته و این محصول سناریوچینی و تصورات شماست که سعی می‌کنید همه چیز را وحشتناک جلوه بدید. پرستیدن چیه؟

ما طرفدار بی تی اس هستیم.

مثلا طرفداران استقلال و پرسپولیس که سر و دست می‌شکنن که بلیت بازی‌ها رو بخرن یعنی تیم‌ها رو می‌پرستن؟

«این قبیل فکرها که این بچه‌ها دارند و مثلا می‌گویند که ما نتوانستیم مدرسه‌ی غیرانتفاعی برویم ولی BTS ما را نجات داد خب این حرف‌ها عاقلانه نیست. ما فقط یکبار زندگی می‌کنیم و وظیفه داریم همان یک بار را هرچه شکوهمندتر بگذرانیم. اگر امکانات نیست برای هیچکس نیست؛ هیچکس ایده‌آلی که می‌خواهد را در اختیار ندارد»

جمله‌ی اول شما بازهم محصول تصورات و سناریوچینی‌های شماست. مثلا چون ما یک‌بار زندگی می‌کنیم باید پدر و مادر پولداری داشته باشیم مگرنه زندگی‌مان شکوهمند نیست؟ بی تی اس به ما یاد می‌ده برای آرزوهامون زندگی کنیم و سعی کنیم به ایدئالمون برسیم و اگر نرسیدیم باز هم به‌خاطر اینکه تلاش کردیم خوشحال باشیم و خودمان را دوست داشته باشیم.

اگر امکانات نیست برای هیچ کس نیست؟ اگر ما امکان رفتن به کنسرت بی تی اس را نداریم یعنی هیچ کس امکان رفتن به کنسرت بی تی اس را ندارد؟ (پس چه‌جوری کنسرت های بی اس پره؟) آره خب چون کشور ما پول ندارد هیچ کشوری پول ندارد؟ جالبه و منطقیه

«اگر BTS علاقه‌ای هم به شما دارد از سر درآمدی است که عایدش می‌شود. می‌گویند ما تحت همین عنوان BTS کار خیر کرده‌ایم و 15 میلیون پول برای بیماران نیازمند جمع کرده‌ایم خب مگر BTS کمک مالی‌ای به شما کرده است؟! یک نمونه مثال بزنید که این گروه خودش چنین کاری کرده باشد. BTS اینها را تشویق می‌کند که برای فلان کار پول جمع کنند بعد خودش نقشی در آن ندارد و دانش‌آموزی که کرایه‌ی تاکسی‌اش را شاید نداشته باشد در این کار سهیم می‌شود. این‌ گروه‌ها توجه شما را به پول تبدیل می‌کنند»

بی اطلاعی در این متن بیداد می‌کند. کمک‌های مالی که بی تی اس انجام داده:

۲ میلیون دلار به جنگ‌زده‌های یمن کمک کردند
۵۰۰ میلیون وون برای مقابله با خشونت علیه کودکان اهدا کردند
۸۸ هزار دلار به دانش اموزای کم درامد هدیه دادن
هزار کودک رو تحت حمایت قرار دادن
یونگی هزینه قابل توجهی به مرکز پزشکی دگو زادگاهش فرستاده
و …

اول آرمی‌ها و بی تی اس با اراده خودشون از بی تی اس یاد می‌گیرند و به نیازمندان کمک می‌کنند و پول دیگران به ما ربطی ندارد. هم آرمی‌ها و هم بی تی اس می‌تونن هرطور که خواستن پولشونو خرج کنن و به ما هیچ ربطی نداره.

«BTS چیزی را ارائه می‌کند که در زندگی این بچه‌ها نیست یعنی به آنها می‌گوید شما از دین‌های رسمی کنده شده‌اید اما نیازتان به دین برطرف نشده است پس بیایید من را بپرستید. من (BTS) هم نیازهای دینی شما را برطرف می‌کنم و هم نیازهای دنیوی شما را، یعنی هم شیکم؛ هم رقاصم؛ هم آوازه‌خوانم و هم بُتَم!»

عجیبه. این بازهم بی اطلاعی شما رو می‌رسونه. ایدل رو توی دیکشنری سرچ کردید و معنیش اومده “بت”.

عجیبه. واقعا عجیبه. بی تی اس همیشه توی همه مصاحبه‌هاشون تاکید می‌کنن که آدم‌های عادی هستن و هیچ ادعایی ندارن در صورتی که اصلا هم عادی نیستن و هر لحاظ که حساب کنید فوق العاده‌ن.

«در راستای همین خداگونه بودن این گروه برای این بچه‌ها نکته‌ی جالب توجه این است که این حمایت حالت همه‌گیری دارد، یعنی شما وقتی BTSای هستید باید سایرین را بی تی اسی کنید»

اول اینکه اسم فندوم گروه بی تی اس آرمی یا “Adorable Representative M.C Youth”

دوم اگه آرمی سعی داره کس دیگه‌ای رو آرمی کنه به‌خاطر اینه که با بی تی اس حال می‌کنه و می‌خواد بقیه رو هم شریک کنه. اوکی؟مگر نه تعداد آرمی‌ها انقدر زیاده که هیچ کس براش مهم نیست فن بی تی اس باشی یا نه.

«BTS یک خود دیگری مثل دین‌های رسمی ایجاد می‌کند همانطور که داعشی می‌گوید شما یا مسلمان داعشی هستی یا مسلمان کافری و اگر کافر شدی هر کار غیراخلاقی علیه شما رواست و بلکه ثواب دارد؛ مثلا شما اگر ایزدی هستی ثواب این است که زن‌هایتان را به برده‌ی جنسی تبدیل کنند و مردهایتان را هم بکشند. BTS هم دنیا را به دو دسته‌ی army(ارتش حامیان) و hater(متنفر، دشمن) تقسیم می‌کند. اگر شما hater باشید هر کار غیراخلاقی‌ای علیه شما مجاز است از جمله حمله کردن، فحاشی کردن، تهدید به قتل و… . بعد از آن یادداشت من بیشتر از هزار پیام تهدید به قتل داشتم»

اینکه طرفداران بی تی اس انقدر زیادن که یه فندوم رو تشکیل دادن و خواننده‌ها (منظورم خواننده‌های مجازه) و دانشمندای کشور ما که نصفشون مردن هیچ فنی ندارن دیگه تقصیر ما نیست. خرج میکنن. زحمت میکشن. آهنگ میدن = فن‌هاشون زیاد میشه.

مقایسه کردن داعش و بی تی اس مثل مقایسه کردن الکل خوردن و آب خوردنه. درسته هر دوشون نوشیدنی‌اند ولی الکل به بدن ضرر می‌زنه و آب به بدن منفعت میرسونه.

اگه بی تی اس دنیا رو به آرمی و هیتر تبدیل کرده پس طرفدارهای فن‌های دیگه کجان؟

مثلا چون من طرفدار بی تی اسم به بیلی ایلیش هیت می‌دم؟؟

بی تی اس حدود 310000000فن داره

تعداد آدم‌های جهان 8000000000نفره

یعنی با این حساب 7969000000هیتر توی دنیا وجود داره

به‌نظرتون ممکنه؟

پس فن‌های بلک پینک. اکسو. آسترو و … کجان؟

یعنی همه‌ی اینا هیتر بی تی اسن؟

تاحالا کسیو دیدید که هم فن بی تی اس باشه و هم فن گروه‌های دیگه؟

یا خودتونو به ندونستن می‌زنید یا واقعا نمیدونین.

خواهشن اگه نمیدونین برید تحقیق کنید.

خب آره. درسته. هیترها کلا کسانی که هیت میدن از فرهنگ و شعور پایینی برخوردار هستن. اگر فرهنگ و شعورشون بالا باشه یاد گرفتن به علاقه مردم توهین نکنن. پس اونوقت دیگه هیتر به حساب نمیان.

و در آخر مطمئن باشید اگر آسیبی که به شما رسیده جدی بوده باشه مجددا نظرات پر فیض نمی‌دادید.

«مشکل من با این قسمت از ماجراست که «اینها BTS را می‌پرستند». فرض کنید شما طرفدار داریوش باشید اگر کسی بیاید ایرادی به داریوش وارد کند شما پاسخ او را نمی‌دهید اما اگر پرستنده‌ی داریوش باشد شرایط فرق می‌کند»

اول که اینها رو به درخت میگن. (دو پارگراف قبل تر رو بخونید*) یعنی بر اساس استدلال شما شمایی که برای توهین به مقام رهبری قانون حبس 6 تا 10 ماه رو تنظیم کردید رهبری رو می‌پرستید؟ (مگرشما نیستید که می‌گویید ما کسی رو به جز خداوند یکتا نمی‌پرستیم؟) یا فقط براش احترام قئلین؟؟ ازش خوشتون میاد؟؟

و خب حس خوبی ندارم که اینو توی صفحم پست کنم. ولی فکر کردم بعضی از حرف ها باید زده بشه.

دوستون دارم

فعلا

پ.ن: اگر این مطلب رو خواندید سعی کنید اصلا توی صفحه و روزنامه ای که این مطلب رو پست کرده بازدید و کامنت ندید لطفا»