زمینه سازی برای رد صلاحیت حسن روحانی


احسان‌اسقایی در آرمان ملی نوشت: برای ردصلاحیت حسن روحانی صف کشیده‌اند. به این مسجد می‌روند، پشت آن تریبون نطق می‌کنند، در گعده‌های خود روی ردصلاحیت او شرط می‌بندند. تا شاید مهر ردصلاحیت او را جلوتر از شورای نگهبان بر پرونده روحانی بزند. حسن روحانی با سابقه امنیتی، دیپلماتیک و جلوس 8 ساله بر صندلی ریاست جمهوری، از نظر تندروها باید از ساختار قدرت حذف شود، کم هزینه‌ترین مسیر نیز برای کنارزدن او، پروژه ردصلاحیت است. تا پیامی محکم به او بدهند که کار او در عرصه واقعی سیاسی تمام شده و بهتر است سال‌های دور از قدرت را تجربه کند و به عبارت دیگر خانه‌نشین شود. البته حسن روحانی شخصی نیست که بی‌گدار به آب بزند. روحانی مرد سال‌های جنگ، قراردادهای خرید سلاح، توافق 598، برجام و در یک کلام شیخ دیپلمات مهره کلیدی نظام برای حل و فصل مناقشات حساس بین‌المللی است. در نتیجه حتی ردصلاحیتش بیش از اینکه برای روحانی هزینه باشد، برای ردصلاحیت‌کنندگان هزینه خواهد داشت. مگر می‌شود فردی که سال‌های سال نماینده رهبری انقلاب اسلامی در شورای عالی امنیت ملی بوده و از زیر و زبرها باخبر است را یک راست به پارکینگ سیاست هدایت کرد؟

زمینه‌سازی برای ردصلاحیت شیخ اعتدال

*واکنش‌ها به خبر ردصلاحیت روحانی

با  تلاش تندروها برای ردصلاحیت حسن روحانی جلوتر از رای و نظر شورای محترم نگهبان واکنش‌ها به خبر ردصلاحیت او خواندنی است. هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی در خصوص احتمال ردصلاحیت حسن روحانی در انتخابات مجلس خبرگان گفت: هنوز وارد مرحله‌ بررسی صلاحیت‌های مجلس‌ خبرگان نشده‌ایم. وی افزود: ثبت‌نام انتخابات مجلس خبرگان به‌تازگی تمام شده است و بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات هم در صلاحیت فقهای شورای نگهبان است. عبدالرضا داوری، فعال رسانه‌ای، نیز در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: اکانت‌های انقلابی، مدت‌ها بر طبل محاکمه  روحانی کوبیدند، اما وقتی او را در صف اول مقامات در بیت رهبری دیدند، سرخورده و مایوس شدند. همان اکانت‌ها اینک بر طبل ردصلاحیت روحانی می‌کوبند، اما وقتی سه هفته دیگر با تایید صلاحیت حسن روحانی در خبرگان مواجه شدند، مجددا دچار سرخوردگی خواهند شد.  سایت حسن روحانی نیز در واکنش به خواسته تندروها مبنی بر ردصلاحیت  رئیس‌جمهور سابق بخشی از سخنان وی در دیدار با جمعی از وزیران و معاونان سابق رئیس‌جمهور در ۲۹ آبان ۱۴۰۲ را منتشر کرده است. رئیس‌جمهور سابق در این دیدار اظهارکرد: بعضی از این‌هایی که الان حاکم هستند را می‌شناسم که نه در انقلاب بودند و نه در جنگ و نه غصه‌ای برای کشور دارند. خوشحال می‌شوند که امثال ما و افکار ما کلا مأیوس شویم و رها کنیم و بگوییم که کاری نمی‌شود کرد.

*روحانی اهل خانه‌نشینی نیست

 واقعیت آن است که حسن روحانی شیخ میانه‌رو، نه اهل پاسخ‌های دهان‌شکن به مخالفانش است و نه اینکه اقدامی برخلاف منافع ملی و نظام جمهوری اسلامی انجام داده است. او زمانی‌که رئیس‌جمهور شد با نرمش قهرمانه‌ای‌ که در دستور کار قرار گرفته بود و حتی گام‌های ابتدایی آن در دولت قبل و توسط وزیرخارجه آن دولت یعنی علی‌اکبر صالحی برداشته شده بود را البته با روش خود و به یاری ظریف به نتیجه رساند. هرچند آن روزها روحانی را به کشور فروشی و خیانت به‌خاطر تعلیق‌های هسته‌ای محکوم می‌کردند اما این روزها با گذشتن برخی  مواعد برجام به اثبات رسیده است که روحانی و ظریف هیچ محدودیت دائمی را نپذیرفته بودند موردی که مخالفان دیروز برجام که امروز خود در حال مذاکره در ارتباط با توافق هسته‌ای هستند به آن اذعان کردند. با این وجود تندروها که به قول حسن روحانی نه جنگ دیده‌اند، نه در انقلاب نقش داشته‌اند و نه دستاورد مطلوبی در این سال‌ها که قدرت در دست داشته‌اند، ایجاد کردند و خواستار محاکمه و رد صلاحیت او هستند چرا که روحانی و مشی اعتدالی او را در برابر عقاید خارج از عرف سیاسی و تندروی های خود می‌بینند.

*روحانی بیدی نیست که با این بادها بلرزد

روحانی و مشی اعتدالی‌ او به‌گونه‌ای است که در هیچ چاله و دست‌اندازی که برای او طراحی کرده‌اند نخواهد افتاد و آهسته و آرام  به دمیدن در بعد اعتدالی نظام ادامه خواهد داد، چرا که او معتقد است افراط و تفریط دولبه قیچی است که می‌تواند شکاف‌های عمیق در ساختار قدرت در ایران و بین مردم و دولت ایجاد کند. از این‌رو باید گفت روحانی بیدی نیست که حتی با باد ردصلاحیت به خود بلرزد و حتی اگر ردصلاحیت شود نه به منتقدی تندرو بلکه به رهبری برای جریان اعتدالی در ایران تبدیل خواهد شد.



Source link