روستای بیشه لرستان با 7 روستای ایران برای جهانی‌شدن رقابت می‌کند


روستای بیشه لرستان به دلیل داشتن شاخص‌های مهمی مثل آبشار، ایستگاه قطار، پل تاریخی، رودخانه و آیین‌‎های محلی، برای ثبت در فهرست جهانی جهانگردی (WTO) انتخاب و پرونده آن ارسال شده است.

به گزارش یافته، امسال برای اولین‌بار و در خردادماه پرونده هشت روستا از سوی ایران به سازمان جهانی گردشگری معرفی شد تا در صورت تایید توسط این سازمان، به عنوان روستاهای جهانی هدف گردشگری معرفی شوند. این روستاها در آذربایجان‌شرقی، کرمان، لرستان ( بیشه)، گیلان، مازندران، هرمزگان، اصفهان و کردستان قرار دارند.

روستاهای زیادی از لرستان قابلیت ثبت در فهرست جهانی جهانگردی دارند
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان لرستان گفته: در سال جاری از بین ۱۰۰ روستای کشور، روستای بیشه با شاخص‌های مهم از جمله آبشار، ایستگاه قطار، پل تاریخی، رودخانه و آیین‎های محلی، برای ثبت در فهرست جهانی جهانگردی (WTO) انتخاب و پرونده آن ارسال شده است.

حسن‌پور با بیان اینکه آبان‌ماه امسال نتایج بررسی پرونده 8 روستای کشور از جمله روستای بیشه که به سازمان جهانی جهانگردی معرفی شده اعلام خواهد شد افزود: برای ثبت روستاها در فهرست جهانی جهانگردی پرونده کامل شاخصه‌های آن روستا از جمله جاذبه‌های تاریخی، آیینی، معیشتی و مذهبی در قالب یک پرونده از سوی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، تهیه و برای سازمان جهانی جهانگردی ارسال می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اضافه کرد: خوشبختانه روستای بیشه از پتانسیل‌های زیادی در این زمینه برای ثبت جهانی برخوردار است که این مهم می‌تواند در توسعه صنعت گردشگری، بخصوص حضور گردشگران خارجی در لرستان بسیار تاثیرگذار باشد.

شاخص‌های مختلف برای روستاهای گردشگری جهان
سازمان جهانی گردشگری شاخص‌های مختلفی را برای روستاهای گردشگری جهان تعریف کرده است و روستاهای نامزد دریافت این نشان باید حد نسابی از این شاخص‌ها را به دست بیاورند. جاذبه‌های گردشگری، طرح‌های حفاظتی برای این جاذبه‌ها، پایداری اجتماعی، زمینه‌های اقتصادی برای توسعه گردشگری، پایداری محیط‌زیستی و طرح‌هایی که منجر به دوام این پایداری‌هاست، از جمله شاخص‌ها به شمار می‌رود.

«مهدی بهاروند»، رئیس گروه توسعه محصولات گردشگری در وزارت میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، از دیگر شاخص‌های سازمان جهانی گردشگری برای روستاهای منتخب می‌گوید: «در حوزه محیط‌‌زیست استفاده کمتر از پلاستیک، مصرف بهینه آب و شیوه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر مطرح است. زنجیره گردشگری روستا هم باید کامل و خدماتی مانند اقامت، پذیرایی، حمل‌ونقل و تابلوهای راهنمایی و… داشته باشد. میزان حضور زنان و افراد جوان در فعالیت‌های گردشگری هم در بحث پایداری اجتماعی روستا مطرح است. شاخص دیگر، اولویت و حکمرانی دولت است، اینکه روستا چه میزان برای دولت اهمیت دارد و چه اقدامات حمایتی و مطالعاتی برای آن در نظر گرفته که دراین‌باره زیرساخت‌هایی مثل جاده، آب و برق و خدمات بهداشت روستا مورد توجه است.»

معرفی به همه دنیا
روستاهای مورد تایید سازمان جهانی گردشگری، از سوی این سازمان به گردشگران و جهانگردان معرفی می‌شوند و این تنها یکی از مهم‌ترین امتیازهایی است که این روستاها نصیب‌شان شده؛ روستاهای معرفی‌شده از طرف کشورها برای دریافت تاییدیه باید زیرساخت‌های لازم برای توسعه گردشگری را داشته باشند و در نتیجه باید از حداقل‌های استانداردهای جهانی برخوردار باشند؛ روستایی که شاخص‌های حمل‌ونقل، جاده و مسیر دسترسی، شاخص‌های زیست‌محیطی و … را به مرحله استانداردی رسانده باشد، به‌خودی‌خود بستری آماده برای فرصت‌های شغلی را فراهم کرده است. دریافت تاییدیه جهانی، آخرین جرقه‌ای است که آتش این تنور را روشن و این روستای کوچک و دنج را به همه جهان معرفی می‌کند.

حفاظت از سلامت روستا
«محمدعلی محسنی»، نایب رئیس فراکسیون گردشگری و سلامت مجلس، می‌گوید: «این روستاها از سازمان جهانی گردشگری لوحی دریافت می‌کنند که از این منظر شبیه آثار تاریخی است و محوریت گردشگری دارد. تفاوت در این است که سازمان قصد دارد گردشگری را عامل پیشران برای توسعه روستاها در نظر بگیرد و به‌همین دلیل برچسب جهانی به آنها می‌زند تا توجه گردشگران جلب شود. این توسعه فقط برای زیبایی یک روستا نیست، بلکه منطقه باید شاخص‌های توسعه پایدار را داشته باشد. در بررسی شاخص‌ها، حتی پهنای باند اینترنت و زمان‌بندی حمل‌ونقل گردشگران و اهالی روستا باید اعلام شود و تمام اینها نیازمند سندهایی هستند که باید پیوست پرونده‌ها شوند.»
تاثیر این ثبت جهانی را می‌توان در برنامه‌های بلندمدت توسعه هر منطقه دید، موضوعی که حتی اجرای درست و دقیق طرح‌های هادی در مناطق روستایی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد و در محدوده شهرستان یا منطقه‌ای که این روستاها واقع می‌شوند، هر تخلف کالبدی‌ می‌تواند به این ثبت جهانی خدشه وارد کند.
به نظر می‌رسد در شرایط ناپایدار محیط‌زیستی که بخشی از آن متاثر از تغییرات اقلیمی است، ثبت جهانی روستاها می‌تواند به حفاظت از طبیعت روستاهای کشور کمک کند و این موضوع، مهم‌ترین ثمره‌ای است که این میراث مشترک انسان و طبیعت به خود می‌بیند.

با این تفاسیر روستای بیشه امسال همپای ۷ روستای دیگر برای ثبت جهانی معرفی شده و برای آنکه مهر یونسکو در این روستا بخورد نیازمند تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز بوده است. به نظر می‌رسد که مدت زمان ثبت جهانی روستای بیشه و 7 روستای دیگر تا دو هفته آینده مشخص می‌شود. ضمن این که برای ثبت جهانی ۱۴ شاخص مدنظر است و باید دید موانعی که برای ثبت روستای بیشه وجود داشته رفع شده یا خیر. هر چند آبشار زیبای آن، ریل قطار که در فهرست جهانی نیز قرار دارد، ابنیه تاریخی، بافت سنتی و روستایی، زندگی عشایری، کوهستانی بودن، رودخانه پر آب سزار، محیط زیست مناسب، گردشگرپذیر بودن و دسترسی مناسب می‌تواند شرایط ثبت جهانی آن را فراهم کند.
روستای بیشه با وجود پتانسیل‌های فراوان گردشگری و آب و هوای مطلوب از جمله پر بازدیدترین آثار طبیعی ایران محسوب می‌شود که در صورت جهانی شدن می تواند گردشگران خارجی زیادی را نیز به خود ببیند که این امر موجب رونق اقتصادی این منطقه خواهد شد.
هر چند برای قضاوت زود است اما در هر حال اگر امسال موفق به ثبت بیشه نشویم، باید برنامه ریزی شود تا با رفع موانع در سال آینده به این هدف برسیم.

انتهای پیام