خاطرات هاشمی ۴ دی سال ۷۹ | ملاقات حسن روحانی با رهبری و گلایه از مدیریت دوگانه‌ی کشور


نیوز: خاطرات روزنوشت آیت‌الله اکبر هاشمی در ۴ دی سال ۱۳۷۹ را در ادامه می‌خوانید:

يكشنبه 4 دي  1379   |   27 رمضان 1421                          24 دسامبر 2000

مطابق معمول، ساعت هفت و نیم صبح، به سوي دفترم حركت‌كردیم. در جماران، برف مي‌باريد. از خيابان شهيد باهنر [= نیاوران] تا بزرگراه صدر، برف و باران مخلوط و از آنجا تا دفتر، باران نرم بود. پيش از ظهر، مصاحبه‌اي با سيما دربارة مفهوم جهاد و دفاع در اسلام و ماهيت جنگ‌هاي پيغمبر (ص) و علي (ع) و جنگ‌هاي فلسطين و جنگ تحميلي عراق بر ايران داشتم.[1]

عصر آقاي [محمد] واعظ‌زاده [خراسانی]، ریيس جامع‌ التقريب [= مجمع تقریب مذاهب اسلامی] آمد.گزارش برنامه كنگره آيت‌الله [سیدحسین] بروجردي و شيخ محمود شلتوت، مؤسسان دارالتقريب را داد و خواست كه در افتتاح آن در قم شركت كنم. گفتم، ترجيح دارد از علماي قم استفاده كنند. از خطبه‌هاي پريروز جمعه‌ام ستايش‌كرد.

افطار، كاركنان مركز تحقيقات استراتژيك، با خانواده‌ها میهمانم بودند. عفت هم آمده بود و از مصاحبه‌اي كه آقاي علي مطهري، [فرزند شهید مطهری] در [روزنامه] كيهان داشته و دروغ‌هايي در مورد خانواده ما گفته است، عصباني بود.[2] تلفني به خانم مطهري اعتراض كرد و جوابي براي آن تهيه شد.

شب با دكتر [حسن] روحاني، [دبیر شورای عالی امنیت ملی] مذاكره داشتم. از ملاقاتش با رهبري گفت كه مشكلات كشور، به‌خصوص فرار سرمايه و مغزها و دوگانگي در مديريت كشور را گفته، ولي نتيجه‌اي براي راه اصلاح نگرفته بود و از مذاكراتش با آقاي خاتمي، [رییس‌جمهور] كه آقاي خاتمي گفته است، با اين همه مشكل، مايل نيست نامزد انتخابات شود، ولي نگران است كه اگر كنار برود، او را مورد تعقيب قرار ‌دهند. دربارة مركز تحقيقات [استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام] و امور كشور صحبت كرديم.

در گزارش‌ها، مسأله خاطرات آیت‌الله منتظري مهم است؛ ایشان در جواب سئوالي، ضمن قبول نوشتن خاطرات و پخش محدود، بودن آن در اينترنت را منكر شده وگفته که افرادي به صورت قاچاقي برده‌اند و نيز خبر درگيري‌هايي در لار، شهر زادگاه [آقای عبدالواحد موسوی لاری]، وزيركشور بودكه مردم عليه فرماندار و وزيركشور، تظاهرات كرده‌اند وگويا دو نفر كشته شده‌اند؛ با دخالت نيروي انتظامي.


[1] – در بخشی از این مصاحبه آمده است: «آنچه به‌طور قطعى ماهيت صلح‌جويى اسلام را نشان مى‌دهد و قابل دفاع است، تاريخ خود پيامبر(ص) و تاريخ حضرت على(ع) است. نمى‌توانيم در اين بحث اساسى از ديگر جنگ‌ها دفاع كنيم. هيچ‌وقت پيغمبر(ص) و على‌بن‌ابي‌طالب(ع) ابتدائاً جنگى را شروع نكردند كه سركوب كنند يا با اجبار به طرف مقابل بگويند كه بايد مسلمان شويد. مبناى كار پيغمبر بر صلح است. هر جا جنگى براى پيامبر اتفاق افتاده است، تهاجم از طرف دشمن بوده است. يا توطئه بود كه پيغمبركشف كردند و قبل از آن‌كه وارد عمل شوند، توطئه را خنثى كردند كه تبديل به جنگ شد. اصل همان تبادل افكار و آرا، منطق، استدلال، بنيه و قرآن بود؛ حتى پيغمبر(ص) زياد دنبال نشان دادن معجزه هم نمى‌رفتند. نمى‌توانيد در تاريخ پيغمبر و دوران حكومت على‌بن‌ابي‌طالب (ع)، موردى را پيدا كنيد كه آنها دنبال جنگ رفته باشند. در دوران حضرت على، سه جنگ اتفاق افتاد. على(ع) كاملاً دمكراتيك و با فشار و اصرار مردم، آن هم با سال‌ها خانه‌نشينى و محروميت از حق خود، مسئوليت را پذيرفتند. ماهيت جهاد ما در همه‌ موارد دفاعى است، حتى اگر شروع كننده باشيم.» رجوع‌کنید←كتاب «هاشمي‌رفسنجاني، مصاحبه‌های 1379»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1401.

[2] – در این مصاحبه که در صفحه 7 روزنامه کیهان شماره 16983 مورخ 4 دی 1379 به چاپ رسید، آقای علی مطهری به انتقاد شدید از دولت آقای خاتمی، اصلاحات، ایده گفت وگوی تمدن‌ها و مطبوعات آزاد پرداخت. او در این مصاحبه مدعی شد، سرآغاز فساد در جمهوری اسلامی، بعد از پایان جنگ و آغاز دوران سازندگی بود. وی گفت: «در دوره سازندگی، آزادی بیان به اندازه کافی وجود نداشت و در نتیجه بسیاری از تخلفات مکتوم می‌ماند، مثل قتل‌های سیاسی که بعدها معلوم شد کسی از آن خبر نداشت. در دوران سازندگی، واقعاً اشکالات غیرقابل توجیهی به وجود آمد که البته همه آنها را نمی‌توان متوجه آقای هاشمی دانست.آقای مطهری، بعدها گفت که روزنامه کیهان در برخی تعبیرات دست برده و مطابق مذاق کیهان درآورده بود و از ارایه آن پیش از چاپ برای تأیید، خودداری کرده بود.

منبع: کتاب خاطرات هاشمی در سال ۱۳۷۹؛ «اصلاحات در بحران»

انتهای پیام



Source link