خاطرات هاشمی ۲۹ اسفند سال ۷۹ | فشار دادگاه‌ها به ملی-مذهبی‌ها و مطبوعات


نیوز: خاطرات روزنوشت آیت‌الله اکبر هاشمی در ۲۹ اسفند سال ۱۳۷۹ را در ادامه می‌خوانید:

دوشنبه 29 اسفند 1379  |  23 ذيحجه 1421                       19 مارس 2001

در تحليل‌هاي ضدانقلاب و رسانه‌هاي غربي، فشارهاي اخير دادگاه‌ها در مورد ملي‌-مذهبي‌ها و مطبوعات، مستقيماً به اظهارات رهبري در نماز جمعه اخير ربط داده مي‌شود؛ همان طور كه برخوردهاي ابتدایي با مطبوعات را اجراي فرمان رهبري در مورد مطبوعات معرفي‌ كردند؛ به استناد اينكه رهبري آنها را پايگاه دشمن خواندند.

تا شب در منزل بودم. بيشتر به مطالعه و اصلاح مصاحبه با آقاي [صادق] زيباكلام، [استاد دانشگاه تهران] گذشت. گزارش‌ها را از كامپيوتر خواندم. ايستگاه [فضایی] مير روسيه[1]، بنا بود، امروز در فضا منهدم شود كه به فردا موكول شده؛ چون سرعت حركت به سوي زمين را كُند كرده‌اند، ديرتر مي‌رسند. خبري منتشر كرده‌اند كه ايران، پيشنهاد خريد آن را داده است، ولي صحت ندارد؛ نمي‌دانم چرا اين خبر را جعل كرده‌اند.

در هندوستان، امروز مجلس متشنج و تعطيل شد. احزاب اپوزیسيون، منجمله حزب كنگره، خواستار استعفاي دولت‌اند؛ به جاي استعفاي چند وزير. شب، براي شام به منزل فاطي براي احوال‌پرسي از سارا و فاطي رفتم. پيام برادر [محمدرضا] يزدان‌پناه، مديرعامل سابق كيش نیز مطرح شد كه زنداني شده و تقاضاي كمك براي آزادي او كرده‌اند.


[1] – ایستگاه فضایی میر، یک ایستگاه مدارگرد شوروی بود. میر نخستین ایستگاه پژوهشی بشری در فضا بود که انسان به‌طور درازمدت در آن سکونت داشت. ساخت این ایستگاه مداری در سال ۱۹۸۶ میلادی آغاز شد و پس از تکمیل تدریجی طی مدت ده سال، تبدیل به بزرگترین سازه فضایی ساخت بشر شد و این رکورد را تا همین سال ۲۰۰۱ حفظ کرد. ایستگاه میر، جایگاهی برای انجام مطالعات علمی در زمینه‌های گوناگون بود که از میان آنها می‌توان به فیزیک، زیست‌شناسی، اخترشناسی و هواشناسی اشاره کرد. فناوری‌هایی که با کمک ایستگاه میر توسعه یافت، امکان زندگی دائم انسان در فضا را فراهم کرد.

منبع: کتاب خاطرات هاشمی در سال ۱۳۷۹؛ «اصلاحات در بحران»

انتهای پیام



Source link