جواد ظریف فردا به ادعاها درباره‌ی فایل صوتی پاسخ می‌دهد؟


در روزهای اخیر ادعاهای مختلفی درباره‌ی افشای فایل صوتی گفت‌وگوی سعید لیلاز با جواد ظریف در اردیبهشت ۱۴۰۰ مطرح شده است.

آقای لیلاز در گفت‌وگو با روزنامه‌ی شرق مدعی شده بود: ماجرای انتشار آن فایل مصاحبه چند‌ساعته من با محمدجواد ظریف، بدون آنکه بگویم چه کسی‌ چه کاری کرد، یکی از اهداف و دلایل و جنبه‌های افشاگری آن با هدف ارسال پالس مثبت به طرف آمریکایی بود که اگر دولت بایدن می‌خواهد برای احیای برجام کاری بکند، در همین ماه‌های منتهی به پایان عمر دولت روحانی باشد که احیای برجام بتواند به جریان همسوی‌ دولت روحانی برای تداوم قدرت کمک کند.

سعید آگنجی، روزنامه‌نگار ساکن فنلاند ساعاتی پس از انتشار این ادعا، ادعای دیگری را مطرح کرد و در ‘ایکس’ نوشت: فایل صوتی ظریف را به دلیل اینکه اولین نفر بودم که منتشر (افشا) کردم، مسیر افشای فایل محرمانه را می‌دانم و به قطع می‌گویم سخنان ‎سعید لیلاز خلاف واقع است. دولت ‎روحانی و ‎ظریف در انتشار فایل صوتی نقشی نداشتند، فایل با هدف اصلی تخریب دولت و ظریف به رسانه تصویری انتقال داده شد و دلیل اینکه من چرا قبل از همه انتشار دادم، چون برنامه‌هایی که برای آن فایل ریخته بودند از بین برود و همین‌گونه هم شد. آقای لیلاز یا نمی‌داند یا به عمد خلاف می‌گوید.

حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس جمهور در دولت حسن روحانی نیز بخشی از پیامکی که پس از انتشار این ادعاها برای سعید لیلاز ارسال کرده را در ‘ایکس’ منتشر کرد: بخشی از پیامکی بی‌پاسخ با تأسفی فراوان. سلام علیکم. بخشی از مصاحبه اخیر شما خبرساز شده است. مطمئن باشیدکه من، آقای ظریف، دولت و شخص آقای روحانی؛ هیچکدام در درز و انتشار آن فایل صوتی نقشی نداشته‌ایم. شهادت می‌دهم که آقای روحانی از این مصاحبه تا قبل از انتشار آن بی‌اطلاع بوده است.

با وجود گذشت چند روز از بیان ادعاهای مختلف درباره‌ی فایل صوتی جواد ظریف، او همچنان ترجیح می‌دهد که به سکوتش ادامه دهد اما شاید فردا این سکوت سه ساله درباره‌ی فایل صوتی شکسته شود.

بر اساس اطلاع‌رسانی صورت‌گرفته، آقای ظریف فردا ساعت ۵ بعد از ظهر برای جشن امضای کتاب پایاب شکیبایی، تازه‌ترین اثرش در نمایشگاه کتاب حضور پیدا می‌کند و به طور طبیعی یکی از سوالات پر تکرار خبرنگاران و مردم حاضر در نمایشگاه همین ماجرای فایل صوتی خواهد بود که احتمال دارد او این بار به سوالات پاسخ دهد.

انتهای پیام



Source link