بکر ترین جاذبه‌های گردشگری ایران برای طبیعت دوستان


رپورتاژ‌ آگهی

از مهمان نوازی بی نظیر مردم ایران تا فرهنگ و تمدنی با قدمتی بیشتر از هزار سال، این سرزمین مناطق گردشگری و دیدنی بسیار زیادی دارد و این مناطق در هر استان دیده می‌شود. از استان‌هایی مانند اصفهان و شیراز و بناهای تاریخی آن‌ها گرفته تا جنگل‌ها، آبشارها و غیره.‌ ایران بی شک یکی از جذاب ترین کشور‌های خاورمیانه از نظر گردشگری می‌باشد. در ادامه این مقاله، درباره نقاطی از استان‌های لرستان و گلستان صحبت خواهیم کرد و شاید بتوانیم شما را هم علاقه‌مند به تجربه تور لرستان یا استان گلستان کنیم.

از استان لرستان به عنوان یکی از ۳۱ استان ایران شروع می‌کنیم. لرستان در محدوده غربی کشور – نزدیک به رشته کوه زاگرس – واقع شده و وسعت حدودی ۲۸،۳۹۲ کیلومتر مکعب دارد. مرکز این استان، شهر خرم‌آباد می‌باشد. در محدوده این استان بیشتر از هرچیز، کوه دیده می‌شود که ارتفاع آن‌ها می‌تواند به ۴۰۰۰ متر برسد. همین ارتفاعات در این استان به کمک بارش برف، آب رودهایی مانند کارون، کرخه، جراحی، و غیره را تامین می‌کند. اشتران کوه که یکی از بلند‌ترین قله‌های ایران است، با ارتفاع نزدیک به ۴ هزار متر نیز در همین استان قرار دارد.

حال که مقدمه‌ای از استان لرستان را گفتیم، می‌توانیم در باره مخمل‌کوه و تنگه شیرز که در همین استان قرار دارند، کمی بیشتر صحبت کنیم.

چرا نباید از تور استان لرستان غافل شد؟

مخمل‌کوه یکی از چشم انداز‌ترین نقاط لرستان است که در شمال خرم‌آباد واقع شده. این کوه دارای بافتی رسوبی است و اکثر سطح آن توسط گلسنگ‌ها پوشانده شده است. زمانی که فصل بارش می‌رسد و بارش باران در این محدوده شروع می‌شود، گلسنگ‌های سیا‌ه‌رنگ و آفتاب سوخته سبزرنگ می‌شوند. با توجه به این که گلسنگ‌ها به آفتاب‌گریز بودن معروف هستند، مناطقی که آفتاب کمتری می‌بینند در این کوه زیبایی بیشتری دارند چون گلسنگ‌ها در آنجا رشد می‌کنند و بافت مخملی سیاه و سبزی را تشکیل می‌دهند – همین مورد علت نام گذاری این کوه به “مخمل‌کوه” است – و منظره رویایی را ایجاد می‌کنند. پیشنهاد می‌کنیم حتی برای یکبار هم که شده در فصل بارش باران از این منطقه دیدنی دیدن کنید. اکثر آژانس‌های مسافرتی ارائه‌دهنده تور لرستان و خرم‌آباد، دیدن از این کوه و این منطقه را در برنامه‌های تور خود دارند.

آبشارهای لرستان

یکی دیگر از جاذبه‌های استان لرستان، تنگه شیرز است، دره‌ای بکر و دست نخورده که برخی آن را به عنوان قدیمی‌ترین موزه طبیعی جهان آن را خطاب می‌کنند. این منظره دیدنی که بخش مهمی از تور لرستان می‌باشد در آثار یونسکو به عنوان یک ژئوپارک ثبت شده است. تنگه شیرز در محدوده شمال غربی شهرستان کوهدشت قرار دارد، درست در فاصله ۶۶ کیلومتری آن، و در نقطه تلاقی سه استان کرمانشاه، ایلام و لرستان در کنار رود سیمره قرار دارد. این منطقه که طولی ۵ کیلومتری دارد از روستای گدارگه تا رود‌سیمره کشیده شده است و در این مسیر، رودخانه ای وجود دارد که در طول این تنگه آبشارهای زیبایی را ایجاد کرده است و در انتها به رود سیمره می‌پیوندد. این موزه‌ی طبیعی دره‌هایی با دیواره‌های ۱۵۰ الی ۲۰۰ متری دارد. این تنگه دارای مناره‌های سنگی با قطر ۱۰ متر و ارتفاع ۹۵ متر است که در مسیر دره ای به نام شیرز قرار گرفته‌اند و هر بیننده را محو خود می‌کند.

محدوده تنگه شیرز به دلیل داشتن چشمه و آبشار‌های زیاد، بسیار سرسبز است و میوه‌های وحشی و صخره‌های بسیار زیادی دارد که همه این‌ها به زیبایی و بکر بودن این منطقه طبیعی زیبا نیز می‌افزایند. 

جهت دریافت اطلاعات بیشتر درباره‌ی تور لرستان و تور آبشارهای لرستان آرند تور اینجا کلیک کنید.

باید تور ترکمن صحرا رو تجربه کنی!

حالا زمان فاصله گرفتن از استان لرستان و نزدیک شدن به یکی از استان‌های شمالی کشور به نام استان گلستان است. این استان مانند استان‌های هم‌جوار خود دارای طبیعتی بی نظیر و سر‌سبز است. این استان در محدوده شمال‌شرقی ایران و جنوب‌شرقی دریای خزر قرار‌گرفته است. مرکز این استانشهر گرگان است. این قسمت از مقاله، تمرکز خود را روی منطقه‌ای به نام ترکمن‌صحرا می‌گذارد. ترکمن صحرا محدوده‌ای در استان گلستان است و علت این نام گذاری، اهالی ترکمن صحرا می‌باشد که اکثراً ترکمن می‌باشند. مهم‌ترین شهرهای موجود در این محدوده، شهرهای گنبدکاووس، کلاله، مراوه تپه، گمیشن، و بندر ترکمن هستند. اما برای رسیدن به این که چرا باید تور ترکمن صحرا را تجربه کرد،‌ شاید بهترین جواب، وجود داشتن تعداد زیادی پارک جنگلی در آن منطقه باشد. ولی بدون شک یکی از زیباترین و بهترین پارک‌های جنگلی واقع در ترکمن صحرا، پارک جنگلی‌ النگدره است. این پارک جنگلی یکی از مهم‌ترین بخش‌های تور ترکمن صحرا آرند تور می‌باشد.

پارک جنگلی النگدره، با وسعت ۱۸۵ هکتار، سالانه میزبان بیش از ۶۰۰،۰۰۰ نفر می‌باشد. این پارک جنگلی وسیع، یکی از ۷ منطقه پربازدید توریستی در کشور می‌باشد – و یکی از دلایل مهم رفتن به تور ترکمن صحرا. در تمام جاده‌هایی که در این جنگل پرداخته شده‌آند،‌ شما می‌توانید درخت‌های بلند را در هر دو طرف جاده مشاهده کنید. یکی از مهم‌ترین بخش‌های این پارک جنگلی، وجود داشتن محل روشن کردن آتش و منقل‌های بتنی می‌باشد که نه تنها به سلامت محیط زیست کمک می‌کنند، بلکه در حفظ طبیعت بکر این منطقه هم تاثیر‌گذار خواهند بود. پوشش گیاهی این جنگل از درختان انجیلی و ممرز، توسکا، کاج اروپایی، افرا، بلوط، بید، شیر و مریم گلی تشکیل شده‌اند. بازدید از این منطقه سرسبز توسط بسیاری از گردشگران ایرانی و خارجی پیشنهاد می‌شود.