اهتمام پیامبر به اقناع عمومی جامعه


حجت الاسلام احمد حیدری در یادداشتی که در اختیار نیوز قرار داده است، نوشت:

مردم “ستون استوار” جامعه هستند و حکومت زمانی موفق است که حاکمان، محبوب قلوب عموم مردم باشند و راه رسیدن به محبوبیت، بها دادن به مردم است. باید آمال مردم اهداف حکومت باشد و مردم نسبت به اقدام‎های حکومت قانع شوند و به این اطمینان برسند که حاکمان جز صلاح و فلاح آنان، غایت دیگری ندارند و برای تحقق این غایت، هیچ سستی و قصوری به خود راه نمی‌دهند. توجیه و اقناع افکار عمومی باید سرلوحه برنامه‌های حاکمان باشد زیرا راه سلطه بر قلوب از اقناع افکار عمومی می‌گذرد. چنانچه افکار عمومی نسبت به رفتارهای حاکمیت و حاکمان قانع نشود و اهتمام بر اقناع عمومی نباشد، بین مردم و حاکمیت شکاف افتاده و روز به روز بر عمق این شکاف افزوده شده و خناسان هم با استفاده از این شکاف اعتمادی، می‌توانند برنامه‌های ضد مردم و ضد حکومت خود را پیش ببرند.

رسول خدا با هجرت به مدینه و پذیرش از طرف مردم مدینه اعم از مسلمان، یهودی و بت‌پرست، بنا بر عهدهایی که با آنان بست، علاوه بر شأن نبوت و رسالت، حاکم مدینه هم شد و باورش این بود که حکومت باید در ایجاد و تداوم مبتنی بر خواست حقیقی مردم باشد لذا در همه اعمال و رفتار حکومتی‌اش اقناع عمومی را مورد اهتمام جدی قرار ‌داد که در اینجا یک نمونه را یادآور می‌شویم:

کافی از امام صادق(ع) نقل می‌کند:
«أُتِيَ النَّبِيُّ(ص) بِشَيْ‌ءٍ فَقَسَمَهُ فَلَمْ يَسَعْ أَهْلَ الصُّفَّةِ جَمِيعاً فَخَصَّ بِهِ أُنَاساً مِنْهُمْ فَخَافَ رَسُولُ اللَّهِ(ص) أَنْ يَكُونَ قَدْ دَخَلَ قُلُوبَ الْآخَرِينَ شَيْ‌ءٌ فَخَرَجَ إِلَيْهِمْ فَقَالَ مَعْذِرَةً إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ إِلَيْكُمْ يَا أَهْلَ الصُّفَّةِ إِنَّا أُوتِينَا بِشَيْ‌ءٍ فَأَرَدْنَا أَنْ نَقْسِمَهُ بَيْنَكُمْ فَلَمْ يَسَعْكُمْ فَخَصَصْتُ بِهِ أُنَاساً مِنْكُمْ خَشِينَا جَزَعَهُمْ وَ هَلَعَهُمْ.(کافی، ج3، ص550)
مقداری خوردنی و پوشیدنی به دست رسول خدا رسید و ایشان دید به همه اهل صفّه[نیازمندانی که زیر سایبانی در مسجد مدینه زندگی می‌کردند] نمی‌رسد ناچارا آن را بین جمعی از آنان تقسیم کرد. با تمام شدن اجناس و محروم ماندن جمعی، رسول خدا بیمناک شد که مبادا آنان که سهمی دریافت نکرده‌اند، مسأله‌دار و دل‌چرکین شوند[این دل‌چرکین شدن در صورت عددم اقناع، طبیعی هم هست]؛ لذا در جمع آنان حاضر شد و در حضور آنان از خدا و آنان عذر خواست و توضیح داد که مقداری اجناس به دست ما رسید و ما خواستیم آن را بین همه شما تقسیم کنیم ولی دیدیم کفاف نمی‌دهد و قابل تقسیم بین همه شما نیست ناچاراً آن را بین جمعی که نیاز بیشتری داشتند و خوف ناتوانی آنان از تحمل سختی گرسنگی و برهنگی و از پادرآمدن آنان می‌رفت، تقسیم کردیم.

طبیعی است حکومت و حاکمی که این قدر به مردم بها دهد و در صدد قانع و راضی کردن آنان باشد، محبوب مردمش خواهد بود و خواهد ماند. امید که اقتدا به سیره رسول خدا سرلوحه عمل مسئولان جمهوری اسلامی باشد.

انتهای پیام



Source link