ادعای عجیب و غیرقابل محاسبه رئیس بانک مرکزی از کاهش تورم؛ «22 واحد کم شده است»


در جدیدترین دستاوردسازی‌های دولت سیزدهم، رئیس بانک مرکزی در اعلامی مبهم، از کاهش 22 واحدی تورم نقطه به نقطه از ابتدای سال 402 تا پایان بهمن ماه صحبت کرده است بدون آن‌که بگوید نرخ تورم ادعایی در چه عددی ایستاده، چند درصد تغییر کرده و معنای «کاهش 22 واحدی تورم نقطه به نقطه» در زندگی مردم چیست؟!

به گزارش نیوز به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، محمدرضا فرزین، در دیدار پایان سال خود با مدیران شبکه بانکی کشور به تشریح دستاوردهای بانک مرکزی پرداخت و از کنترل نقدینگی، وضعیت مناسب ذخایر ارزی و کاهش تورم خبر داد.

رئیس بانک مرکزی گفت: براساس آمارهای مقدماتی، نرخ رشد اقتصادی کشور طی 9 ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل معادل 4/5 درصد بوده است که با توجه به شرایط فعلی و نرخ رشد کشورهای منطقه در سال 2023 نرخ رشد مطلوبی محسوب می‌شود.

فرزین افزود: در دوره مورد بررسی بخش نفت نرخ رشد بالای 16 درصد را تجربه کرده است که ناشی از اجرای طرح‌های توسعه‌ای در راستای افزایش ظرفیت تولید نفت کشور در سال‌جاری بوده است.

 به گفته او بخش‌های خدمات، حمل‌ونقل، بخش‌های عمده فروشی و خرده فروشی نیز نرخ‌های رشد مناسبی را رقم زده‌اند و البته رشد بخش‌های کشاورزی و صنعت نسبت به دوره مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

رئیس بانک مرکزی افزود: مصرف خصوصی طی 9 ماهه سال‌جاری معادل  4/2درصد رشد پیدا کرده است. همچنین تشکیل سرمایه ثابت ناخالص رشدی معادل 4/5 درصد و صادرات کالاها و خدمات نیز رشدی معادل 17/9 درصد را تجربه نمودند. از سوی دیگر واردات کالا و خدمات نیز تنها 5/3 درصد رشد داشته و این مهم موجب شده است تولید ناخالص داخلی با قیمت بازار معادل 5 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یابد که نرخ رشد نسبتاً مطلوبی محسوب می‌شود.

فرزین با اشاره به اقدامات بانک مرکزی برای مهار تورم و نرخ رشد نقدینگی در سال 402 گفت: در ابتدای سال جاری کشور با تشدید انتظارات تورمی و افزایش نرخ تورم بخصوص در فروردین ماه مواجه بود که با اجرای برنامه‌ها و اقدامات بانک مرکزی تورم نقطه به نقطه شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در سال 1402 روند کاهشی قابل ملاحظه‌ای به خود گرفت به نحوی که بر اساس محاسبات بانک مرکزی، نرخ تورم نقطه به نقطه از ابتدای سال‌جاری تا پایان بهمن ماه ۲۲ واحد کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: برای پایان سال جاری نیز برآورد می‌گردد نرخ تورم نقطه به نقطه در سطح مناسبی از کانال ۳۰ درصد قرار گیرد که این امر مطابق با هدف از پیش تعیین شده است.

رئیس بانک مرکزی تصریح کرد: هدف نرخ رشد نقدینگی در پایان سال جاری حدود 25 درصد تعیین شده است که در دی ماه نیز نرخ رشد نقدینگی معادل 25/4 درصد بوده است. باید توجه نمود نرخ رشد 25 درصد معادل نرخ رشد نقدینگی تعادلی بلندمدت اقتصاد ایران در 40 سال اخیر است. دستیابی به این مهم به معنای عبور و پشت سر گذاشتن یک دوره پرفشار نقدینگی 4 ساله و رسیدن به شرایطی باثبات براساس متغیرهای اقتصاد کلان است.

او همچنین درباره آخرین وضعیت ارزی کشور گفت: بانک مرکزی در سال جاری سیاست تثبیت اقتصادی را در دستورکار قرار داد که به دنبال اجرای این سیاست آرامش در بازارها برقرار گردید. مادامی که نقدینگی و انتظارات تورمی کنترل شود، نرخ ارز افزایش شدیدی نخواهد داشت.

فرزین تصریح کرد: از ابتدای سال تاکنون حدود 78 میلیارد دلار ارز به نرخ حمایتی و غیرحمایتی تخصیص داده شده که از این میزان حدود 67 میلیارد دلار تامین و پرداخت شد. این عملکرد در زمینه تامین ارز مورد نیاز کشور یک رکورد محسوب می‌شود.

آقای فرزین گفت: منابع ارزی بانک مرکزی رشد بسیار خوبی نسبت به سال‌های گذشته تجربه کرده و میزان ارز عرضه شده به بازار نسبت به سال‌های 1399، 1400 و 1401 قابل توجه بوده که منجر به رشد تشکیل سرمایه به ویژه در ماشین‌آلات شده است.

سیاست‌گذار پولی کشور افزود: در حال حاضر حراج سکه و طلا در مرکز مبادله طلا و ارز ایران صورت می گیرد و انتظار می‌رود در آینده فروش اسکناس ارز نیز در این مرکز انجام شود. توسعه فعالیت های مرکز مبادله یکی از برنامه‌های بانک مرکزی بوده و امید می‌رود بازار سلف و آتی نیز در این نهاد راه اندازی شود.

او با اشاره به نسبی بودن متغیرها در اقتصاد، هدف‌گذاری‌های ابتدای سال بانک مرکزی در حوزه متغیرهای پولی اقتصاد را به تحقق نزدیک دانست.

گفتنی است مرکز آمار ایران که متولی رسمی انتشار آمارهای اقتصادی کشور است، در آخرین گزارش خود از شاخص قیمت مصرف‌کننده (شاخص CPI) در بهمن گذشته از تورم نقطه به نقطه 35/8 درصدی در این ماه نسبت به بهمن سال قبل خبر داده بود. در همین گزارش تورم ماهانه بهمن با رشد 1/4درصدی نسبت به دی ماه 402 افزایشی گزارش شده و رقم تورم سالانه نیز 42/5 درصد اعلام شده که با هر متر و معیاری، نرخ تورم سنگین و کمرشکنی محسوب می‌شود.

طبق آن‌چه سیاست‌گذار پولی کشور گفته است تورم نقطه به نقطه از ابتدای سال 22 واحد کاهش یافته که البته نمی‌توان درباره‌اش قضاوت کرد؛ اگر نرخ‌های مرکز آمار را مبنا قرار دهیم 22 واحد عدد معناداری است و باید به شکل محسوس در زندگی مردم خود را نشان داده باشد اما اگر مبنای دیگری مد نظر باشد، ممکن است 22 واحد کاهش ادعایی تورم نقطه به نقطه از ابتدای 402 تا پایان بهمن، دستاوردی کوچک باشد. به هر حال عجیب است که رئیس کل بانک مرکزی نگفته است بر اساس محاسبات کارشناسان بانک مرکزی، تورم در چه سطحی ایستاده و چه میزان تنزل کرده است.

اختلاف آماری بین بانک مرکزی و مرکز آمار در کشور مسبوق به سابقه است و در توجیه آن گفته می‌شود تفاوت مبانی محاسبه، تفاوت اقلام انتخابی سبدهای هزینه‌ای و تفاوت روش‌ها عامل تمایز اعداد اعلامی دو سازمان است با این حال تا پیش از امروز، تفاوت در نرخ تورم یا نرخ رشد اعلامی توسط مرکز آمار و بانک مرکزی در حد دو سه درصد، کمی بیشتر و کمتر نوسان داشت. حال باید دید گزارش مرکز آمار ایران از تورم اسفند، تورم زمستان 402 و تورم سال 402، موید کاهش 22 واحدی تورم نقطه به نقطه به عنوان دستاورد اقتصادی دولت است یا نه.

انتهای پیام



Source link