چگونه از شر افکار ناخواسته خلاص شویم؟


پس از جدایی، ممکن است فکر کنید که خوب هستید. تا زمانی که از گوشه خیابان به یاد ماندنی رد شوید یا به طور اتفاقی با یک دوست مشترک ملاقات کنید یا آهنگ عاشقانه خاصی را از رادیو بشنوید. مهم نیست که چقدر دوست دارید به آن شخص (همسر سابق خود) فکر نکنید. هر چیزی شما را به یاد رابطه تان می اندازد. در کنار پاک کردن تکه‌هایی از حافظه، آیا می‌توان افکار ناخواسته را همانطور که در فیلم «آفتاب ابدی ذهن بی‌خال» دیده می‌شود پاک کرد؟

پاسخ کوتاه این است: شاید. اما اینکه آیا این کار در بلندمدت ارزش انجام دادن دارد یا خیر، موضوع پیچیده تری است.

جاشوا مگی، روانشناس بالینی و بنیانگذار Health Pathway Therapy، که در مورد افکار، تصاویر و تکانه های ناخواسته در اختلالات روانی تحقیق کرده است، معتقد است که افکار افراد کمتر از آنچه بیشتر مردم تصور می کنند متمرکز و کمتر کنترل می شوند. در یک مطالعه معروف در سال ۱۹۹۶ که در مجله تعامل شناختی به نام نظریه، روش‌ها و یافته‌ها توسط اریک کلینگر، استاد بازنشسته روان‌شناسی در دانشگاه مینه‌سوتا منتشر شد، شرکت‌کنندگان در مطالعه تمام افکار خود را در طول یک روز پیگیری کردند. و به طور متوسط، مردم بیش از ۴۰۰۰ فکر فردی در روز گزارش کردند. این افکار زودگذر بودند و به طور متوسط ​​بیش از ۵ ثانیه طول نکشیدند.

مگی در این زمینه گفت: افکار دائماً در حال فرورفتن هستند و اغلب ما متوجه آن نیستیم. در مطالعه ای در سال ۱۹۹۶، به نظر می رسید که یک سوم افکار کاملاً از بیرون می آیند. به گفته مگی، داشتن افکاری که باعث ناراحتی شما می شود، طبیعی است. کلینگر و همکاران در مطالعه دیگری که در سال ۱۹۸۷ انجام شد، مردم ۲۲ درصد از افکارشان را عجیب، غیرقابل قبول یا اشتباه دریافتند. به عنوان مثال، می توانید تصور کنید که در حال پختن و بریدن انگشت خود هستید. یا در حالی که کودک خود را در گهواره او حمل می کنید، نوزاد ناگهان از آغوش شما روی زمین می افتد.

در برخی شرایط، سرکوب این افکار ناخواسته منطقی است. به عنوان مثال، در یک امتحان یا مصاحبه شغلی، نمی خواهید با فکر شکست خوردن حواس تان پرت شود. در یک پرواز، احتمالاً نمی خواهید به سقوط هواپیما فکر کنید، و به گفته Magee، شواهدی وجود دارد که این افکار را می توان از بین برد.

در یک مطالعه در سال ۲۰۲۲ که در مجله PLOS Computational Biology منتشر شد، گروهی از محققان به ۸۰ داوطلب که برای شرکت در یک آزمایش دستمزد دریافت کردند، مجموعه‌ای از اسلایدها را نشان دادند که کلمات مختلفی روی آنها نوشته شده بود. هر نام در پنج اسلاید مختلف تکرار می شود. شرکت کنندگان در این تحقیق هنگام مشاهده این اسلایدها کلمه مرتبط با هر اصطلاح را یادداشت کردند. برای مثال کلمه جاده در رابطه با کلمه ماشین نوشته شده است. محققان به یک گروه گفتند که برای کلمات تکراری پولی به آنها پرداخت نمی شود. گروه دیگر می توانند هر تعداد اصطلاح را که می خواهند تکرار کنند. با این روش، محققان سعی کردند آنچه را که وقتی فردی به آهنگی عاشقانه از رادیو گوش می‌دهد و سعی می‌کند به چیزی جز سابق خود فکر نکند، اتفاق می‌افتد، تقلید کنند.

نتایج نشان داد که وقتی شرکت کنندگان هر نام را برای بار دوم دیدند، نسبت به گروه کنترل به زمان بیشتری برای ارتباط جدید نیاز داشتند. به عنوان مثال استفاده از کلمه تایر به جای کلمه جاده; یعنی ابتدا همان کلمه ابتدایی به ذهنشان می رسد و سپس کلمه جدیدی را جایگزین آن می کنند. به طور خاص، پاسخ آزمودنی‌ها برای کلماتی که ابتدا با کلمه «به شدت مرتبط» برچسب‌گذاری کردند، بیشتر طول کشید. البته، شرکت‌کنندگان هر بار که همان اسلاید تکراری را می‌دیدند، سریع‌تر پاسخ می‌دادند، به این معنی که ارتباط آن‌ها بین کلمه نشانه و اولین پاسخشان (فکری که می‌خواستند از آن اجتناب کنند) ضعیف می‌شد.

ایزاک فرادکین، روانشناس و نویسنده ارشد این مقاله تحقیقاتی می گوید: «ما هیچ مدرکی پیدا نکردیم که افراد بتوانند به طور کامل از افکار ناخواسته اجتناب کنند. او که اکنون عضو مرکز تحقیقات روانپزشکی محاسباتی و پیری کالج دانشگاه ماکس پلانک لندن است، افزود: “نتایج نشان می‌دهد که ورزش به افراد کمک می‌کند از افکار خاص دوری کنند.”

همانطور که در اخبار پزشکی امروز خواندیم، همه موافق نیستند که نمایش اسلاید از کلمات تصادفی راه خوبی برای نشان دادن اینکه چگونه مردم افکار دارای بار عاطفی خود را سرکوب می کنند، نیست. تحقیقات دیگر نشان می دهد که اجتناب از فکر می تواند معکوس باشد. مگی در این باره گفت: وقتی فکری را سرکوب می کنیم، پیامی به مغزمان می فرستیم. این تلاش فکر را چیزی می‌داند که باید از آن ترسید. مگی افزود: اساساً با تلاش برای کنترل این افکار، آنها را تقویت می کنیم.

تجزیه و تحلیل ۳۱ مطالعه مختلف در مورد سرکوب افکار که در سال ۲۰۲۰ انجام شد و نتایج آن در مجله Perspectives on Psychological Science منتشر شد، نشان می دهد که سرکوب فکر در کوتاه مدت کار می کند. در حالی که شرکت‌کنندگان در سرکوب افکار خود موفق بودند، افکاری که از آنها اجتناب می‌کردند، پس از تکمیل کار احتمال بیشتری داشت که دوباره تکرار شوند.

فرادکین می‌گوید: «در نهایت، ممکن است منطقی‌تر باشد که آگاهانه به افکار ناخواسته نزدیک شویم و منتظر باشیم تا از بین بروند تا از آنها اجتناب کنیم. درست مانند هزاران فکر دیگر که هر روز به ذهن شما خطور می کند. ما فقط می توانیم اجازه دهیم این افکار در ذهن ما ساکن شوند، نه اینکه خیلی محکم به آنها بچسبیم و سعی کنیم با آنها مبارزه کنیم.”

منبع: خبرآنلاین