چهار راه برای ایمن نگه داشتن مواد غذایی

یک ضرب‌المثل قدیمی انگلیسی وجود دارد که می‌گوید: «غذایی که با شور و شوق پخته شده و با عشق سرو می‌شود طعم الهی دارد». به من اعتماد کن، حتی امروز هم درست است! هر علاقه‌مند به غذا (مثل من و شما) به خوبی می‌داند که روح هر دستور غذایی خوب در ترکیب درست ادویه‌ها و مواد طبیعی تازه قرار دارد. اما گاهی اوقات ممکن است در حین پختن غذا از یک ماده مهم تر غافل شویم، که بیشتر اوقات در روح دستور غذای ما اختلال ایجاد می کند. بله، من در مورد ایمنی و بهداشت مواد غذایی صحبت می کنم. در هنگام کار با مواد غذایی و حفظ بالاترین سطح بهداشت و ایمنی مواد غذایی در آشپزخانه و خانه باید بسیار مراقب باشیم.

آلودگی غذا می تواند در هر مرحله ای رخ دهد، اعم از برداشت، پردازش، آماده سازی، ذخیره سازی یا حمل و نقل. بیماری های منتقله از غذا اغلب در مواردی که استانداردهای بهداشتی پایینی استفاده می شود، رایج هستند. بر اساس داده های منتشر شده توسط سازمان جهانی بهداشت، هر ساله بیماری های ناشی از غذا باعث می شود که تقریباً از هر ده نفر یک نفر بیمار شود. این بیماری ها به خصوص در کودکان می تواند کشنده باشد.

در هنگام کار با مواد غذایی باید چند قانون اساسی رعایت شود:

تمیز: دست ها و سطوح را اغلب بشویید.

جدا: آلوده نکنید.

پخت: در دمای مناسب بپزید.

خنک: به سرعت در یخچال قرار دهید.

تمیز: دست ها و سطوح را اغلب بشویید.

قبل از تماس با غذا باید دست های خود را کاملا با صابون بشویید. این کار انتقال میکروب از دستان شما به غذا را از بین می برد. همه سبزیجات و میوه ها را قبل از استفاده باید با آب سرد بشویید. پیشخوان ها و سطوح آشپزخانه مکان های کلیدی هستند که در صورت کثیف شدن می توانند غذا را آلوده کنند. این مکان ها باید به همراه وسایلی که برای تهیه غذا استفاده می شود، کاملا ضد عفونی شوند.

در صورتی که بیمار یا مبتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا هستید، باید از پختن و دست زدن به غذا خودداری کنید. هنگامی که فردی علائم اسهال، استفراغ یا یرقان را دارد، باید از محل کار خود دور بماند. و اگر گلودرد و تب دارند، باید از تهیه و سرو غذا منع شوند. این هشداردهنده است زیرا این افراد به طور بالقوه می‌توانند بیماری را به افرادی که غذاهایی را که در مؤسسات آنها سرو می‌کنند، سرایت کنند. مارتین باکنویج، متخصص ایمنی مواد غذایی می‌گوید: «عوامل بیماری‌زای غذایی مانند نوروویروس، هپاتیت A و شیگلا اغلب توسط کارگران بیمار از طریق غذا به مشتریان رستوران منتقل می‌شوند.» این توصیه‌ها فقط برای موسسات غذاخوری یا خرده‌فروشی نیست، بلکه برای افرادی که برای خانواده‌های خود آشپزی می‌کنند و کسانی که در مراکز نگهداری از کودکان یا سالمندان کار می‌کنند نیز می‌باشد. استفاده از مواد ضدعفونی کننده دست و دستمال کاغذی باید در تمام گروه های سنی تشویق شود.

جدا: آلوده نکنید.

برای جلوگیری از آلودگی متقاطع، غذاهای خام و پخته را هنگام نگهداری و آماده سازی جدا نگه دارید. غذا باید در ظروف سرپوشیده در یخچال نگهداری شود و گوشت خام و مرغ را در ته یخچال قرار دهید تا آب میوه ها مواد غذایی را در قفسه های پایینی آلوده نکنند. گوشت پخته شده را دوباره در بشقاب گوشت خام قرار ندهید.

پخت: در دمای مناسب بپزید.

اگر مرغ، غذاهای دریایی و گوشت می خورید باید در پختن آنها دقت کنید. آنها باید قبل از مصرف در دمای مناسب کاملا تمیز شوند. برای تایید، یک سیخ در وسط گوشت فرو کنید و بررسی کنید که گوشت صورتی نباشد. آب میوه ها باید شفاف باشند. اینها نشانه های گوشت خوب پخته است. در صورت مصرف گوشت خام می تواند منجر به مسمومیت غذایی شود.

در چند سال گذشته از مایکروویو در آشپزخانه های ما برای پختن و گرم کردن مجدد غذا استفاده می شود. می توانید غذای خود را با کاغذ بسته بندی مواد غذایی با کیفیت خوب بپوشانید که از خشک شدن غذا در هنگام گرم شدن مجدد جلوگیری می کند. مطمئن شوید که غذای گرم شده داغ است و بخار از آن خارج می شود. این بدان معناست که شما خطر باکتری ها و سایر عوامل بیماری زا را از بین برده اید.

خنک: به سرعت در یخچال قرار دهید.

اگر قرار است غذای خام خود را در یخچال نگهداری کنید، آن را با کاغذ بسته بندی غذا بپیچید که بتواند رطوبت را جذب کند و از چکیدن آب میوه ها جلوگیری کند و در دمای کمتر از ۵ درجه سانتیگراد نگهداری کنید. شما می توانید در خانه به خانواده خود از مسمومیت غذایی در امان بمانید. دمای سرد رشد باکتری های عامل بیماری را کند می کند. بنابراین مهم است که غذا را به سرعت و به درستی خنک کنید. غذاهای فاسد شدنی را ظرف دو ساعت در یخچال قرار دهید.

عادات غذایی سالم و بهداشتی می تواند از بسیاری از بیماری های ناشی از غذا جلوگیری کند. این عادات باید در سبک زندگی روزمره شما تلقین شود و باید به کودکان نیز آموزش داده شود. این گام‌های کوچک هستند که راه طولانی را طی می‌کنند و تفاوت بزرگی در رفاه کل‌نگر شما ایجاد می‌کنند.

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر