چالش های صادرات «کیوی»/ تدوین سند جامع بهره برداری مورد نیاز – خبرگزاری مهر ایران و جهان نیوز


خبرگزاری مهر ، گروه استان – بهرام قربانپور: گیلان از نظر موقعیت جغرافیایی، آب و هوا و اقلیم یکی از استان های کشاورزی کشور است. گیلان با داشتن خاک حاصلخیز و منابع آبی فراوان و قرار گرفتن در شاهراه های اقتصادی و تجاری از یک سو و هم مرز با منطقه اوراسیا از سوی دیگر به مرکز اقتصاد کشاورزی صادرات محور تبدیل شده است، اما نبود زیرساخت های معین، تداوم شیوه های سنتی کشاورزی و عدم توجه به دانش صنعت در زمینه استقرار کشاورزی اقتصاد به بن بست رسیده است.

صادرات کیوی باعث رونق اقتصاد کشاورزی گیلان می شود

یکی از محصولاتی که می تواند اقتصاد کشاورزی گیلان را رونق بخشد، میوه خوش طعم و خوش طعم «کیوی» است که برخی از چالش های صادراتی را پشت سر گذاشته است.

استان های شمالی کشور به ویژه گیلان پتانسیل خوبی برای تولید کیوی دارند اما با این شرایط ضمن توجه به کشت زیرسطحی این محصول، دغدغه درآمدهای صادراتی خود را نیز داشتند.

به گفته متولیان، مساحت باغات کیوی کشور بیش از ۱۲ هزار هکتار و میانگین عملکرد یک هکتار باغ کیوی بین ۳۰ تا ۴۰ تن است. ایران با تولید حدود ۲۹۰ هزار تن، پنجمین تولیدکننده کیوی در جهان است. استان گیلان ۷۵ هزار تن و مازندران بیش از ۱۱۰ هزار تن تولید سالانه دارند. ممکن است چرخش.

کیوی به دلیل طعم خاص و ارزش غذایی و لذیذی که دارد در بازار جهانی خریدار است و بسته به صادرات این محصول ارزشمند می توان به اقتصاد صادرات ارزی و غیرنفتی فکر کرد اما به شرط تامین. بستر لازم برای صادرات

استان های شمالی قطب تولید کیوی در کشور هستند

«محمود پرسید» یکی از اعضای هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی گیلان در گفتگو با خبرنگار مهر، چالش های صادرات کیوی را مورد بررسی قرار داد و گفت: کیوی برخلاف برخی میوه ها مانند سیب و مرکبات در همه مناطق دنیا یافت نمی شود و این مشکل بر اهمیت آن افزوده است.

وی با بیان اینکه وسعت باغات کیوی در جهان حدود ۱۸۵ هزار هکتار است، افزود: استان های شمالی قطب تولید کیوی در کشور هستند و تولید سالانه کیوی به ۲۹۰ هزار تن می رسد.

یکی از اعضای هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی گیلان با بیان اینکه کیوی یک محصول صادراتی است، گفت: در چند وقت اخیر صادرات کیوی در کشور به دلایل مختلف پایدار و رضایت بخش نبوده است.

هوشیار فراد با اشاره به پتانسیل ارزی تولید کیوی افزود: تقاضای جهانی برای کیوی این محصول را جدا از میوه های صادراتی ارزشمند و با توجیه اقتصادی بالا می کند و باید از این پتانسیل به بهترین نحو ممکن استفاده شود.

حدود ۶۰ درصد کیوی ایران صادر می شود، وی افزود: ایران حدود ۸ درصد از صادرات کیوی جهان به ارزش بیش از ۲۶ میلیون دلار را به خود اختصاص داده است.

یکی از اعضای هیأت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی گیلان، ایران را دهمین صادرکننده کیوی در جهان پس از اسپانیا، آمریکا و پرتغال دانست و گفت: کیوی نیوزلند گران ترین و کیوی شیلی ارزان ترین در جهان است.

هوشیار فراد با اشاره به کیفیت بالای کیوی در کشور گفت: صادرات این محصول از نظر اندازه، وزن، طعم و شکر یک سری استانداردها در نظر گرفته می شود که باید رعایت شود.

وی افزود: عوامل مهمی بر صادرات و بازار فروش کیوی تاثیرگذار است و در صورت عدم رعایت این موارد، هر سال حجم و قیمت صادرات کاهش می یابد.

توجه ویژه به معیارهای صادرات و جذب بازارهای جهانی

اعضای هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی گیلان افزود: نبود بازار صادراتی مناسب (بازار هدف)، نرخ بالای صادرات، بسته بندی نامناسب، هزینه حمل و نقل بالا و زیرساخت های صادراتی مانند کانتینرهای یخچال دار. زمان برداشت نامناسب ( برداشت زود هنگام) یکی از آنهاست. این موارد

هوشیار فرد با اشاره به اینکه زمان برداشت کیوی ارتباط مستقیمی با کیفیت آن دارد گفت: کیفیت کیوی به دلیل عدم توجه باغداران به زمان مناسب برداشت کاهش می یابد.

وی با تاکید بر توجه ویژه به استانداردهای صادراتی و جذب بازارهای جهانی، افزود: برخی باغداران زود و برخی دیرتر از سایرین برداشت می کنند. برخی از افراد کیوی را برای صادرات در زمان مناسب در سردخانه نگهداری می کنند. متأسفانه مشاهده شده است که سردخانه ها نوسانات دما را تجربه می کنند که همگی باعث آسیب می شوند. زیرا ممکن است کیوی های ذخیره شده در داخل میوه پوسیده یا فاسد شوند.

قانونی شدن صادرات کیوی

یکی از اعضای هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی گیلان قیمت، کیفیت بسته بندی و روش های حمل و نقل را برای صادرات کیوی به بازار هدف بسیار مهم دانست و گفت: هزینه خرید کیوی صادرات فله از باغدار ارزان است. برای فروشنده، مقدار کمی سود مهم است. و قیمت کالاهای صادراتی را می توان با تعیین قیمت کیوی در بازار تعیین کرد. از طرفی طعم کیوی برای خریداران خارجی بسیار مهم است. اگر کیوی در زمان مناسب برداشت شود بهترین کیوی صادراتی را خواهیم داشت.

هوشیار فرد با اشاره به دیگر چالش های صادرات کیوی گفت: ظروف انتخابی برای حمل کیوی صادراتی باید مجهز به یخچال نگهداری میوه باشد تا بتوان شرایط دمایی را تنظیم کرد. یا محصول ما را با قیمت نامناسب و پایین خریداری کنید.

وی با بیان اینکه صادرات کیوی باید قانونی شود، افزود: قانونی شدن صادرات از کاهش قیمت کیوی ایرانی در بازار جهانی جلوگیری می کند.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی گیلان توجه به روش های نوین صادرات کیوی را در مقرون به صرفه بودن آن موثر دانست و گفت: مهمترین روش صادرات کیوی با راندمان بالا، کارخانه کیوی مستقیم از باغ کیوی است. مرتب سازی و بسته بندی انتقال. زیرا مرتب سازی به حذف کیوی های بی کیفیت و آسیب دیده از خط بسته بندی کمک می کند.

هوشیارفورد، عرضه غیرمتعارف و غیراستاندارد کیوی را آفت اصلی این محصول در بازار جهانی دانست و گفت: ارسال محصولات بی کیفیت، بسته بندی غیراخلاقی و عدم رعایت استانداردهای لازم از تهدیدات عمده صادرات کیوی محسوب می شود.

وی با اشاره به اینکه کشورهای هند، روسیه و اوکراین پرتقاضاترین بازارها برای صادرات کیوی ما هستند، افزود: با بازاریابی مناسب و مذاکره اصولی می توان روند صادرات کیوی به این کشورها را در سطح وسیع انجام داد.

الزامات کدگذاری باغ های کیوی

یکی از اعضای هیأت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی گیلان به ضرورت باغات کدگذاری شده و گواهی میوه صادراتی کیوی اشاره کرد و گفت: محصولات کیوی دارای گواهی ثبت و حداقل مواد سمی باید با توجه به تقاضای مقاصد صادراتی و بازارهای همجوار تولید شود. کشور لذا مراجع ذیربط باید صدور گواهی مبدأ کیوی صادراتی را با دقت، دقت و سرعت در واحد تولیدی (باغستان) مد نظر قرار دهند.

هوشیارفورد افزود: جهاد کشاورزی علاوه بر گواهی ایزوله بهداشتی برای محصولات صادراتی در صدور گواهی سلامت سرعت ببخشد تا صادرکنندگان در صادرات خود با مشکل مواجه نشوند.

وی با اشاره به کاهش قیمت کیوی در روزهای ابتدایی صادرات، افزود: افزایش ناگهانی موجودی در بازار و نبود زیرساخت های مورد نیاز برای صادرات منجر به کاهش شدید قیمت کیوی شد.

یکی از اعضای هیأت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی گیلان با بیان اینکه صادرکننده کیوی باید دارای کارت بازرگانی باشد، گفت: صادرات کیوی باید با کارت بازرگانی انجام شود نه با استفاده از کارت های یکبار مصرف و آن هم توسط کسانی که صادرکننده اصیل نیستند. کارت بازرگانی باید در استان تولید کننده کیوی صادر شود تا بخشی از درآمد و سرمایه دریافتی به استان منتقل شود.

یک زنجیره فرآیند کیوی باید ایجاد شود

هوشیار فراد با اشاره به مشکلاتی که در مسیر صادرات این محصول وجود دارد، گفت: برخی افراد با استفاده از شگردهای نیمه قانونی، صادرات را از طریق شرکت های واسطه انجام می دهند تا از عودت درآمدهای صادراتی جلوگیری کنند. همچنین عمدتا صادرکنندگان به دلیل مشکلات سیستم بانکی از طریق مبادلات ارز حاصل از فروش محصولات را به حساب های بانکی منتقل می کنند.

وی با تاکید بر اینکه باید سند جامعی در خصوص بهره برداری مناسب از کیوی در استان از تولید، فرآوری، بازاریابی و تجاری سازی تدوین شود، افزود: سند جامع کیوی از مرحله تولید تا عرضه و صادرات تهیه و همه اجزای آن تنظیم شود. از طریق تولید و صادرات تهیه می شود. این راه راهنما و راهنماست.

یکی از اعضای هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی گیلان با ایجاد زنجیره فرآوری کیوی باعث ایجاد اشتغال و درآمد بیشتر شد و گفت: جذب سرمایه گذار و ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی نه تنها ارزش بیشتری برای استان به ارمغان می آورد، بلکه باعث ایجاد اشتغال مولد نیز می شود. .

با عنایت به اینکه استان گیلان به عنوان یک محصول نقد زا از مناطق مهم تولید کیوی است، مسئولان و متولیان امر منطقه باید برنامه ریزی های لازم را برای ایجاد زیرساخت های مناسب برای صادرات باکیفیت این محصول داشته باشند. سرنوشت برخی محصولات کشاورزی پس از صادرات به دلیل بازدهی کم کیفیت است.