نگاهی به پیشینه و فلسفه «گلمالی» عزاداری پرشور لرها/ حسینی با آیین های به جا مانده از ایران باستان


خبرگزاری فارس لرستان، نسرین صفربیرانوند، در روز عاشورا گلزارها و هیزم های کنار آنها در خرم آباد و دیگر شهرهای لرستان عزاداری کردند.

ارادت قلبی مردم به سرور و سالار شهیدان به حدی است که بسیاری از خرم‌آبادی‌های خارج از استان در روز عاشورا برای عزاداری امام حسین (ع) به خرم‌آباد می‌آیند.

شایان ذکر است که مردم از همه اقشار از کارگر گرفته تا پزشک و کارمند و روحانی، زن و مرد، پیر و جوان، همه به آیین گل مالی معتقدند، بسیاری از مردم داستان گل مالی آیت الله بروجردی را شنیده و داستان را شنیده اند. از شفای او چشم، و خود شما نیز به این دین باستانی اعتقاد دارید.

اگرچه افراد کمی در مورد چرایی استفاده از گل همیشه بهار در روز عاشورا صحبت می کنند، اما اسناد نشان می دهد که تاریخچه گل همیشه بهار به قبل از اسلام باز می گردد، زمانی که آیین گل همیشه بهار به صورت معنوی و انتزاعی ثبت شده است. میراث ۲۰۱۷ در شماره ۵۷. .

در این گزارش نگاهی به فلسفه گل مالی و پیشینه این آیین کهن در ایران و لرستان داشته ایم.

قدمت گل مالی قبل از اسلام است

رئیس کانون آیین های سنتی لرستان، ما لرها حافظ آیین های با ریشه های هزار ساله هستیم، می گوید: وقتی بتوانیم بگوییم ایرانی هستیم و سابقه طولانی داریم، چه آیین و چه سنت. آنها به طور کامل وجود دارند یا آثاری از آنها در جامعه وجود دارد یکی از این آیین ها گل مالی است که طبق اسناد به ایران قبل از اسلام می رسد.

بهزاد پاکدل می گوید: بر اساس اشعار حکیم فردوسی، سوگواری ما در سه مرگ و تشییع پهلوانان و رزمندگان ایرانی در دوره اساطیر و افسانه ها وجود دارد که اولین آن مربوط به مرگ سیامک است. ایرانیانی که در طول سال عزاداری می کنند و لباس عزا می پوشند.

وی می افزاید: ماجرای مرگ سهراب بیشتر شبیه «خاک بر سر» است. فردوسی به صراحت می گوید: «سربازان با گل پوشانیدند» اما به گفته دانشمندان قدیم «خوره» به معنای همان گل است که در اینجا دیده می شود. آیین سیاوش.

گل های مالی در سوگ سیاوشا

رئیس کانون آیین های سنتی لرستان می گوید: افراسیاب به خاطر تهمتی که به سیاوش کرد، او را کشت و به او گفت که تشت زیر گلوی سیاوش نگذار تا خون سیاوش بر زمین بریزد و ایرانیان به خواستگاری برخیزند. خون او اما به خواست خدا باد وزید و خون جاری شد. به زمین می افتد و از خون سیاوش گل سیاوشون یا لاله های واژگون بر زمین می روید.

پاکدل می گوید: ایرانیان پنجه های خود را بر خاک آغشته به خون سیاوش می گذارند و بر سر و شانه های خود گل می گذارند. در واقع ریشه گل مالی قدیمی است و متعلق به امروز و دیروز نیست.

گل مالی عزاداری مردم لرستان برای امام حسین (ع).

در گذر زمان و پس از ورود اسلام به ایران و شروع به سوزاندن مردم لرستان، گفت: پس از واقعه کرب جایز نیست که مردم لرستان به این سبک و سیاق بدون امام حسین(ع) عزاداری کنند. امام حسین). در واقع اوج عزاداری، گل گذاشتن و پوشیدن لباس سیاه برای امام حسین (ع) است.

رئیس کانون آیین های سنتی لرستان می گوید: تا حدود صد سال پیش حوض گل وجود نداشت، به جای آن از کربلا گلدان ها را پر می کردند، اما با افزایش جمعیت، گلدان ها کار نمی کرد و مردم. ساخت حوضچه های گل.

پاکدل تصریح می کند: اکنون تنها جایی در خرم آباد که مهر کربلا گلدانی در آن ساخته، حسینیه عباسیه زیر پل کرانتی است.

وی با بیان اینکه گل پول یک میراث ناملموس است، می گوید: در سال ۹۷ آیین گل پول لرستان در شانزدهمین گردهمایی بزرگان کشور در شیراز در سطح کشور به ثبت رسید، امیدواریم این آیین و سایر آیین های سنتی لرستان به ثبت برسد. ثبت نام به صورت سراسری انجام خواهد شد.

گل اقتصادی بخشی از ایمان مردم لرستان است

رئیس انجمن ماداگان لرستان همچنین با بیان اینکه اقوام مختلف در ایام محرم به سبک خاص خود عزاداری می کنند، گفت: مراسمی در لرستان وجود دارد که قدمت زیادی دارد، یکی از این آیین ها گل مالی است که تاکنون بوده است. از قبل از بازگشت اسلام ادامه دارد، طبق اسناد و مدارک، هر طایفه و طایفه ای برای سوگواری از دست دادن بزرگ، شانه های خود را با گل های مالی می پوشاندند.

غلامرضا چنگیزیان می افزاید: اسلام و بعد از واقعه کربلا، مردم لرستان فقط برای امام حسین (ع) گل نثار کردند، زیرا معتقد بودند امام حسین (ع) از همه عزیزان برتر است.

وی با اشاره به اینگه گل مالی، این بخشی از اعتقاد مردم لرستان است، می گوید: برخورد لرها نسبت به امام حسین (ع) بخشی احساسی و بخشی ناشی از تمدن و معرفت است، بنابراین به هر نحوی ارادت خود را به امام حسین (ع) نشان می دهند. آنها می توانند. گل های مالی در روز عاشورا نیز حکایت از آن دارد که عزیزترین فرد خود را از دست داده اند.

تمامی کلاس ها در گل مالی شرکت می کنند

برای رئیس مرکز بزرگ لرستان امام حسین (ع) ۹۰ درصد گل های عزا را گلاب تشکیل می دهد و با اشاره به اینکه خاک آن یکی از بهترین و تمیزترین خاک هاست، می گوید: مردم از همه اقشار مختلف گل های اقتصادی عرضه می کنند. در روز عاشورا روز و به طبقه خاصی تعلق ندارد. خوب یادم هست وقتی بچه بودم در منطقه درب دلکان مردم می نشستند و روی سر و شانه هایشان گل می گذاشتند.

وی درباره چرایی ماندگاری این آیین پس از صدها سال بیان کرد: به فرموده پیامبر اکرم (ص) گرمای شهادت امام حسین (ع) همیشه در دل مسلمانان روشن‌تر است، از سوی دیگر مردم لرستان زندگی می‌کنند. با امام حسین (ع) و به همین دلیل است که مردم هر منطقه هر سال مشتاق تر می شوند.

یک هدف مالی با سابقه ای عالی مثل تاریخ لرستان

یک محقق و محقق لرستانی نیز می گوید مراسم گل مالی امروز و دیروز نیست که می توان سطحی آن را تحلیل کرد و نگاهی به آن انداخت و می گوید: تاریخ دعوای گل مالی به اندازه تاریخ است. لرستان، تاریخ عزت و اجداد و پدران جاویدان را به یاد داریم.

حجت الاسلام والمسلمین مصطفی تیموری می گوید: آیین گل ثبتی مالی بی حساب و کتاب نیست، آیینی که دست در دست و سینه به سینه از همه جانبه و خالی از هیاهوی رسانه ای است. تا الان ذخیره شده

وی در حالی که در راه گل های مالی اما و اگرهایی وجود دارد، افزود: طبق سنت دیرینه، زمانی که عزیزی از دنیا می رود، برای نشان دادن غم و اندوه او را در خاک دفن می کنند، بنابراین ما می خواهیم. تحلیل گلهای اقتصادی از نظر شناختی و جامعه شناختی. درست نیست

این پژوهشگر و پژوهشگر لرستانی می گوید: رونق اقتصادی پیشینه مردم متمدن و فرهنگ دوست لرستان است، هرچند گاهی با افراط و تفریط فراتر از سنت و مذهب مردم لرستان مواجه می شویم.

ما مردم لرستان گل مالی را اوج غم و رنج می دانیم، اما تیموری با تاکید بر اینکه این سنت نباید باعث شود عده ای به دین خود خیانت کنند، می گوید: اگر بزرگان با گل مالی موافق نباشند، مخالفتی ندارند. سنت، اما افراط. که همه ما در عزاداری شاهد آن هستیم.

ایشان در خاتمه می فرمایند: امیدوارم با تحلیل دقیق و حفظ این سنت در جامعه در خدمت امام حسین (ع) باشیم.

رونق اقتصادی اوج رنج مردم لرستان است

مدیرکل تبلیغات اسلامی لرستان همچنین با بیان اینکه در مورد عزاداری روایتی داریم که باید به سبک و سیاق خود عزاداری کنید، گفت: بر همین اساس هر کشور، استان، شهر و منطقه، هر ملتی می تواند عزاداری خاص خود را داشته باشد. . و قبیله آیینی دارد. ما گل مالی را طبق آداب سنتی خود که از اجدادمان به ارث برده ایم انجام می دهیم.

حجت الاسلام و المسلمین مهدی گودری می گوید: این گل مالی مانند پوشاندن سر در کربلاست و قبل از آن مردم در مصیبت ها خود را می پوشانند. گل مالی به این معنی است که شما عزیزترین فرد خود را از دست داده اید.

وی می گوید: نکته مهم این است که علمای فارسی زبان اعم از عرب و خارج از کشور هستند که بر پیشانی و عمامه گل می گذارند از جمله آیت الله ناصری از علمای اصفهانی و ماجرای برخورد آیت الله. چشم بروجردی معروف است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی لرستان تاکید می کند: اگر عده ای از گل مالی به عنوان بدعت در عزاداری می گویند، همه عزاداری ها بدعت است زیرا امروز هیچ گونه عزاداری مرسوم نبود.

تاکید بر حفظ آیین گل مالی

حجت الاسلام و المسلمین گودری با بیان اینکه حفظ این گونه آداب ضروری است، می گوید: مردم لرستان به گل مالی اعتقاد زیادی دارند و یکی از آداب و سنن ماست، به طوری که بارها شنیده ایم که بسیاری مردم به آن نیاز دارند این گل مالی در روز عاشورا گرفته می شود.

وی می گوید: وظیفه ما فقط حفظ این آیین نیست، بلکه نسبت به سال های گذشته این آیین را ترتیب و آماده سازیم.

مدیرکل تبلیغات سلامی لرستان در پایان سخنان خود با بیان اینکه در حال حاضر هیچ گونه مشکل اجتماعی، عمومی و زیست محیطی در مراسم گلزار وجود ندارد، گفت: منابع طبیعی هیزم مورد نیاز را تهیه و در هیئت ها توزیع می کند، بنابراین نداریم. با قطع درختان، خاک زیادی در زیر هیزم قرار می گیرد تا از آسیب به قیر جلوگیری شود، عملی که پس از عزاداری هیچ نشانه ای از آسیب قیر نشان نداد.

یک کارشناس مذهبی نیز با بیان اینکه سوگواری و سوگواری از آزار و اذیت خاندان پیامبر (ص) سابقه طولانی دارد، گفت: این سوگواری ها در سال ۱۳۸۰ به وقوع پیوسته است.

حجت الاسلام والمسلمین روح الله دریکوند می افزاید: چنانکه امام صادق علیه السلام فرمودند: هر چیزی ثواب و ثواب دارد جز اشکی که برای ما ریخته می شود بهترین مبنای برای شناخت عزاداری مناسب است. دستورات و تعالیم پیشوایان دینی.

می گوید: علامه مجلسی در بحارالانوار روایت می کند که ابوهارون مکفوف گفت: خدمت حضرت صادق (علیه السلام) رسیدم. امام به من فرمود: برایم شعر بخوان. پس چند شعر برایش خواندم. فرمود: چنین نیست، چنانکه (برای خود) شعر می گویی و در کنار قبر حضرت سیدالشهداء(ع) دُرگه می خوانی.

آیین های محلی، عزاداری باعث طول عمر می شود

این کارشناسان مذهبی می گویند: این حدیث غربر مهر تاییدی بر عزاداری به سبک سنتی و مطابق با آداب و رسوم محلی ملل است.

دریکوند می گوید: همانطور که سبک ها و شکل های عزاداری مردم هر منطقه با نواحی دیگر متفاوت است، عزاداری های مردم لرستان نیز با نواحی دیگر متفاوت است.

وی در پایان سخنان خود گفت: مردم لرستان به رسم دیرینه خود با حزن و اندوه خاص عزاداری سیدالشهدا را با گل و دلی سوزان و چشمانی گریان گرامی می دارند. غم انگیزترین عزاداری برای فرزند فاطمه (س) را به تصویر می کشند

انتهای پیام/