نکاتی برای تناسب اندام و سلامت در ماه رمضان

در ماه رمضان، حفظ سلامتی خود هنگام روزه داری بسیار مهم است. اولین چیز داشتن یک عادت غذایی سالم است. در زیر نکاتی آورده شده است که می تواند به شما در حفظ تناسب اندام و سلامت در این ماه مبارک کمک کند.

هرگز اولین وعده غذایی را حذف نکنید

درست مانند صبحانه، سحری اولین وعده غذایی روز در ماه رمضان است. این وعده غذایی به بدن شما کمک می کند تا زمان افطار هیدراته بماند. علاوه بر این، به شما کمک می کند تا از پرخوری در زمان افطار جلوگیری کنید. اطمینان حاصل کنید که وعده سحری شما شامل غذاهای غنی از فیبر، کربوهیدرات و پروتئین است.

میوه و سبزیجات بخور

میوه ها و سبزیجات تازه یک میان وعده عالی هستند. در واقع، آنها یک جایگزین عالی برای غذاهای ناسالم هستند که به طور منظم مصرف می کنیم. در حالت ایده آل، شما باید میوه ها و سبزیجاتی را انتخاب کنید که پر از آب هستند، مانند کدو تنبل، کدو حلوایی، خربزه و خیار.

غذاهای فرآوری شده نداشته باشید

بهتر است از غذاهای فرآوری شده مانند آرد سفید و شکر دوری کنید. آنها حاوی مقدار کمی مواد مغذی و مقدار زیادی چربی هستند.

آهسته غذا بخورید

ممکن است در افطار میل به خوردن زیاد داشته باشید، اما این برای سلامتی شما مفید نیست. بنابراین، بهتر است هنگام غذا خوردن سرعت خود را کم کنید.

می توانید چند عدد خرما بخورید و سپس مقداری آب بخورید. خرما سرشار از انرژی است و به سیستم گوارش شما نیز کمک می کند. بعد از خوردن خرما، می توانید مقداری سوپ ولرم بخورید.

وعده های غذایی شما نباید حاوی مقدار زیادی روغن و چربی سنگین باشد. در حالت ایده آل، شما باید مقداری سبزیجات داشته باشید تا نیاز خود به پروتئین و کربوهیدرات را برآورده کنید.

هیدراته بمانید

مطمئن شوید که حداقل ۸ فنجان آب در روز در ماه رمضان میل کنید. دوری از نوشیدنی های شیرین مانند هیبیسکوس و تمرهندی ایده خوبی است. در حالی که شیر، سوپ و آبمیوه ها می توانند به هیدراته ماندن شما کمک کنند، بدانید که هیچ چیز نمی تواند جای آب را بگیرد. بنابراین، بهتر است مقدار کمی از نوشیدنی های دیگر مصرف کنید.

از نوشیدنی های کافئین دار خودداری کنید

تا آنجا که به هیدراته نگه داشتن مربوط می شود، کافئین بدترین چیزی است که می توانید در ماه رمضان داشته باشید. بنابراین، بهتر است از نوشیدنی هایی مانند کولا، قهوه و چای پررنگ خودداری کنید.

از سرخ کردن عمیق خودداری کنید

غذاهای سرخ شده نیز خوب نیستند. به عبارت دیگر بهتر است از غذاهایی که روغن زیادی در آنها وجود دارد خودداری کنید. اگر به هر حال می خواهید آنها را داشته باشید، مطمئن شوید که از روغن کمتری استفاده می کنید. به عنوان مثال، می توانید به جای یک فنجان پر روغن از نصف فنجان استفاده کنید.

همچنین، بهتر است از چربی‌های تک غیراشباع مانند روغن ذرت، کانولا و آفتابگردان استفاده کنید. سراغ روغن زیتون هم نروید.

با پزشک خود مشورت کنید

اگر بالای ۵۰ سال سن دارید، مشورت با پزشک خود را قبل از ماه رمضان فراموش نکنید. به همین ترتیب، کودکان، افراد مبتلا به دیابت و زنان باردار باید از همین توصیه پیروی کنند. شما نمی خواهید وضعیت سلامتی خود را در ماه رمضان بدتر کنید.

بنابراین، این چند نکته است که برای تناسب اندام و سلامت در ماه رمضان باید در نظر داشته باشید.

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر