نوشیدنی های انرژی زا – آیا آنها بی خطر هستند؟

نوشیدنی های انرژی زا در چند سال اخیر به “خشم” تبدیل شده اند. اکنون بیش از ۵۰۰ برند در بازار وجود دارد و تخمین زده می شود که اکنون یک صنعت پنج میلیارد دلاری در سال در ایالات متحده است. علاوه بر این، بسیاری از طرفداران سرسخت این نوشیدنی نوجوانان هستند و بیشتر تبلیغات متوجه آنها می شود. بر اساس یک نظرسنجی اخیر، تقریباً نیمی (۴۳٪) از نوجوانان این نوشیدنی ها را امتحان کرده اند و بسیاری از آنها به طور منظم از آنها استفاده می کنند.

هیچ شکی در مورد آن وجود ندارد: همه افراد هر چند وقت یکبار نیاز به آسانسور دارند و بیشتر مردم به قهوه روی می آورند. با این حال، در تعداد فزاینده ای، مردم به نوشیدنی های انرژی زا تبدیل می شوند، به ویژه افراد جوان. دانش آموزان از آنها برای بیدار ماندن در حین امتحانات استفاده می کنند و ورزشکاران جوان از آنها به امید بهبود عملکرد ورزشی خود استفاده می کنند. و آنها اغلب با میله های انرژی (غذایی) همراه می شوند تا حتی بیشتر تقویت شوند.

آیا آنها کار می کنند؟ شکی نیست که آنها این کار را می کنند — گاهی اوقات خیلی خوب. همانطور که بسیاری از مردم پس از استفاده از آنها در اواخر شب متوجه شده اند، پس از رفتن به رختخواب خوابیدن بسیار دشوار است. و اگر از آنها برای امتحان کردن استفاده می شود، خوابی که از دست داده اید ممکن است به اندازه انباشته شدن آن مهم باشد. مطالعات متعدد نشان داده است که با از دست دادن خواب مقدار قابل توجهی از قدرت شناختی خود را از دست می دهید.

پس آنها چه هستند؟ برای تقویت شما، آنها باید دو کار انجام دهند: تولید گلوکز بیشتر و رساندن آن به سلول های شما در سریع ترین زمان ممکن و تحریک سیستم عصبی شما. و نوشیدنی های انرژی زا هر دو را به خوبی انجام می دهند. آنها بیشتر از شکر و کافئین تشکیل شده اند. قند گلوکز را تامین می کند و کافئین اعصاب شما را تحریک می کند. اما آنها حاوی بسیاری از چیزهای دیگر همراه با قند و کافئین هستند و برخی از آنها متخصصان سلامت را نگران می کنند.

حتی اگر نوشیدنی‌های انرژی‌زا به خوبی کار می‌کنند، اما هزینه‌هایی دارند. آنها به سرعت انرژی شما را افزایش می دهند (قند تقریباً بلافاصله به گلوکز تبدیل می شود) و احساس خوبی در شما ایجاد می کنند، اما این مقدار زیاد عمر نسبتاً کوتاهی دارد. همانطور که قند وارد جریان خون شما می شود، یک “انفجار” انرژی دریافت می کنید، اما نیم ساعت یا بیشتر بعد دچار “تصادف” می شوید (زمانی که تمام گلوکز مصرف می شود). شما شروع به احساس ضعف و سرگیجه می کنید و در نتیجه بسیاری از شما به سراغ نوشیدنی دیگری می روید. این ما را به این سوال می رساند: آیا آنها ایمن هستند؟ اکثر متخصصان سلامت موافقند که اگر در حد اعتدال استفاده شوند نسبتاً ایمن هستند. به هر حال، شما همان تحریک را از قهوه دریافت می کنید، و هیچ مدرکی مبنی بر اینکه قهوه، اگر در حد اعتدال استفاده شود، ناامن است، وجود ندارد.

همانند قهوه، مشکل اصلی نوشیدنی های انرژی زا کافئین است. چندین مطالعه نشان داده اند که برای اکثر بزرگسالان سالم، تا حدود ۴۰۰ میلی گرم (میلی گرم) در روز بی خطر است. با این حال، علاوه بر این، می تواند تعدادی از عوارض جانبی داشته باشد: ادرار آور است و می تواند باعث از دست دادن مایعات شود و بیش از حد می تواند باعث ناراحتی، ناراحتی معده، سردرد و مشکلات خواب شود. بنابراین چقدر کافئین در این نوشیدنی ها وجود دارد؟ بیایید با نگاه کردن به یک فنجان قهوه معمولی شروع کنیم. میانگین آن حدود ۱۰۰ میلی گرم است (اما می تواند بین ۷۲ تا ۱۷۵ باشد). و به خوبی شناخته شده است که برای اکثر مردم، بیش از ۵ یا ۶ فنجان قهوه در روز می تواند مشکلاتی ایجاد کند. ما فرض می کنیم که همین مورد در مورد نوشیدنی های انرژی زا نیز صدق می کند. بنابراین، چه مقدار کافئین در نوشیدنی های انرژی زا وجود دارد؟ در یک وعده از حدود ۷۲ تا ۱۵۰ میلی گرم متغیر است که خیلی زیاد به نظر نمی رسد. اما یکی از مشکلات این است که بسیاری از ظروف نوشیدنی انرژی زا حاوی دو یا سه وعده هستند. بنابراین، برخی از این نوشیدنی‌های «بسیار بزرگ» حاوی ۲۹۴ میلی‌گرم هستند که مقدار زیادی است.

مشکل دیگر این است که اگرچه ۴۰۰ میلی گرم در روز برای بزرگسالان بی خطر است، اما لزوما برای کودکان و نوجوانان بی خطر نیست. علاوه بر این، قهوه داغ است و بیشتر مردم آن را به آرامی می نوشند. نوشیدنی های انرژی زا سرد هستند و معمولاً به سرعت از بین می روند. اما مشکل اصلی کافئین این است که بدن شما را کم آب می کند و این کم آبی می تواند جدی باشد — حتی می تواند شما را بکشد. پس از نوشیدن چندین نوشیدنی انرژی زا، افراد شروع به احساس تشنگی می کنند (اولین نشانه کم آبی بدن) و بنابراین برای رفع تشنگی خود بیشتر می نوشند که فقط باعث کم آبی بدن آنها می شود. علاوه بر این، کافئین اعتیاد آور است و هر چه بیشتر و بیشتر می نوشید، به مقدار بیشتری نیاز دارید تا شما را بالا ببرد.

بعد مشکل شکر داریم. اگرچه چند نوشیدنی انرژی‌زای بدون قند در بازار وجود دارد، اما اکثر آنها مملو از شکر هستند که برخی از آنها حاوی ۳۰ گرم در هر وعده هستند. برای اینکه احساس بهتری نسبت به ۳۰ گرم داشته باشید، تقریباً ۴ قاشق چایخوری پر است که هر قاشق چای خوری حاوی حدود ۱۵ کالری است. بنابراین، کل کالری برای سرو حدود ۱۲۰ است، که خیلی بد نیست، اما همانطور که قبلاً اشاره کردم، بسیاری از ظروف نوشیدنی انرژی زا در حال حاضر حاوی ۲ و ۳ وعده هستند، بنابراین می توانید ۷۰۰ کالری در یک ظرف دریافت کنید. با مشکل چاقی، به ویژه در میان کودکان، ۷۰۰ کالری اضافی چیزی است که آنها می توانند بدون آن انجام دهند. اگر به رژیم غذایی منظم (متعادل) آنها اضافه شود، می تواند در یک هفته یک پوند وزن اضافه کند.

بیایید اکنون به چیزهای دیگر در نوشیدنی های انرژی زا نگاه کنیم. آنها از نوشیدنی به نوشیدنی دیگر متفاوت هستند، اما برخی از رایج ترین آنها در لیست زیر آورده شده است:

گوارانا: منبع کافئین است

تائورین (یک اسید آمینه): برای تقویت اثر کافئین اضافه می شود.

گلوکورونلاکتون: اثرات آن به طور کلی ناشناخته است، اما ممکن است به دفع سموم کمک کند.

اینوزیتول: اثرات به طور کلی ناشناخته هستند، اما برخی ممکن است مثبت باشند.

ویتامین B: مشکلی ندارد.

کارنیتین و جینسینگ: به طور کلی بی خطر هستند.

افدرین: وقتی با الکل مخلوط شود برای قلب سفت می شود.

پیرووات: به عنوان تقویت کننده “عملکرد” ​​اضافه شده است، اما در مقادیر زیاد می تواند شما را بیمار کند.

گلوتامین و آرژنین: اسیدهای آمینه، بدون خطر.

بزرگترین مشکل این مواد اضافی این است که در برخی موارد اثر طولانی مدت آنها مشخص نیست. بیشتر آنها اگر در حد اعتدال مورد استفاده قرار گیرند بی خطر هستند، اما برخی دیگر مشکوک هستند.

این ما را به این سوال می رساند: چه کسی بیشتر در معرض خطر است؟ به دلیل خطر کم آبی، افراد مبتلا به فشار خون بالا و مشکلات قلبی قطعا در معرض خطر هستند. علاوه بر این، کودکان و حتی نوجوانان باید مراقب باشند و استفاده از آنها را محدود کنند. ورزشکاران نیز باید مراقب باشند. به دلیل خطر کم آبی نباید در حین مسابقه از آنها استفاده کنند.

اما بسیاری از مردم خواهند گفت: “من فکر می کردم نوشیدنی های ورزشی برای ورزشکاران مفید هستند.” و در واقع، آنها هستند، اما تشخیص نوشیدنی های ورزشی مانند Gatorade از نوشیدنی های انرژی زا مهم است. آنها کاملا متفاوت هستند. نوشیدنی های ورزشی برای غلبه بر کم آبی بدن طراحی شده اند. نوشیدنی های انرژی زا باعث کم آبی بدن می شوند. به ویژه نوشیدنی های ورزشی جایگزین الکترولیت هایی می شوند که در هنگام تعریق از بین می روند و این الکترولیت ها به نوبه خود تعادل نمک و پتاسیم را در بدن حفظ می کنند.

من مشکل اصلی را تا آخر گذاشتم. بسیاری از مردم نوشیدنی های انرژی زا را با الکل مخلوط می کنند، و اکنون به خوبی شناخته شده است که این می تواند فاجعه باشد. مخلوط کردن نوشیدنی های انرژی زا با الکل به فرد این احساس را می دهد که (یا او) مست نیست. اما در واقع، او است; او نمی تواند کارهای آزمایشی معمول برای مسمومیت را بهتر از فردی که فقط الکل مصرف می کند انجام دهد. علاوه بر این، چون احساس مستی نمی کند، فکر می کند می تواند بیشتر بنوشد — و معمولاً هم این کار را می کند. و ممکن است بدون اینکه متوجه شود بسیار مست شود.

بنابراین، اگرچه نوشیدنی های انرژی زا به طور کلی در صورت مصرف متعادل بی خطر در نظر گرفته می شوند، اما باید مراقب باشید.

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر