نقش تزیینی «فرهنگی فرعی» در باشگاه های فوتبال/ تماشاگران نه دیو هستند و نه فرشته!


به گزارش خبرگزاری فارس، رئیس دکتر معاونت اجتماعی فدراسیون فوتبال به احسان محمدی گفت و انگار اتفاقی افتاده است.

احسان محمدی گفت:ما میرویم در این باره با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس رهبر آیا باشگاه ها آموزش های لازم را دیده اند و از نظر جنبه فرهنگی فوتبال ما شرایط مناسبی دارند؟ اما اگر بخواهیم واقع بینانه نگاه کنیم، نقش معاونان فرهنگی در باشگاه ما بیشتر جنبه تزئینی و تزئینی دارد. معاونان فرهنگی در چارت باشگاه حضور دارند، اما آیا هستند؟ طرفدارانیا رهبر آیا این افراد مطیع هستند یا خیر؟ باید بگویم بعید است. ددر چند سال اخیر فوتبال ما مشکلی به نام رهبری داشته و این مشکل تا این حد رشد کرده است رهبر علی دایی به سرمربی و یکی از اسطوره های پرسپولیس مشت زد و به این حرکت او افتخار کرد.

محمدی با اشاره به وضعیت تماشاگران حاضر در ورزشگاه گفت: ورزشگاه یک توده بی شکل است یعنی برای یک تاجر امکان پذیر است. دندانپزشک، یک بیکار کنار هم نشسته اند. تماشاگران دو نوع بازیکن را به خوبی تشویق می کنند. اولاً گلزنان یا بازیکنان فوق تکنیکی و دسته دوم بازیکنان سرکش نیز مورد پسند مخاطبان هستند. بازیکنان در زمین اسپینر این کار را می کنند و به داور تهاجمی می کنند و در حافظه تاریخی تماشاگران زنده می مانند. بازیکنانی مانند پل گاسکوئین و گتوزو اینگونه هستند. بنابراین افراد حاضر در ورزشگاه شیطان و فرشته نیستند، بلکه افراد جامعه هستند.

وی درباره اینکه فوتبالیست های ما به حدی از بلوغ رسیده اند که هزاران تماشاگر آنها را تشویق می کنند، گفت: فوتبال ما نسلی از فوتبالیست های خیابانی و غبارپاش ندارد، بیشتر این بازیکنان از گلخانه می آیند. مدارس فوتبال و آکادمی های باشگاهی با تیم های لیگ برتری و لیگ یکی از ما شده اند و مطمئناً با شرایط حرفه ای فوتبال و بازی در زمین چمن طبیعی یا مصنوعی آشنا هستند. اما سوال اینجاست که آیا این مدارس یا آکادمی های فوتبال، خمیرمایه یا هویت فرهنگی لازم را در اختیار بازیکنان حوزه فرهنگی قرار می دهند؟ آیا به این بازیکنان در زمینه هویت فرهنگی و برخورد با هواداران، حضور در شبکه های اجتماعی آموزش های لازم داده شده است؟

رئیس اداره مسئولیت های اجتماعی با اشاره به وضعیت معاونت فرهنگی باشگاه گفت: نمایندگان فرهنگی باشگاه که کانون مداحان زیر نظر آنها اداره می شود مردانی بسیار خوش برخورد، متدین، خوش صحبت هستند. اما باید به خاطر داشته باشیم که کار به عنوان معاون فرهنگی در باشگاه های لیگ برتری با معلم دینی در مساجد یا مدارس متفاوت است. مشکل اصلی معاونت فرهنگی و بازیکنان این است که با بازیکنان هم زبان نیستند. از طرفی خودتان را به جای بازیکن بگذارید، از مقامات دولتی گرفته تا تماشاگران عادی، می خواهند با شما عکس بگیرند. در هر مهمانی مورد توجه قرار می گیرید و به زودی معروف می شوید، حتی در سن ۱۸ تا ۳۰ سالگی، پس انتظار رفتار داشته باشید. بالغ برای بازیکنان جوان کار سختی است.

محمدی با اشاره به تشکیل جلسه مشترک نمایندگان فرهنگی باشگاه های لیگ برتر و لیگ یک با مسئولان فدراسیون و سازمان لیگ گفت: می خواستیم جلسه ای برای آسیب شناسی فرهنگی داشته باشیم، برخی باشگاه ها اعزام نکردند. در این جلسه معاونت فرهنگی برخی دیگر که آمدند گفتند که نقش ما بیشتر تزئینی و تزئینی است یا اینکه فقط برای پرکردن چارت فرهنگی و ورزشی باشگاه هستیم و اختیار و بودجه لازم برای امور فرهنگی در باشگاه را نداریم.

وی با اشاره به رفتار اسفناک برخی از مدیران عامل باشگاه ها گفت: از سوی دیگر باید این نکته را در نظر گرفت که متاسفانه برخی از مدیران باشگاه ها گاهی خود را پیدا می کنند. رهبر و به صورت تکانشی عمل می کنند و رفتاری از خود نشان می دهند که دور از شهرت مدیر عامل است. در این صورت، چه انتظاری از یک هوادار ۱۸ ساله روی سکو دارید؟ الان هم که بحران فرهنگی پیش می آید، همه آن را به یاد می آوریم. اما وقتی این بحران تمام شد، ما هم متوجه می شویم که باد کاشته ایم و طوفان را درو می کنیم. متاسفانه این نتیجه گیری تحت الشعاع فرهنگ فوتبال است.

انتهای پیام/




این مقاله را برای صفحه اول پیشنهاد دهید