غلبه بر موانع ارتباطی بین افراد

ارتباط خوب با صحبت کردن با دیگران برای پذیرش دیدگاه شما یکسان نیست. مهم نیست چقدر خود را خوب بیان می کنید، این غیرعملی است که فکر کنید دیگران همیشه با شما موافق هستند. با این حال، اگر خوب ارتباط برقرار کنید، دیگران شما را درک خواهند کرد. وقتی پیامی می فرستید، قصد دارید معنی را منتقل کنید، اما خود پیام حاوی معنی نیست. معنا با ادراک شما و دریافت کننده شما شکل می گیرد. برای درک یکدیگر، شما و گیرنده باید معانی مشابهی از ارتباط را به اشتراک بگذارید. به عنوان مثال، حرکات، لحن صدا و سایر نمادها.

غلبه بر موانع شناختی

در دنیای مدرن، ما دائماً با اطلاعات “بسته بندی شده” به اشکال مختلف مانند مناظر، صداها، بوها و غیره بمباران می شویم. ذهن ما این جریان از احساسات را در یک نقشه ذهنی سازماندهی می کند که ادراک یا واقعیت ما را نشان می دهد. ادراک را می توان به عنوان تفسیر فردی ما از دنیای اطراف تعریف کرد. درک یک شخص خاص به هیچ وجه با همان جهان یکسان نیست، همانطور که هیچ دو نقشه یکسان نیستند. وقتی به دنیا نگاه می کنید، ذهن شما تجربیات شما را به شیوه ای منحصر به فرد و شخصی جذب می کند. از آنجا که افراد ایده های متفاوتی دارند، برداشت های متفاوتی نیز خواهند داشت. برای مثال، اگر به رستوران بروید، ممکن است تحت تأثیر هنر آویزان در رستوران و غذاهای خوبی که سرو می شود، شوید.

ممکن است شخص دیگری تحت تأثیر فضای پارک خوب جلوی رستوران قرار بگیرد، اما ممکن است آن شخص از غذاهایی که سرو می شود خوشش نیاید. این به دلیل ادراکات منحصر به فرد افراد اتفاق می افتد. بنابراین وقتی دو نفر یک رویداد را با غذا خوردن در یک رستوران تجربه می کنند، تصاویر ذهنی آنها از آن رویداد یکسان نخواهد بود. ما به عنوان فرستنده، جزئیاتی را که مهم به نظر می رسند انتخاب می کنیم و توجه خود را بر مهمترین و کلی ترین آنها متمرکز می کنیم. این فرآیند به عنوان شناخت انتخابی شناخته می شود. به عنوان یک گیرنده، ما سعی می کنیم جزئیات جدید را در الگوهای خود که قبلاً داشته ایم قرار دهیم. با این حال، زمانی که متوجه می شویم جزئیات کاملاً مناسب نیستند، عادت عجیبی به تحریف اطلاعات به جای تنظیم مجدد الگوها داریم. غلبه بر تفاوت در ادراک می تواند دشوار باشد. به همین دلیل، پیش بینی نحوه دریافت پیام شما با پیش بینی واکنش های گیرنده مهم است. همیشه باید سعی کنید با تغییر شکل مداوم پیام خود از سوء تفاهم جلوگیری کنید. بسیاری از مردم عادت دارند برای هر مشکل ارتباطی یک راه حل پیاده سازی کنند، در حالی که یافتن راه حل های خاص برای حل مشکلات خاص موثرتر است. همیشه ضروری است که پیام های خود را به گونه ای قاب بندی کنید که برای شنوندگان منطقی باشد. به نوبه خود، باید ذهن خود را به گونه ای قالب بندی کنید که در هر پیامی که دریافت می کنید، چیز مفیدی بیابید.

غلبه بر موانع اطلاعاتی

اطلاعاتی که ما دریافت می کنیم همیشه “فیلتر” یا مخفف می شوند که منجر به تغییر در پیام های اصلی می شود. در تجارت، فیلترهای زیادی بین شما و گیرنده شما وجود دارد. مدیران، دستیاران، مسئولین پذیرش، منشی تلفنی، و غیره. اگر با فردی تماس می گیرید که توسط لایه هایی از دروازه بان ها محافظت می شود، تماس تلفنی ممکن است یک هفته طول بکشد. بزرگترین مشکل این است که وقتی پیام شما در نهایت به گیرنده شما برسد چه اتفاقی می افتد. هضم، تقطیر و احتمالاً تغییر رنگ خواهد داد. همین امر برای پیام‌هایی که برای شما ارسال می‌شود و توسط همان دروازه‌بان‌ها ترجمه می‌شوند نیز اتفاق می‌افتد. همین را می توان در بازی دوران کودکی “تلفن” گفت. یک نفر با یک پیام خاص شروع می کند. از فردی به فرد دیگر زمزمه می شود. در نهایت آخرین گیرنده آنچه را که شنیده است تکرار می کند. تقریباً صد درصد مواقع پیام یک آشفتگی مختلط است. برای غلبه بر موانع فیلتر، سعی کنید بیش از یک کانال ارتباطی ایجاد کنید، سعی کنید واسطه ها را حذف کنید و با متراکم کردن اطلاعات به موارد ضروری، تحریف را کاهش دهید.

از موانع زبانی عبور کنید

هنگام انتخاب کلمات برای توسعه پیام خود، به دیگران نشان می دهید که عضو یک فرهنگ یا خرده فرهنگ خاص هستید. این با لحن و گفتاری که استفاده می کنید نشان داده می شود. هر فرهنگی به یک معنا نماد خود را دارد. اگر کد را می‌دانید، بخشی از این گروه هستید یا بوده‌اید. پیام شما به دلیل ماهیت کدی که از زبان و واژگان شما تشکیل شده است با موانعی روبرو خواهد شد. مثلاً زبان معلم با افسر پلیس متفاوت است. این تفاوت در دایره لغات آنها مطمئناً تأثیر عمیقی بر توانایی آنها در تشخیص و بیان ایده ها خواهد داشت.

اشکالاتی نیز وجود دارد زیرا کلمات را می توان به روش های مختلف تفسیر کرد. همانطور که همه ما می دانیم، زبان از کلمات به عنوان نماد برای نشان دادن واقعیت استفاده می کند. این بدان معنی است که کلمه کتاب می تواند به طور خودکار با چیز فیزیکی که یک کتاب است مرتبط شود. می توانیم کتاب را کرم هم بنامیم. زبان یک کد تصادفی بر اساس تعاریف مشترک است، اما محدودیتی وجود دارد که چگونه هر یک از ما دقیقاً می‌توانیم معنای یک کلمه را به اشتراک بگذاریم.

کلمات واقعاً در سطح تحت اللفظی یا معنایی دقیق نیستند. مردم غرب معمولاً در مورد چیستی کتاب اتفاق نظر دارند. با این حال، ایده شما از کتاب ترکیبی از تمام کتاب‌هایی است که تا به حال خوانده‌اید: رمان‌ها، کتاب‌های درسی، فهرست‌های تلفن، و راهنماهای خودیاری. فردی از فرهنگ دیگری ممکن است مجموعه متفاوتی از تجربیات کتاب داشته باشد: کمیک، راهنمای مذهبی، و کتاب آشپزی. اگرچه ممکن است هر دوی شما در مورد مفهوم کلی کتاب موافق باشید، تصویر دقیق در ذهن شما متفاوت است.

تفاوت ها در سطح معنایی یا ذهنی بسیار بیشتر است. احساسات در اینجا نقش مهمی دارند زیرا ممکن است کتاب را بر اساس احساسات خود در مورد آن تفسیر کنید. ممکن است تجربیات بسیار مثبتی از خواندن کتاب داشته باشید. کتاب‌هایی که خوانده‌اید واقعاً تغییری در زندگی شما ایجاد کرده‌اند، دانش شما را افزایش داده و پیشرفت شما را در مدرسه و شغلتان تسهیل می‌کنند. با این حال، ممکن است به کتاب علاقه نداشته باشید، زیرا هرگز از خواندن آن متون طولانی و خسته کننده ای که معلم بی الهام شما بیان کرده، لذت نبرده اید. برای غلبه بر موانع زبان، موارد را به طور دقیق توصیف کنید. هرچه توضیحات شما دقیق تر و دقیق تر باشد، شانس بیشتری برای تفسیر پیام شما از سوی گیرنده وجود دارد که می خواهید آن را درک کنید. دقت پیام های خود را با استفاده از زبانی که توصیف می کند به جای ارزیابی با ارائه حقایق، رویدادها و شرایط واضح افزایش دهید. زمانی که مجبورید در جمع صحبت کنید، همیشه سعی کنید کلماتی را انتخاب کنید که مخاطب شما آن را درک کند.

غلبه بر موانع گوش دادن

بسیاری از ما به سادگی خوب گوش نمی دهیم! شاید رایج ترین مانع دریافت، صرفاً عدم توجه گیرنده باشد. حتی اگر بخواهیم روی کلمات فرستنده پیام تمرکز کنیم، همه ما اجازه می‌دهیم ذهنمان هرازگاهی سرگردان شود. اساساً، افراد زمانی که مجبور به گوش دادن به اطلاعاتی هستند که درک آنها دشوار است یا تأثیر مستقیمی بر زندگی آنها ندارد، احتمالاً فریفته می شوند. یکی از روش‌های مؤثر برای غلبه بر موانع گوش دادن این است که آنچه را شنیده‌اید و درک کرده‌اید بازنویسی کنید. تلاش برای ایستادن در جای دیگر بلندگوها بسیار مفید است. همچنین برای این انگیزه که همه ما داریم مهم است: نتیجه گیری سریع. سعی کنید با گوش دادن بدون قطع صحبت های طرف مقابل و پرسیدن سؤالات غیر تهدیدآمیز، شفاف سازی کنید. وقتی همه اینها را تمام کردید، متوجه خواهید شد که گیرنده قصد شنیدن چه چیزی را داشته است. بنابراین، دانشی که می توانید به دست آورید نامحدود است.

غلبه بر موانع عاطفی

هر پیام دارای دو معنی است: (۱) موضوع خود پیام; و (۲) معنای رابطه ای که مهمترین دلیل تعامل بین فرستنده و گیرنده را مشخص می کند. هنگامی که گیرنده به هر یک از این معانی واکنش منفی نشان می دهد، ارتباط می تواند مختل شود. ممکن است مجبور شوید در مواقع عاطفی با افراد برخورد کنید. یا ممکن است آنها ناراحت شوند یا شما ناراحت باشید. یک فرد عصبانی تمایل به تحریف یا حتی نادیده گرفتن سخنان طرف مقابل دارد. افراد خشمگین معمولاً نمی توانند احساسات و افکار خود را به شیوه ای مؤثر ارائه دهند. این بدان معنا نیست که وقتی از نظر عاطفی درگیر هستید باید از همه ارتباطات اجتناب کنید، اما باید از احتمال سوء تفاهم هایی که همراه با احساسات برانگیخته می شود آگاه باشید. برای غلبه بر موانع عاطفی در طول ارتباط، نظارت بر احساسات خود و دیگران بسیار مهم است. همیشه سعی کنید احساسات منفی یا عصبانیت خود را کنترل کنید. مهمترین چیز این است که پتانسیل سوء تفاهم را که اغلب با پیام های احساسی همراه است، بشناسید.

از موانع عقب رد شوید

هر فردی در محیط متفاوتی بزرگ شده است. علاوه بر تأثیرات والدین و دوران کودکی، افراد بسته به سن، تحصیلات، جنسیت، موقعیت اجتماعی، وضعیت اقتصادی، پیشینه فرهنگی، خلق و خوی، سلامت، زیبایی، محبوبیت، مذهب، اعتقادات سیاسی و غیره، چیزها را متفاوت درک می کنند. افراد می توانند به شدت تحت تأثیر خلق و خوی گذرا قرار گیرند.

همه این موارد می تواند یک فرد را از دیگری جدا کند و ارتباط را دشوار کند. تفاوت‌های پس‌زمینه سخت‌ترین موانع ارتباطی هستند که باید بر آن غلبه کرد. برای غلبه بر موانع مرتبط با زمینه های مختلف، از نشان دادن پیشینه یا فرهنگ خود به دیگران خودداری کنید. پیشینه خود را روشن کنید و پیشینه دیگران را درک کنید. تحصیلات، تجربیات، شخصیت ها و برداشت های آنها را در نظر بگیرید و تصور نکنید که رفتارهای خاصی برای همه یکسان است.

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر