علوم ورزشی آب چغندر چه فوایدی دارد و چگونه باعث شادابی مغز می شود؟


در این مقاله چه می خوانید

در دنیای امروز ماشین آلات و بیش فعالی و مکمل های ورزشی ، که اغلب نسبت به این میزان فعالیت بی اثر هستند ، آب چغندر یکی از معدود غذاهایی است که شواهد علمی اثبات شده ای برای اثربخشی آن در دنیای واقعی وجود دارد.

آب چغندر در درجه اول تمرینات مقاومتی را کارآمدتر می کند (برای مثال ، مصرف اکسیژن کمتر در مدت زمان طولانی) و همچنین فشار خون در حالت استراحت.
اما یک مطالعه بسیار جالب دیگر که دانشمندان آن را یک پیشرفت بزرگ می دانند ، تأثیر آب چغندر بر مغز انسان است.

تاثیر آب چغندر بر مغز

یک مطالعه جدید توسط محققان دانشگاه ویک فارست ، که در مجله Geontology: Medical Sciences منتشر شده است ، نکات جالبی را ارائه می دهد که یکی از آنها این است: نوشیدن یک لیوان آب چغندر یک ساعت قبل از ورزش می تواند تفاوت ایجاد کند. و روند پیری مغز

ترکیب اصلی آب چغندر نیترات است که در بدن به نیتریت و سپس اکسید نیتریک تبدیل می شود. این ماده تأثیرات زیادی بر کشش رگ های خونی دارد و باعث شل شدن و انبساط آنها می شود. با وجود این شواهد و همچنین سایر تحقیقات قبلی ، آب چغندر می تواند میزان اکسیژن را که به مغز شما می رسد افزایش دهد و حتی می تواند برخی از جنبه های عملکردی و شناختی مغز ، مانند زمان واکنش را ، حتی زمانی که احساس خستگی می کنید ، به طور مثر افزایش دهد.

اثرات ترکیب ورزش با نوشیدن آب چغندر

در یک مطالعه جدید ، اثرات ترکیب ورزش با نوشیدن آب چغندر مورد بررسی قرار گرفت. گروهی متشکل از 26 مرد که همگی در حیاط خلوت نشسته بودند ، با میانگین سنی 65 سال ، به هر یک شش هفته ورزش با مقدار مشخصی آب چغندر در روز اختصاص داده شد. همه مردان فشار خون بالا داشتند. نتایج این آزمایش به قدری خوشایند بود که دریافتند از تأثیر آب چغندر بر رگ های خونی خود سود می برند.

بهترین و مفیدترین نوع

بهترین و مفیدترین شکل این نوشیدنی ، نوع ورزشی آن است ، به همین دلیل است که هر لیوان آب چغندر حاوی 560 میلی گرم در 70 میلی لیتر نیترات است. یعنی در هر بطری نیترات وجود داشت (2.4 اونس). همه محلولها دقیقاً یکسان بودند به جز حذف نیترات.

آنها هر روز یک لیوان محلول ، در روزهای تمرین دقیقاً یک ساعت قبل از تمرین ، مصرف می کردند. برنامه تمرینی بسیار ساده بود. شرکت کنندگان سه بار در هفته به مدت شش هفته و هر بار به مدت 50 دقیقه تمرین کردند. در هر جلسه ، تمرین شدت مقیاس بورگ در 12 و 13 درجه (13 up تا یک نقطه) انجام شد.

برای محققان علاقمند به نوروپلاستی ، که به معنای توانایی مغز در برقراری ارتباط و بازسازی در پاسخ به انواع محرک های جدید است ، نوروپلاستی یکی از ویژگی های مغز است که با تغییرات ساختاری و عملکردی در مغز همراه است که از طریق آموزش و تجربه ایجاد می شود. به بر اساس قانون ، سلولهایی که با هم آتش می زنند مسیر قوی تری ایجاد می کنند و هرچه تعداد آنها بیشتر تکرار شود ، اتصالات پایدارتر هستند.

هرچه قدرت حسی محرکهای اولیه بیشتر و تجربیات متنوع تر باشد ، روند پلاستیسیته مغز بیشتر می شود و در صورت تکرار این فرآیند ، حتی می تواند ساختار شیمیایی ژن را تغییر داده و در سطحی بالاتر تجربیات اجتماعی را ایجاد کند. جالب اینجا بود که این نظریه ظاهر شد که برخی از مشکلات جسمی مربوط به سن تنها مربوط به مشکلات قابل مشاهده مانند ضعف عضلات یا تغییر تناسب اندام نیست و ممکن است مشکلات “نهفته” در سیستم عصبی مرکزی وجود داشته باشد. به برای آزمایش این احتمال ، دانشمندان از تصویربرداری رزونانس مغناطیسی عملکردی (fMRI) قبل و بعد از مطالعه استفاده کردند و به دنبال ارتباط بین مناطق مختلف مغز بودند.

نوشیدن مقدار معینی از این نوشیدنی مقاوم در روز ، همراه با ورزش ، انعطاف پذیری مغز را افزایش می دهد (که به آن طراوت ذهن و افزایش ظرفیت و سرعت پردازش اطلاعات گفته می شود).

نتایج تحقیقات چه می گوید؟

بر اساس همان مطالعات ، مطالعات ویک فارست ، تفاوت قابل توجهی در “شبکه های عملکردی مغز” در میان افراد مسن با توجه به سطح فعالیت آنها وجود دارد. کسانی که توانستند در این مطالعه خوب عمل کنند “سازگاری اجتماعی” بهتری داشتند (یعنی نورونها در یک ناحیه عملکردی مغزشان در درجه اول مستقیماً با نورونهای دیگر مناطق عملکردی مغزشان ارتباط برقرار می کنند).

آب چغندر چه فوایدی دارد و چگونه باعث شادابی مغز می شود؟

به عنوان مثال ، وقتی شخصی حرکتی جدید ، مانند تعادل را یاد می گیرد ، نشان دهنده تغییر در مغز اوست. علاوه بر فراموش کردن حرکت یا حرفی که نشان دهنده قطع این مسیرهای عصبی است. بنابراین هرچه تجربه و تعامل اجتماعی به نحوی بیشتر باشد ، ارتباط بیشتری وجود دارد ، به ویژه بین مناطق مختلف عملکردی مغز. این هیچ ربطی به سن ندارد.

از سوی دیگر ، افراد مبتلا به اختلالات رفتاری تمایل بیشتری به “ارتباط ثانویه” با نورون ها ، بخش عملکردی مغز خود ، داشتند. یعنی مناطق عملکردی مغز فقط با مناطق تعادل و قسمت خودتنظیمی مغز ارتباط برقرار می کنند و در مرحله بعدی با ناحیه عملکردی دیگر مغز ارتباط برقرار می کنند. درک معنای این در این شرایط ممکن است کمی دشوار به نظر برسد ، اما مهم این است که بتوانید مغز افراد را بررسی کنید تا دقیقاً بدانید تفاوت بین بزرگسالان فعال در جامعه و بزرگسالان دارای اختلال عملکرد چیست.

شش هفته ورزش و نوشیدن آب چغندر چه تاثیری دارد؟

این عمل سازگاری اجتماعی افراد در هر دو گروه را بهبود بخشید ، با این تفاوت که سازگاری اجتماعی گروهی که هر دو عمل را انجام داد به طور قابل توجهی بهبود یافت.

دانشمندان دریافته اند که نوشیدن آب چغندر به این معنی است که مقدار زیادی نیترات وارد بدن می شود ، سپس آن را به نیترات تبدیل کرده و به سیستم گردش خون جریان می یابد. آخرین مرحله تبدیل نیتریت به نیتریک اکسید است که به نظر می رسد در حین ورزش در حالت هیپوکسیک قرار دارد (درست مانند هیپوکسی در تمرینات مقاومتی شدید ایجاد می شود.

آب چغندر چه فوایدی دارد و چگونه باعث شادابی مغز می شود؟

بنابراین در حین ورزش ، قسمتهای مختلف مغز (همراه سایر مناطق) از کمبود اکسیژن رنج می برند ، جایی که مقداری از نیتریت که وارد بدن می شود توسط آب چغندر به اکسید نیتریک تبدیل می شود ، که به نوبه خود به آرامش و گشاد شدن بدن کمک می کند. خون برای تأمین خون غنی از اکسیژن به آن قسمتها.

بنابراین آیا باید عجله کنیم و فوراً به فروشگاه برویم و آب چغندر بخریم؟

آنچه می خوریم بستگی به شرایط ما دارد و برخی از ما ممکن است کاملاً با این غذای خوشمزه سازگار نباشیم و به آن حساسیت داشته باشیم. اما این واقعیت که آب چغندر به بهبود سلامت قلب و مقاومت تنفسی ما کمک می کند و همچنین دارای اثرات مفیدی است می تواند نکته مهمی باشد که باید در این رژیم که حاوی نیترات و سایر غذاهای غنی از نیترات است مانند سبزیجاتی مانند اسفناج قرار دهید.

ممکن است بپرسید آیا این نیز تأثیری دارد؟ باید بگوییم که این ادعا که خوردن حتی نصف لیوان از این نوشیدنی قبل از تمرینات استقامتی مانند دو می تواند استقامت و قدرت شما را تقویت کند ، ادعای چندان موثقی نیست که بخواهید در آن حساب باز کنید. اما اگر اهدافی مانند سلامتی دارید ، یک رژیم متعادل که شامل غذاهای مغذی باشد می تواند به شما کمک کند. این جمله منطقی تر است.

در نهایت ، پس از مطالعه و آگاهی از همه این تحقیقات ، تنها یک نتیجه را می توان با اطمینان 100٪ پذیرفت. واقعیت این است که غذا یا نوشیدنی ای که دوست دارید و به روش دلخواه شما پخته و آماده می شود ، مانند آنهایی که چغندر پخته (لب) را دوست دارند ، می تواند فواید بیشتری برای بدن شما داشته باشد. صرف نظر از آنچه تحقیقات نشان می دهد ، غذای مورد علاقه خود را بخورید. خوشمزه و مفید است.

تهیه و ترجمه: elmevarzesh.com


دیدگاهتان را بنویسید