صلح و جنگ امام حسین (ع) برای انجام خدمت خدا در زمین است – خبرگزاری مهر ایران و جهان


خبرگزاری مهر – گروه دارما و اندیشه نگار احدپور گزارش: علمای مسلمان و غیر مسلمان از قیام و نهضت حضرت سیدالشهدا سلام الله علیها تعابیر متفاوتی دارند. مرحوم آیت الله استاد علی صفایی هری (ع.ن سعد) نیز از جمله اندیشمندان اسلامی است که با تألیفات خود برداشتی متفاوت از این قیام بزرگ ارائه کرده است. مرحوم صفایی معتقد بود که مولوی معلم است، نه فقط معلم، بلکه معلم هم هست. او معتقد بود که دین، انبیا و اولیای خدا برای تربیت انسان آمده اند و ما بر اساس چنین نیازی تربیت شده ایم. اینجا هاشر و نشر، تدریس، بحث، رفت و آمد، مسافرت و حتی فوتبال بازی و سر سفره نشستن، این جنبه تربیتی را برای روحانی در نظر می گرفت.

او با سبک در کتاب عاشورا و متن نوشته رویکردی جدید و متفاوت به بررسی و تحلیل نهضت های امام حسین (علیه السلام) می پردازد. آنچه در کتاب عاشورا می خوانیم به طور کلی به دو بحث تقسیم می شود که در قسمت اول کتاب به توضیح این موضوع می پردازد که هر زندگی صحنه مبارزه است. در مسیر زندگی، در انسان ممکن است نبردهای زیادی رخ دهد، نه فقط یک مبارز، و این نبردها با اشکال، انگیزه ها، اهداف، موانع و نیازهای مختلف همراه است. استادان فرم های مختلفی را برای مبارزه ترسیم می کنند، هر فرم انگیزه ها، اهداف و موانع متفاوتی دارد و برای پیروزی در مبارزه باید شرایط مختلفی را برآورده کند. در ادامه این بخش، انگیزه های مختلفی از جمله ضرورت و خودخواهی است می بینم و قدرت طلبان و … را برمی شمارند و از نیات قطعی مجاهدان می گویند و قصد جهاد اسلامی را آشکار می کنند. همچنین اهداف مختلفی را بیان می کنند و هدف واقعی و هدف اصلی جهاد در اسلام را تبیین می کنند.

صلح و جنگ امام حسین (ع) برای انجام بندگی خدا در زمین است.

آیت الله صفایی هری در این کتاب به مبارزه امام حسین علیه السلام اشاره می کند، زیرا این مبارزه نیز مبارزه در مرحله زندگی است و این مبارزه مانند همه مبارزات، مبارزه ای محسوب می شود، با این تفاوت که مبارزه ای بزرگ است. قیام او یکی از کامل ترین اهداف و نیات است و آرمان هایی دارد و به همین دلیل بزرگ ترین مانع بر سر راه این قیام و این امام حسین علیه السلام است که با انتخاب خود به انسان ها تعلیم می دهد. درسی به بزرگی تاریخ. وی ضرورت مبارزه امام را که با آن بینش ها و فهم ها و اعتقادات مشخص می شود، مطرح می کند. سپس به برخی از تحلیل‌های پیرامون این پدیده پرداخته و دلیل تعدد تحلیل‌ها را چند بعدی بودن این پدیده می‌داند که گاه در تضاد با یکدیگر هستند. استاد به بررسی برخی از این تحلیل ها می پردازد و انتقاد می کند که شهادت یک انتخاب است نه هدف و میانجی گری یک نتیجه است نه مقصد و اهداف متمایز از انتخاب ها و نتایج است. در این مجموعه گزارش از قیام عاشورا از دیدگاه علمای اسلام، دیدگاه علمای اسلام را در مورد نهضت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) بررسی خواهیم کرد.

بر این اساس و برای آشنایی با اندیشه های عاشورایی این محقق و اندیشمند اسلامی حجت الاسلام و المسلمین سید عباس لاجوردیگفت وگویی با شاگردان مرحوم آیت الله صفایی هری داشتیم که در ادامه می خوانید:

صلح و جنگ امام حسین (ع) برای انجام بندگی خدا در زمین است.

حجت الاسلام والمسلمین سید عباس لاجوردی در سخنانی برو وی به خبرنگار مهر گفت: استاد صفایی هری در سلسله جلسات مبانی مکتب حسینی اولین موضوعی که به آن پرداختند، بحث نهی از روابط جنسی بود.ما معتقدیم با همدیگر و تکذیب کنند با همدیگربا حرکت عاشورا است که مردی را به حضور کافران می آورند. به قول استاد باید به حسین (ع) ایمان کامل داشت وگرنه اگر گزینشی کنیم گزینشی می شویم و به فلاح نمی رسیم.

وی افزود: استاد صفایی هری سه مرحله رستگاری را در نهضت امام حسین (ع) ذکر کردند، اول؛ شناخت اصول، دوم; زندگی با اصول و سوم; عدم تبعیض در عمل و اعتقاد به اصول.

لاجوردی با بیان اینکه اصول مکتب حسینی را می توان از منظر استاد صفایی هری در چند قسمت طبقه بندی کرد، گفت: اصل تفویض و تسلیم معنای فعلی در نهضت سیدالشهدا(ع) است. در واقع باید مشخص شود که پیامبر برای چه زنده است؟ برای قانون بقا هستند? اگر این اتفاق بیفتد، آنها می توانند دست به خشونت بزنند و دولت تشکیل دهند. “که دعاهای من وانوسکی و زندگی من و فانی برای خدا خدا جهاناین همان معنای عمیقی است که از حرکت پیامبر جاری می شود. صلح و جنگ آنها برای انجام خدمت خدا در زمین است. به قول استاد صفایی هری، مردی که خود را دعوت می کند، هر چند عادل و عاقل باشد، ظالم است.

به گفته استاد صفایی هری، باید به امام حسین (ع) ایمان کامل داشت وگرنه اگر گزینشی عمل کنیم جامع می شویم و به موفقیت نمی رسیم.

وی با اشاره به اصل هدایت که یکی از اصول مکتب حسینی است، خاطرنشان کرد: استاد صفایی در تبیین اصل هدایت می فرماید: «اگر آفریده شده ایم تا زندگی کنیم، حرف آخر این است که به مردم نان ندهیم. راهنمایی لازم است و این اصل است.» نیازهای ما چیست؟ راهنمایی یکی از نیازهای ماست چرا که نیاز به علم و آگاهی دارد و معرفت بدون راهنمایی ممکن نیست. قرآن کتاب هدایت است زیرا کتاب تفسیر و تقسیم است. هدایت همیشه هدایت قواعد نیست، گاهی هدایت مقام هاست، هدایت جایی که انسان در تاریخ می ایستد. شناسه و به جایی که می‌خواهی برو.”

لاجوردی افزود: از نظر استاد آیت الله صفایی هری، اصل پیروزی، اصلی است که از هدایت پیروی می کند. استاد صفایی این اصل را برای ماندن در راه ضروری می داند. همانا ترک امت بعد از هدایت ممکن نیست، ولی باید حمایت کنید: «ان الله نگهبان مردم ایماناین پیروزی باید بر اساس ملاشی باشد، چگونه اباعبدالله به کوفیانی که از او کمک خواستند کمک نکند؟ پس از هدایت، نمی توانید سر خود را در قفل خود نگه دارید. البته نصرت دو جنبه دارد، یکی نصرت از جانب خدا و دیگری نصرت از جانب ما، یعنی اگر امام حرکت کرد باید بر او پیروز شویم. هرکس وارد جرگه ولایت می شود تکلیف را می فهمد. امام موظف است با هدایت ما را در دایره ولایت خود بیاورد و ما نیز موظف به حمایت از امام هستیم.

عزت ابدی برای اهل بیت (ع).

وی با اشاره به اصل عزت در کلام آیت الله صفایی هری گفت: گوروجی با طرح این سؤال که «نسبت شرف به پیروزی چیست؟» نسبت شرافت و شکست چیست؟ عزت و تبدیل نعمت؟هدایت و عزت چیست؟رابطه؟اگر عزت فقط از آن خدا و رسول است چرا بت های کفر اینقدر در تاریخ قدرتمند هستند؟اگر می گوییم زمان آنها تمام شده است، زمان ما تمام شده است. هم.” این گونه سؤالات در این اصل توسط استاد صفایی هری مطرح می شود، به گفته ایشان احترام با قدرت فرق دارد، ممتاز بودن پیروز نیست، بلکه اهل بیت (علیهم السلام) با وجود شکست ظاهری محبوب هستند. کرامت را باید در هدایت یافت، رابطه هدایتی، اعتباری است.

وی افزود: به گفته استاد صفایی هری، هدایت موجب گشایش معنوی برای انسان می شود، هدایت شده دیگر مشکلی ندارد حتی اگر دشمن بر او مسلط شود. هدایت شده هرگز ذلیل نمی شود، حتی اگر دشمن با داشته هایش او را به دام بیاندازد، زیرا هدایت به او فرصت موجودیت داده است. چون این ساعت مختص مؤمنان است، عزت فقط برای خدا و رسول و مؤمنان است. کسى که بخواهد با وسایل و امکانات به این یقین برسد، ناآرام است، زیرا اسباب گاهى مهیا است و گاهى نه، ولى انسانى که با یقین به خدا برسد، هرگز ناخشنود نیست و کرامت خود را از دست نمى دهد. امنیت و افتخار با هم می آیند، عزت با یک عزیز می آید. خداوند باید انسان را با عزت احاطه کند.

اصول ایمان و جهاد

وی با اشاره به یکی دیگر از اصول مکتب عاشورا از دیدگاه مرحوم صفایی هری، تصریح کرد: استاد صفایی هری در بحث ایمان، ایمان و جهاد را در کنار هم می دانند. تقلا و هاجر او می آید، باید برای خدا بجنگی، اگر به جایی نرسید، تسلیم نشو، مهاجرت کن و جای دیگری اردو بزن.

وی افزود: اساتید به اصل مدارا و مماشات نیز توجه دارند و معتقدند موضوع این نیست که من تسلیم نخواهم شد، شما باید دست همه را بگیرید و مانند پدری که پسرش را تکان می دهد وارد شوید.

لاجوردی ادامه داد: نظر آیت الله صفایی هری درباره ضرورت مبارزه امام حسین(ع)آ) وی با یزید گفت: سؤالی که استاد صفایی هری در این بخش مطرح کردند، سؤال از لزوم تعارض با یزید است. آموزگار معتقد بود که حضرت بر چه اساسی مقید به جنگ با یزید بود؟ جانشین و حضرتعالی چند تن از اصحاب قیام کردند و خلیفه جدا شده آنها از جنبه هایی مانند نیکوکاری می دانستند که لزوماً احیای حدود نبود، بلکه گاهی اوقات حقوق بود، یعنی حقوق ضعیف، حقوق خدا و غیره.

وی خاطرنشان کرد: وی همچنین معتقد بود که حاکم باید اشراف مطلق داشته باشد و از روابط کاملاً بریده شود، حتی اگر فسادی نداشته باشد، اگر به این درجه از استقلال نرسیده و ایستاده باشد، نباید حاکم شود. بحث بر سر این نیست که آیا یزید فاسد است، بعضی از آنها فاسد هستند جانشین هیچ آدمی نبود هستند که این همه فساد دارند، ولی در ظاهر صالح هستند، اما بر اهل بیت قهر می کنند چون راه را نمی دانند و از کشش و جاذبه خالی نیستند. چرا با یزید جنگید؟ این معنا باید در رسول باشد و خلیفه یا امام رسول نیز باید این دو شرط را داشته باشد، یکی علم طریق و دیگری رهایی از شوق. هر که این مقام را نداشته باشد و خلیفه شود. جنگیدن با او واجب است.

لاجوردی تصریح کرد: استاد صفایی هری معتقد بود که انسانی که خود را بیدار می کند ناچار است که دیگران را نیز بیدار کند. در واقع، به همان اندازه که از آن بهره برده اید، راهنمایی کنید شناسه شما مسئولیت بیشتری برای راهنمایی دیگران دارید. مرحله هدایت کامل و کامل در وجود امام تجلی می یابد، در نتیجه امام مسئولیت رهبری جامعه را بر عهده دارد.