سلامت عاطفی: چگونه آن را بهبود بخشیم

سلامت عاطفی بخش مهمی از سلامت کلی ما است. برای داشتن یک زندگی کامل، تعادل و رضایت حیاتی است. این به معنای احساس خوب، شاد بودن، تجربه احساسات مثبت مانند عشق، شادی یا شفقت و به طور کلی احساس رضایت از زندگی است.

سلامت عاطفی با سلامت روان یکسان نیست، بلکه بخش مهمی از سلامت روان است. به طور ناخواسته، این دو اصطلاح اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند. سلامت عاطفی در درجه اول بر هماهنگی با احساسات ما متمرکز است که رضایت کلی را در زندگی به ارمغان می آورد.

داشتن سلامت عاطفی خوب به این معنی نیست که همیشه شاد یا عاری از احساسات منفی هستید. این در مورد داشتن مهارت ها و منابع برای مدیریت فراز و نشیب های زندگی روزمره است. همچنین نشان می‌دهد که می‌توان از شکست‌ها عقب نشینی کرد و با وجود مشکلات پیشرفت کرد.

سلامت عاطفی خوب مزایای خاصی را برای داشتن یک زندگی کلی راضی ارائه می دهد. در زیر به چند مورد مهم اشاره می شود:

ایمنی بهتری می دهد –

محققان دریافتند که پریشانی عاطفی با تأثیر بر سیستم ایمنی بدن شما را در برابر بیماری های جسمی آسیب پذیرتر می کند. بنابراین، سلامت عاطفی خوب سیستم ایمنی را تقویت می کند.

روابط عمیق تر را تقویت می کند –

سلامت عاطفی خوب باعث می شود که شما راحت تر با دیگران ارتباط برقرار کنید و همدلی و شفقت بیشتری نشان دهید. همچنین بهتر می توانید بحث و جدل داشته باشید و احساسات خود را منتقل کنید.

این باعث عزت نفس بالاتر می شود –

افکار، احساسات و تجربیات ما بر احساس ما نسبت به خود تأثیر می گذارد. سلامت عاطفی خوب به شما کمک می کند علیرغم چالش های مختلف بهترین ها را در خود ببینید.

در برابر استرس تاب آوری می دهد –

سلامت عاطفی خوب به شما کمک می کند شرایط مختلف خود را با کارآمدی مدیریت کنید. بنابراین، انعطاف پذیری شما را در برابر استرس افزایش می دهد.

انرژی بیشتری می دهد –

داشتن دیدگاه مثبت باعث می شود احساس انرژی بیشتری داشته باشید و به شما کمک می کند تمرکز و تفکر واضح تری داشته باشید. برعکس، سلامت عاطفی ضعیف منابع ذهنی شما را کاهش می دهد و منجر به فرسودگی می شود.

بهبود سلامت عاطفی –

برای بهبود سلامت عاطفی می توانید کارهای زیر را انجام دهید:

غذای متعادل مصرف کنید – خلق و خوی شما به غذایی که می خورید بستگی دارد. خوردن منظم سطح قند خون را حفظ می کند. غذا نخوردن منظم می تواند شما را خسته، تحریک پذیر، مضطرب و باعث تمرکز ضعیف شما کند. مشخص شده است که خوردن صبحانه، خوردن هر ۳ تا ۴ ساعت، پرهیز از غذاهای ناسالم، و خوردن مقدار زیادی میوه و سبزیجات، بهزیستی عاطفی را افزایش می دهد.

انجام تمرینات منظم – فعالیت بدنی منظم به ترشح اندورفین کمک می کند که می تواند خلق و خوی شما را بهبود بخشد. برخی از تمرینات بدنی، حتی اگر در ابتدا تمایلی به آن نداشته باشید، می تواند نتایج سریعی را در بهبود خلق و خوی شما به همراه داشته باشد.

حواس خود را پرت کن – وقتی احساس می کنید در مشکلی غوطه ور هستید، آن را رها کنید و کاری کاملا متفاوت انجام دهید. هنگامی که در زمان دیگری به آن بازمی‌گردید، ممکن است قابل کنترل‌تر به نظر برسد. حواس پرتی می تواند راهی مطمئن برای جلوگیری از نگرانی در مورد مشکلی در زمانی که احساس گیر کرده اید باشد.

یاد بگیرید که آرام شوید – راه های مختلفی برای رهایی از استرس های زندگی وجود دارد. حمام آب گرم، گوش دادن به موسیقی آرام بخش، تماشای فیلم، انجام فعالیت های اجتماعی و دنبال کردن سرگرمی ها از جمله مواردی هستند که می توانند به شما در حفظ آرامش کمک کنند.

کارهایی را انجام دهید که از آنها لذت می برید – انجام کارهایی که از آنها لذت می برید می تواند به شما کمک کند تا با برخی از جنبه های مثبت زندگی ارتباط برقرار کنید.

معقولانه بنوشید – نوشیدن معقول از آنجایی که الکل می تواند باعث ایجاد احساسات افسردگی یا تشدید اضطراب شود. همچنین می تواند رفتارهای پرخطر را افزایش دهد. خودتان تصمیم بگیرید که چه چیزی برای شما مناسب است و تسلیم فشار همسالان در مورد نوشیدن مشروب نشوید.

ابراز قدردانی – مشخص شده است که افرادی که به طور منظم برای چیزهای مثبت زندگی خود قدردانی می کنند، به طور کلی شادتر هستند که منجر به کاهش استرس و افسردگی می شود. ابراز قدردانی می تواند شما را خوش بین تر کند.

خواب کافی داشته باشید – خواب به شدت بر خلق و خو تأثیر می گذارد، بنابراین توصیه می شود به اندازه کافی از آن استفاده کنید. بعد از یک شب بی خوابی، ممکن است بیشتر تحریک پذیر، کوتاه مزاج و در برابر استرس آسیب پذیر باشید. هنگامی که خوب بخوابید، خلق و خوی شما اغلب به حالت عادی باز می گردد. مطالعات نشان داده‌اند که حتی کم‌خوابی جزئی تأثیر بسزایی بر خلق و خو دارد.

برای تفکر وقت بگذارید – شما به چیزهایی فکر می کنید که برای آنها سپاسگزار هستید. وساطت کنید، دعا کنید، از غروب آفتاب لذت ببرید، یا به سادگی یک لحظه به چیزهای خوب، مثبت و زیبا توجه کنید.

شرکت در کارهای خلاقانه – کارهایی را انجام دهید که خلاقیت شما را به چالش می کشد مانند باغبانی، طراحی، نوشتن، نواختن ساز یا چیز دیگری.

اوقات فراغت را در اولویت قرار دهید – کارهایی را بدون هیچ دلیل دیگری انجام دهید جز این که انجام آنها احساس خوبی دارد مانند رفتن به یک فیلم خنده دار، قدم زدن در ساحل، گوش دادن به موسیقی، خواندن یک کتاب خوب یا صحبت با یک دوست. انجام کارها فقط به این دلیل که سرگرم کننده هستند، زیاده روی نیست.

نتیجه گیری –

سلامت عاطفی خوب باعث تاب آوری، خودآگاهی و رضایت کلی در زندگی می شود. داشتن سلامت عاطفی خوب به این معنی نیست که همیشه شاد یا عاری از احساسات منفی هستید. این در مورد داشتن مهارت ها و منابع برای مدیریت فراز و نشیب های زندگی روزمره است.

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر