سرلوحه دولت سیزدهم گفت و گوی صادقانه با مردم است – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان



به گزارش خبرنگار مهر، سپهر خلجی بعد از ظهر چهارشنبه در جمع اعضای شورای هماهنگی روابط عمومی‌های استان فارس با اشاره به شرایط رسانه و جایگاه کنش‌گری در این حوزه اظهار کرد: کنش‌گری در حوزه رسانه تغییرات اساسی طی چند دهه اخیر داشته و در این فضا، با کثرت روایت‌ها مواجه می‌شویم.

وی با بیان اینکه امروزه در «نبرد روایت ها» قرار گرفته ایم، تاکید کرد: باید بدانیم که صحنه را بشناسیم و نقش خود را به درستی ایفا کنیم. در این صحنه، اصل و متن واقعه شاید تحریف نشود اما تحلیل و روایت وارونه از آنچه اتفاق افتاده گفته می‌شود و می‌تواند جایگاه حق و باطل تغییر پیدا کند.

عضو شورای اطلاع رسانی دولت، تکرار مکرر روایت‌های تحریف شده امروزه مشاهده می‌شود، گفت: روایتی پیروز خواهد بود که راوی، غلبه را در صحنه حفظ کند.

وی اساس پیدایش صنعتی مثل هالیوود، را روایت چهره ابر قدرتی آمریکا و سبک زندگی غربی دانست و اظهار کرد: این رسانه‌ها چهره‌ای شکست ناپذیر از نیروی نظامی آمریکا را ترسیم می‌کند و در ذهن افراد نیروی آمریکا به عنوان شکست ناپذیر تلقی می‌شود اما واقعیت آن است که جوانان نظامی ما گریه آمریکایی‌ها را در خلیج فارس در می‌آورند و تمام تلاش‌های هالیوود کرده بود برای صحنه به باد دادند.

خلجی اساس روایت رسانه‌ها را ترویج سبک زندگی غربی اعلام کرد و گفت: ابر رسانه‌ها و هالیوود برای این کار تشکیل شدند تا پیشرو باشند. غلبه روایت را می‌توان پیروزی بدون جنگ دانست.

عضو شورای اطلاع رسانی دولت تصریح کرد: تحریف در ارتباطات شکل خواهد گرفت تا ضربه خود را به روحیه جامعه بزند و تحریف همزاد جنگ روایت‌ها است؛ هیچ خبری و تصویری بی علت توسط رسانه‌های غربی تولید نمی‌شود بنابراین تلاش می‌کنند تا روایت خود را غالب کنند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه رویکرد دستگاه رسانه‌ای دشمن در مواجه با ایران بی فایده نشان دادن مقاومت است، اظهار داشت: بنابراین همه بسته‌های خبری و تحلیلی در همین قالب سازماندهی می‌شود تا «مذاکره» را غالب کنند. هدف، بازنمایی «تصویر ناکارآمدی از جمهوری اسلامی» است صحنه نبرد ما محیط نظامی نیست و اگر افکار عمومی غلبه شد ۷۰ درصد کار انجام می‌شود.

وی افزود: تمرکز رسانه‌ای دشمن در هدف‌گذاری، خود تحقیری است تا ایرانیان از هویت خود دست بردارند. حس عقب ماندگی در فضای رسانه‌ای برای تحریک اعصاب عمومی توسط دشمنان روایت می‌شود.

خلجی تاکید کرد که مهندسی افکار یکی از ابزارهای جنگ روایت‌ها است و خروجی نهادها در دستان روابط عمومی‌ها رقم می‌خورد و اگر به درستی روایت نشود، باعث سو استفاده دشمنان خواهد شد.

عضو شورای اطلاع رسانی دولت رویکرد دشمنان در جنگ روایت‌ها را مورد توجه قرار داد و روایت‌ها پنهان کاری را انجام می‌دهند و بزرگ نمایی اقدامات رقیب و سانسور مشکلات در حال رخ دادن است و بحران‌های مختلف در تمامی دنیا مخصوصاً دنیا سانسور می‌شود.

این کارشناس حوزه رسانه با بیان اینکه روابط عمومی ادارات میدان داران عرصه روایت گری هستند، اضافه کرد: نباید ناخواسته تحت تأثیر قرار بگیریم و در روایت خودمان در پازل دشمنان قرار بگیریم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه پاسخگویی بسیار مهم است، اضافه کرد: با کنش‌گری سریع و مناسب می‌توان از مشکلات جلوگیری کرد. رفع شبهه نیز باید هرچه سریع‌تر توسط روابط عمومی‌ها انجام شود.