دستورالعمل های کلی در مورد رژیم غذایی و عادات غذایی روزانه طبق آیورودا

از آنجایی که اکثر پزشکان فقط می دانند که چگونه عوارض بیماری را درمان کنند، نه علل آن، ممکن است لازم باشد سلامت خود را جدی بگیرید. غذاها تأثیر تقریباً فوری بر بدن دارند. در واقع، بیوشیمی بدن طی چند دقیقه پس از خوردن یک وعده غذایی تغییر می کند.

اگر چیزی بخورید که برای شما کاملا مضر است، معده شما نشان دهنده سوء هاضمه است. برخی از غذاها می توانند مضرتر از ایجاد سوزش سر دل باشند. تحقیقات نشان داده است که خوردن گوشت در عصر می تواند منجر به حمله قلبی در صبح شود.

در اینجا دستورالعمل های رایج در مورد رژیم غذایی سالم و عادات غذایی مطابق با اصول آیورودا آمده است:

  • نصف قاشق چای خوری زنجبیل رنده شده با کمی نمک یک چاشنی عالی است و AGNI، آتش دستگاه گوارش را روشن می کند. پاشیدن آب سرد روی صورت، گردن و دست‌ها قبل از غذا نیز AGNI را تحریک می‌کند.
  • در محیطی با ثبات و فضایی آرام با ذهنی ثابت غذا بخورید. شرکت و محیط شما باید سرگرم کننده باشد. در طول وعده های غذایی کار نکنید، به موسیقی گوش نکنید، مطالعه نکنید یا تلویزیون تماشا نکنید.
  • همیشه بشین تا غذا بخوری هر روز تقریباً در ساعات یکسانی غذا بخورید.
  • خیلی سریع و یا خیلی آهسته (حدود ۲۰ دقیقه) و بدون وقفه غذا نخورید.
  • حدود نیمی از ظرفیت معده خود را در بزرگترین وعده غذایی خود بخورید. این مقدار برابر با میزان پر بودن دست شماست. در حالت ایده آل، یک سوم وعده غذایی باید شامل غذاهای مایع با بافت سوپ باشد.
  • از خوردن یک وعده غذایی یا میان وعده قبل از هضم غذای قبلی خودداری کنید، مگر اینکه یک تکه میوه باشد. بین وعده های غذایی، بسته به نوع غذای مصرفی، تقریباً ۳ تا ۶ ساعت فاصله داشته باشید.
  • اگر می خواهید در وعده های غذایی خود چیزی بنوشید، بهتر است کمی آب گرم یا گرم بنوشید. همچنین از نوشیدن مقادیر زیاد مایعات درست قبل از غذا و تا دو ساعت اول بعد از غذا خودداری کنید.
  • نوشیدن مقادیر زیاد آب (۳ تا ۴ لیتر در روز) ممکن است منجر به چاقی، اختلالات کلیوی و کمبود مواد معدنی/ویتامین شود، در حالی که نوشیدن آب کم باعث کم آبی بدن می شود. برای برآوردن حداقل آب مورد نیاز، هر روز ۶ تا ۸ لیوان آب (در دمای اتاق یا گرم) بنوشید. ممکن است نیاز داشته باشید که این مقدار را در هوای گرم و خشک، هنگام ورزش یا در زمان‌های پر استرس زندگی‌تان افزایش دهید. اگر ادرار شما زرد تیره است، آب بیشتری بنوشید. اگر بی رنگ است کمتر بنوشید.
  • مصرف غذاهای سرد مانند بستنی و نوشیدنی های خنک ممکن است مقاومت شما را در برابر بیماری کاهش دهد، AGNI را ضعیف کرده و باعث احتقان مخاط شود.
  • رژیم غذایی باید با گنجاندن هر شش مزه – شیرین، ترش، شور، ترش (تند)، تلخ و قابض – در حداقل یک وعده غذایی در روز متعادل باشد. با این حال، بخش قبلی را در مورد نیازهای طعمی خاص و نیازهای فیزیولوژیکی یا عدم تعادل نوع بدن خاص خود بررسی کنید.
  • بهتر است با عسل گرم یا پخته نشود. گرما آن را از بین می برد و سمی می کند.
  • قبل از خواب غذا نخورید. برای جلوگیری از ایجاد اختلالات خواب، باید حداقل سه ساعت بین غذا خوردن و خوابیدن فاصله باشد. اگر زمان خواب شما ساعت ۱۰ شب است، حداکثر تا ساعت ۶ بعد از ظهر غذا بخورید
  • غذای خود را خوب بجوید – هضم غذا از دهان شروع می شود.
  • آیورودا خوردن غذاهای خام زیادی مانند سبزیجات خام، تکه های جو دو سر نپخته، غلات پخته نشده و غیره را ترجیح نمی دهد. میوه ها از این قاعده مستثنی هستند زیرا از قبل «پخته» یا در آفتاب رسیده اند. بتا تنها نوع بدنی است که می تواند غذاهای خام بیشتری را هضم کند.
  • بهتر است زمانی که احساسات قوی مانند خشم، اضطراب یا غم در ذهن شما غلبه می کند، غذا نخورید. صبر کنید تا بیشتر آرام شوید، زیرا دستگاه گوارش تحت استرس کار نمی کند.
  • خواب بعد از غذا باعث بی حالی و افزایش کافا و وزن بدن می شود. با این حال، بهتر است حدود ۱۰ دقیقه بعد از غذا استراحت کنید و در صورت امکان، ۱۰ تا ۱۵ دقیقه به پیاده روی بروید.
  • غذا باید همیشه لذیذ و دلنشین باشد و توسط یک سرآشپز شاد تهیه شود.

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر