خرافه چگونه از حمام گلیمیان تهران پدید آمد؟


«تهران» آخرین پایتخت این کاخ همواره در آشوب بوده، پیشینه اجتماعی اسرارآمیزی دارد و پایگاه بسیاری از رویدادهای جالب در ایران محسوب می شود. یکی از نکات اسرارآمیز این شهر را می توان بافت «آودلاجان» دانست. زیرا این منطقه به دلیل شرایط تاریخی متفاوت، جریان های مختلفی را دریافت کرده است. از آنجایی که تعداد زیادی از گلیمیان در این منطقه زندگی می کنند، جاذبه های این آیین همواره افراد زیادی را به خود جذب می کند. یکی از این جذابیت ها ماجرای «دعا و دعای نویسی» در حمام گلیمیان است که بر اساس مشاهدات اشتباهی است که در طول سالیان متمادی منجر به باورهای غلط مردم شده است.

به گزارش ایسنا، یهودیان ایران در معماری حمام ها پیشتاز بودند و حمام «کشوریه و سلیمانیه» یا «بی نظیر و ممتاز» در گذشته یکی از آبگرم های معروف تهران بوده است. حمام به عنوان «حمام منحصر به فرد» شناخته می شد، زیرا یکی از تنها «حمام های دوش» زمان خود بود و به خاطر آینه کاری، خاتم کاری، آهن کاری، کاشی کاری و تزئینات گچ بری مورد توجه بود.

علاوه بر این، «بی‌نظیر» اولین حمام تهران، تنها حمام تاریخی کلیمی‌ها و دیگر اقلیت‌های مذهبی در تهران است و منشأ بسیاری از وقایع جنجالی محسوب می‌شود. اگرچه یهودیان ساکن تهران سه حمام اختصاصی و ویژه در این منطقه دارند، اما «یونیک» منحصر به فردترین آنهاست. برجسته ترین آنها عبارتند از حمام «ایسائو» در بخش سرچال، حمام «زخرون» در نزدیکی کنیسه عزرا یعقوب و حمام «حکیم باشی» در رضا کالی خان کوی تکیه.

خرافه چگونه از حمام گلیمیان تهران پدید آمد؟

چه چیزی این حمام را “بی نظیر” می کند؟

نیکوکاری به نام «سلیمان صانع» کلیمی این حمام را در سال ۱۳۲۲ در منطقه عودلاجان (به دلیل تمرکز جمعیت یهودی در این بافت تاریخی) ساخته است. قسمت نر گارامبا به یاد او «سلیمانیه» و قسمت ماده به یاد همسرش کیشور «کشوریه» نامیده شد.

بر اساس برخی تعصبات مذهبی، یهودیان فقط مجاز به استفاده از حمام خود بودند و در گذشته به دلیل اینکه حمام دارای معماری خاصی و پله های بسیار بود، افراد مسن و زنان باردار نمی توانستند از آن استفاده کنند.

یکی از الهامات سلیمان صانع برای ساخت این حمام به اتفاقی با همسرش در یکی از چشمه های آب گرم عمومی برمی گردد. از قضا «کاشور خانم» در دوران بارداری خود در حمام مشغول استحمام بود که حضور او کمی بیشتر از همیشه به طول انجامید و صاحب سالن برای ترساندن او به در زد و او را سقط کرد.

عکسی از این زوج مرفه در ورودی گرما منتشر شد که بعدا به سرقت رفت. همچنین این حمام حرارتی اولین حمام نیمرای تهران است که همچنان پابرجاست. در کف اتاق انتظار، یک حوضچه کاشی کاری شده وجود دارد که نوشابه های کانادایی و پپسی را می فروشد. این جکوزی دارای نمادهای یهودی مانند “ستاره داوود” در در و دیوار است.

خرافه چگونه از حمام گلیمیان تهران پدید آمد؟

برخی از مردم این خرافات را داشتند که «آب حمام یهودیان مشکل گشاست (!)». این خرافه سالهاست که در ذهن عوام جا افتاده است و ریشه آن به شخصی به نام جعفری برمی گردد که نتوانسته بچه دار شود و برای چاره جویی نزد بزرگان روستا رفته است. آن مرد به او توصیه کرد که نذر کند و اگر حامله شد، پسرش را موسی نامید.

پسر این مرد، «موسی جعفری» در طول عمر خود با یهودیان بسیاری ماندگار شد و با «چهل کاسه کلید» خود که مخصوص رفع نیازها و حل مشکلات طراحی شده بود، در بخش مردان این چشمه آب گرم (سلیمانیه) مشغول به کار شد. مشکلات مسلمانان در این حمام ها اعمال دعا (از ریختن آب مستعمل بر سر مددجویان تا خواندن دعا و عبادت برای استجابت دعا) را اجرا می کردند.

در بخش زنان، خانمی به نام «فاطمه شنبه جو» ملقب به «فتی حمومی» با همان «چهل کی کاول» که در سال ۱۳۸۱ درگذشت، نیاز زنان را برآورده کرد. او در بخش زنان گارامبا نیز دلربا بود، اما برای دخترانی که برای ازدواج درخواست می‌کردند، شوهر پیدا می‌کرد، یا مشکلات نازایان را حل می‌کرد و عموماً مشکلات سطحی و رایج زنان آن زمان را حل می‌کرد.

ماجرا ادامه داشت تا اینکه در سال ۱۳۸۰ شخصی از او شکایت کرد، چون ۶۰ هزار تومان پرداخت کرده بود، اما شوهر مورد نظر خود را پیدا نکرده بود! به همین دلیل انجمن کلیمیان در این سالگرد از فاطی حمومی عذرخواهی کرد.

پس از این حادثه انوک سنان برای همیشه بسته شد. از زمان فعال شدن این چشمه آب گرم داستان های زیادی دارد. بسیاری از یهودیان جشن ها، اعیاد، آداب و رسوم مربوط به عروسی، زایمان و اعتقادات رایج را در میان دلربان و جیب برها دیده اند که همه اینها بخشی از خاطرات این حمام است.

خرافه چگونه از حمام گلیمیان تهران پدید آمد؟

ساخت «حمام بی نظیر» در سال ۱۳۲۲ آغاز شد و در سال ۱۳۲۶ با سرمایه اولیه سلیمان سنه و مشارکت سایر یهودیان به پایان رسید. حمام در پایان سال ۲۰۰۱ بسته شد. همچنین این اثر در تاریخ ۵ بهمن ۱۳۹۶ در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفت. آدرس این حمام «خیابان سیروس، بین سرچشمه و میدان سیروس، بالاتر از بیمارستان دکتر ساپیر، پلاک ۴۱۵» است.

خرافه چگونه از حمام گلیمیان تهران پدید آمد؟