جوهره سلامت تغذیه

این یک واقعیت است که اصول تغذیه سالم به خوبی در کتاب های درسی دانشگاهی، مجلات علمی و ادبیات دولتی ثبت شده است. با این حال، این دانش اولیه در قالبی قابل جذب و جامع به عموم مردم منتقل نشده است تا افراد انتخاب‌های آگاهانه‌ای داشته باشند تا عادات غذایی و سبک زندگی خود را تغییر دهند. علیرغم حجم زیاد اطلاعات موجود، شکاف بزرگی در دانش کسانی که نیاز به دانستن دارند وجود دارد.

توصیه ها در مورد رژیم غذایی و سلامتی اغلب ناقص یا مغرضانه است، از این رو مردم تا حدودی گیج یا نامطمئن هستند که چگونه مفهوم تغذیه سالم را عملی کنند. درک چنین پیامی تنها یک طرف ماجراست. قرار دادن آن در تمرین روزانه موضوع دیگری است. طی سال‌ها برای من آشکار شده است که مردم، اگرچه با پیام‌های کلی تغذیه سالم مانند «کمتر چربی و فیبر بیشتر بخور» آشنا هستند، درک روشنی از ترکیب یک رژیم غذایی سالم ندارند. یکی از دلایل متعددی که چرا این پیام‌های تغذیه سالم صرفاً پیام باقی می‌مانند این است که در همه جا و توسط همه موعظه می‌شوند. به عنوان مثال، پر کردن چرخ دستی خرید با محصولات بدون چربی یا کم‌چرب، تضمینی برای رهایی از بیماری‌ها و بیماری‌های مزمن نیست، مگر اینکه رژیم غذایی در کل متعادل باشد.

در حالی که مردم مشغول دستیابی به اهداف زندگی و توسعه حرفه خود هستند، ممکن است روند موذیانه تنگ شدن و سخت شدن رگ ها در حال وقوع باشد. این امر به ویژه در کسانی که غیر فعال هستند و/یا نگرانی کمی نسبت به آنچه می خورند محتمل است. بیماری های مرتبط با تغذیه که امروزه به عنوان بیماری های غیر واگیر از آن یاد می شود با بیماری های عفونی کاملاً متفاوت است. زمان زیادی طول می کشد تا شناخته شوند، و زمانی که تشخیص داده شوند ممکن است برای معکوس کردن آسیب دیر باشد. با کمال تعجب، اکثر بیماری های مرتبط با چاقی، از جمله بیماری عروق کرونر قلب و دیابت، اغلب تنها زمانی شناسایی می شوند که یک حمله قلبی غیر کشنده یا آنژین صدری تجربه شود، یا زمانی که افراد به دلایل دیگری از جمله معاینات سالانه در بیمارستان بستری هستند. نکته جالب این است که می‌توان از بسیاری از این مشکلات سلامتی جلوگیری کرد، اگر مدتی برای ارزیابی و حفظ سلامت تغذیه‌ای قبل از به ثمر نشستن آنها صرف می‌شد. ابزارهای ارزیابی وضعیت تغذیه، مانند آزمایش کلسترول و قند خون، باید توسط همه افراد جستجو شود.

امروزه علاقه زیادی به رابطه بین غذا و سلامتی وجود دارد و تلاش‌های روزافزونی در جهت ارتقای سطح سلامت کشور صورت می‌گیرد. نگرانی خاصی در مورد چربی، شکر، نمک، فیبر غذایی و کلسیم وجود دارد، اما علم تغذیه بسیار گسترده تر از آن است. هدف اصلی این مقاله اطلاع رسانی و روشن کردن اجزای اصلی غذا و چگونگی دستیابی به یک رژیم غذایی سالم، متعادل و مغذی است. این فقط به منظور کاهش وزن نیست، بلکه برای دستیابی و حفظ سلامتی نیز مناسب است. این مقاله برای کسانی است که “آگاهی به سلامتی” دارند، و بنابراین مشتاق به قدردانی از نقش تغذیه در سلامت عمومی هستند. این فراتر از پیام کوتاه و اغلب ناقص «کمتر خوردن چربی» و داشتن «رژیم غذایی با فیبر بالا» است تا عملی بودن شروعی تازه و خوردن برای سلامتی را آشکار کند.

تنها در دو قرن اخیر، با ظهور علم تغذیه، امکان کمی سازی دقیق محتویات رژیم غذایی بهینه برای حفظ سلامت فراهم شده است. غذاها انرژی و تغذیه برای بقا و لذت را فراهم می کنند. غذای کم می تواند منجر به بیماری شود، اما مصرف بیش از حد آن نیز می تواند منجر به بیماری شود. بنابراین، مهم است که بین مقدار و نوع غذایی که مصرف می‌کنیم تعادل برقرار کنیم.

در چند دهه اخیر نیز شاهد تغییرات قابل توجهی در عادات غذایی و الگوهای غذایی بوده است. در حال حاضر طیف عظیمی از غذاهای مقرون به صرفه در تمام طول سال در دسترس است. اما این واقعیت که به دست آوردن غذای با کیفیت راحت تر است، همیشه انتخاب سالم تری را تضمین نمی کند. در واقع، انتخاب گیج کننده غذای موجود ممکن است انتخاب اجزای غذایی که به عنوان یک رژیم غذایی سالم و متعادل در نظر گرفته می شود را برای برخی افراد دشوار کند. در نتیجه، بروز بیماری های به اصطلاح طبقه مرفه به شدت افزایش یافته است، به ویژه در جامعه غربی، اگرچه کشورهای در حال توسعه هم اکنون همین روند را دنبال می کنند. بسیاری از مشکلات رایج سلامتی مانند چاقی، بیماری قلبی، دیابت نوع دوم، آرتریت و انواع سرطان (آندومتر، سینه و روده بزرگ) به طور مستقیم یا غیر مستقیم با رژیم غذایی مرتبط هستند.

به نظر می رسد که دنیای اطراف ما به سرعت در حال حرکت است و زمانی را برای آماده سازی غذا برای ما باقی نگذاشته است و اختصاص زمان های مشخص برای وعده های غذایی به ندرت اتفاق می افتد. علیرغم سیل اطلاعات در مورد رژیم غذایی و سلامتی، افراد چاق تر و نامناسب تر می شوند. چنین روندی ممکن است با در دسترس بودن طیف گسترده ای از غذاهای آماده، هم از سوپرمارکت ها و هم از فروشگاه های غذاخوری ایجاد شود. علاوه بر این، این نوع غذا اغلب از طریق تبلیغات سنگین توسط انواع رسانه ها تبلیغ می شود. آشپزخانه مدرن به خوبی مجهز به انواع وسایل (غذاساز، مایکروویو و غیره) است و چنین وسایلی در مقایسه با چند دهه پیش، تهیه غذا را به کاری آسان، سریع، ساده و مطمئنا لذت بخش تر تبدیل می کند. با این حال آشپزی در حال تبدیل شدن به یکی از آخرین اولویت های ما است و به نظر می رسد نسل جوان نحوه آشپزی را فراموش کرده است.

اعتقاد من این است که درک اصول اساسی تغذیه و تاثیر غذا و مواد مغذی آن بر سلامتی، افراد را با دانش و مهارت های لازم برای انتخاب، تهیه و مصرف رژیم غذایی بهتر مجهز می کند و راه را برای زندگی سالم تر و کیفیت بهتر هموار می کند. از زندگی آنچه همچنین مهم است، آمادگی افراد برای پذیرش تغییرات در عادات غذایی و سبک زندگی خود است تا از فواید غذا خوردن برای سلامتی بهره مند شوند.

روش هایی که از طریق آنها می توان کفایت هر رژیم غذایی را به عنوان بخشی از علم تغذیه ارزیابی کرد. بنابراین، آگاهی از اصول آن، به ویژه برای کسانی که وعده های غذایی خود را برنامه ریزی و تهیه می کنند، مهم است. قبل از ادامه، لازم است منابع انرژی در رژیم غذایی مشخص شود.

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر