رژیم لاغری سریع

تصویر بدن نوجوان

اخیراً موضوع تصویر بدن باعث نگرانی والدینی شده است که با آنها کار می کنم. یکی از والدین گزارش می دهد که دختر نوجوانش اخیراً توجه منفی زیادی را نسبت به سایرین بر روی سایز خود متمرکز کرده است، شروع به خوردن کمتر در وعده های غذایی کرده و شروع به صرف زمان زیادی برای دیدن و مقایسه خود با چهره های مدل مانند کرده است. این والدین خاص نگران این بودند که اختلال خوردن ممکن است ایجاد شود و به درستی بر اساس برخی از علائمی که متوجه شده بود، ایجاد شود. آیا تا به حال شنیده اید که نوجوانتان بگوید: «من خیلی لاغر یا خیلی چاق هستم»، «من پوست خیلی روشن یا خیلی تیره دارم»، «من خیلی قد بلند یا خیلی کوتاه هستم»؟ اگر چنین است، نوجوان شما ممکن است با تصویر بدن خود درگیر باشد. به عنوان یک والدین، وقتی نگران تصویر بدن نوجوان خود و تأثیر منفی احتمالی آن بر عملکرد او هستید، چه می کنید؟

برای مبتدی ها، “تصویر بدن” چیست؟ تصویر بدن ماهیتی روانشناختی دارد و متاثر از عزت نفس (تا چه اندازه برای خود ارزش قائل است) و عزت نفس است و در طول زمان آموخته می شود. تصویر بدن دائماً در حال تغییر است و این شیوه ای است که فرد از بدن فیزیکی خود درک می کند و چگونه از درک دیگران از آن فکر می کند. تصویر بدن توسط اطرافیان فرد، پیام هایی که فرد از دیگران و از رسانه ها دریافت می کند و تجربیات او در زندگی شکل می گیرد. به طور خلاصه، تصویر بدن آن چیزی است که فرد وقتی به بدن خود فکر می کند، می بیند و احساس می کند.

نوجوانی معمولاً زمان بسیار دشواری است زیرا نوجوانان درباره جایگاه خود در دنیای بزرگتر مذاکره می کنند و اغلب احساس ناامنی یا سردرگمی می کنند. علاوه بر این، همانطور که همه ما می دانیم، تغییرات فیزیکی زیادی در نتیجه بلوغ رخ می دهد که می تواند عزت نفس فرد را کاهش دهد. طبق گزارش مرکز ملی اطلاعات سلامت روان، دختران سه برابر بیشتر احتمال دارد که تصویر بدنی منفی داشته باشند. این ممکن است به این واقعیت مرتبط باشد که دختران در دوران نوجوانی چربی بیشتری در بدن ذخیره می کنند که ظاهر و احساس کلی بدن آنها را تغییر می دهد. فشار زیادی بر روی نوجوانان وجود دارد که به دلیل اینکه چگونه “باید” به نظر می رسند، می تواند احساس طاقت فرسا داشته باشد و می تواند منجر به واکنش شدیدی شود که نگرانی های تغذیه ای یا پزشکی را در نظر نمی گیرد. برای نوجوانان دیدن این همه بازاریابی فست فود و تنقلات و در عین حال نگاه کردن به مدل‌ها، بازیگران، خواننده‌ها و دیگر چهره‌های عمومی که به‌طور غیرمعمول لاغر هستند یا «تصویر عالی» هستند، می‌تواند بسیار گیج‌کننده باشد.

همانطور که در مورد والدینی که در ابتدای این مقاله ذکر شد، بسیاری از والدین می خواهند از پسر نوجوان خود حمایت کنند اما در عین حال نگران هستند که اختلال خوردن ایجاد شود زیرا تصویر بدن نوجوان بسیار بد است. این یک نگرانی قانونی است – انجمن ملی اختلالات خوردن تخمین می زند که ۵ تا ۱۰ میلیون دختر و زن و ۱ میلیون پسر و مرد دارای اختلالات خوردن هستند.

به عنوان والدین، دانستن برخی چیزهای واقعی کمک می کند علائم و نشانه های اختلال خوردن که شامل (این لیست به عنوان جامع نیست):

۱. کاهش وزن غیر طبیعی ۲۵ درصد یا بیشتر بدون هیچ توضیح پزشکی
۲. کاهش قابل توجه در مصرف غذا و/یا انکار گرسنگی
۳. ورزش برای مدت طولانی با وجود خستگی، خستگی یا ضعف
۴. ترس شدید از افزایش وزن
۵. پاکسازی بعد از غذا
۶. گاهی اوقات پرخوری و سپس محدود کردن قابل توجه غذا در مواقع دیگر
۷. الگوهای غیرمعمول در دست زدن یا خوردن غذا

اگر فکر می‌کنید نوجوان شما دچار اختلال خوردن است یا در حال ابتلا به آن است، باید در اسرع وقت به دنبال درمان روان‌شناختی و پزشکی حرفه‌ای باشید و آگاه باشید که روند درمان یک اختلال غذایی پیشرفته می‌تواند زمان‌بر باشد. اگر نگران این هستید که فرزندتان تصویر بدنی ضعیفی دارد اما احساس نمی‌کنید که به اختلال خوردن واقعی مبتلا است، توصیه‌های زیر ممکن است مفید باشند:

۱. نوجوان خود را به خوردن، تماشای غذا خوردن او یا شروع بحث در مورد وزن تشویق نکنید. این کار باعث جلب توجه به مشکل می شود و ممکن است استرس شما را در مورد مشکل افزایش دهد.

۲. در مورد غذا یا وزن منفی صحبت نکنید و به ظاهر یک فرد فقط به خاطر لاغر بودنش اشاره نکنید.

۳. به عنوان والدین احساس گناه نکنید اگر نوجوان شما با تصویر بدنی خود دست و پنجه نرم می کند – این تقصیر شما نیست و مهم است که روی احساس گناه تمرکز نکنید، بلکه روی راه هایی که می توانید از آنها حمایت کنید تمرکز کنید.

۴. اجازه ندهید ترس شما را وادار کند که چیزهای دیگر در زندگی خود را نادیده بگیرید، مانند علایق بیرونی یا سایر اعضای خانواده که به توجه و حمایت شما نیاز دارند، درست مثل نوجوان شما که با تصویر بدنی خود مبارزه می کند.

۵. آنها را تحقیر نکنید و سعی نکنید آنها را با دیگران مقایسه کنید – این باعث کاهش بیشتر عزت نفس آنها می شود.

۶. اگر می خواهند در مورد آن صحبت کنند، اجازه دهید بدانند که شما آنجا هستید تا گوش کنید.

۷. بر کارهای دیگری که به خوبی انجام می دهند آنقدر تاکید دارند – نه فقط ظاهرشان که ارزش خود را چیزی فراتر از ظاهر فیزیکی بدانند.

۸. نوجوان خود را تشویق کنید تا در انجام کارهایی که از آن لذت می برد، فعال باشد نه تمرکز بر فعالیت های کاهش وزن خاص که سخت هستند و به جای سرگرمی احساس می کنند یک کار طاقت فرسا است.

۹. نوجوان خود را تشویق کنید تا هر روز چیزهای مثبتی در مورد خود بیابد – این ممکن است در ابتدا چالش برانگیز باشد اما به آنها کمک می کند تا روی شایستگی های خود و چیزهای مثبتی که می توانند به دیگران ارائه دهند تمرکز کنند.

۱۰. از غذاهای مقوی و لذت بخش در خانه لذت ببرید تا نوجوان شما وقتی می خواهد میان وعده بخورد احساس گناه نکند.

۱۱. در صورت امکان (و این بسیار دشوار است)، سعی کنید قرار گرفتن نوجوان خود را در معرض رسانه هایی که انواع بدن غیر واقعی را به تصویر می کشند، محدود کنید.

۱۲. اعمال تعارف – ستایش از آنچه انجام می دهند، نه ظاهر آنها.

۱۳. فرزندتان را دوست داشته باشید – او این را احساس خواهد کرد و پذیرش شما برای او بسیار مهم است حتی اگر آن را نشان ندهد!

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر