بیانیه انجمن ریاضی درباره پذیرش شورای عالی انقلاب فرهنگی – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان



به گزارش خبرنگار مهر، انجمن ریاضی ایران در خصوص ابعاد شورای عالی انقلاب فرهنگی برای کنکور دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی اطلاعیه ای صادر کرد که به شرح زیر است:

انجمن ریاضی ایران به عنوان اولین و قدیمی‌ترین انجمن علمی ایران که با انجمن‌های ریاضی مطرح دنیا در جهت گسترش و گسترش دانش و فرهنگ ریاضی در تعامل است و عضو هشتمین گروه جهانی اتحادیه بین‌المللی ریاضیات می‌باشد. و همواره در جهت بهبود آموزش و پژوهش می کوشد. او خود را وقف کرده است تا جامعه علمی و عمومی کشور از تخصص دانشمندان این عرصه بهره مند شود. با این رویکرد، انجمن برخود نیازمند بررسی و اجرای مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی است که شامل تغییراتی در نحوه ارزیابی متقاضیان پذیرش در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی می شود.

این انجمن به عنوان یک تشکل علمی مرجع و مستقل، پیش از طرح موضوع تصویب سیاست ها و ضوابط ارزیابی و پذیرش متقاضیان در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و نقدهای مربوط به آن در فضای عمومی، به نقد ابعاد ارزیابی فعلی پرداخته است. . خطاهای روش شناختی و ساختاری و محتوایی یافت شد. وارد از مدل ارزشیابی کنونی آگاه بود که در سیستم آموزش دولتی ناهماهنگی یادگیری با محتوا و مهارت های رقابتی در آزمون های سراسری داشت که بیشتر در سرعت پاسخگویی و دستیابی به آن مشهود بود. پاسخ صحیح، بدون حل مسئله، مخصوصاً در سؤالات ریاضی. همچنین علاوه بر خطای سیستماتیک در مدل فعلی، همبستگی بین دو مؤلفه پذیرش در دانشگاه‌های برتر با دسترسی بیشتر به منابع اضافی مدارس ارائه‌شده در مؤسسات کنکور نیز ارزیابی می‌شود.

با توجه به این تحلیل و تاریخچه روند مسئله، در مرحله کنونی که این تغییر از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان مداخله فراقوه ای مطرح شد، این سازمان با ملاحظات ویژه خود موارد زیر را اعمال می کند. لازم به ذکر است که هر نوع تغییر در نحوه انتخاب داوطلبان دانشگاه ها باید از نظر فرهنگی و اجتماعی به طور صحیح و کامل اجرا شود، در غیر این صورت ممکن است آسیب های دیگری را به همراه داشته باشد:

از نظر ریاضی، سازماندهی مجدد ارزشیابی در دو مقطع آموزش متوسطه با محوریت نمرات درسی عمومی و اختصاصی استاندارد شده در امتحانات نهایی آموزش و پرورش و آزمون اختصاصی با محوریت دروس اختصاصی گروه آزمایشی کنکور سراسری ارائه می شود. مدل بهبود یافته از وضعیت فعلی

ارزشیابی در دروسی مانند ریاضی بر اساس آموزش روش های تست زنی غیر اختصاصی، کیفیت علم آموزی را پایین می آورد و مانع درک استدلال و مفاهیم علمی می شود و تمرکز بر حفظ و اجرای روش های غیر اختصاصی آزمون توجیهی دارد. مهارت های پایه آزمون.

نتایج حاصل از سیستم اندازه‌گیری کنونی شامل کاهش قابل‌توجه در یادگیری مدارس و کم‌ارزش‌شدن علوم پایه در سطح متوسطه است که منجر به ثبت نام با کیفیت پایین‌تر و در نهایت سطوح پایین‌تر ورود به دانشگاه و پیشرفت تحصیلی می‌شود. شکافی در سطح تحصیلی یک دانشجوی ورودی که برای کل برنامه درسی و نظام آموزش عالی و جامعه علمی کشور مضر است.

امتحانات سراسری و تعیین سرنوشت جوانان در چند ساعت باعث ایجاد اضطراب و فشار روانی کاذب در خانواده ها شده است تا به جای استدلال و رشد علمی به کیفیت آموزش و موسسات کنکور فرزند خود وابسته شوند. یعنی به جای مطالبه مطالب علمی به روز و آموزش عمیق تر (به ویژه در برنامه درسی ریاضی) برای مقابله با برنامه کنکور درخواست کاهش برنامه درسی مدارس را داشته باشند.

آنچه در مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی قابل توجه است، همسویی با منافع بلندمدت دانشجویان و دانشجویان آینده است. در واقع ارزشیابی آزمون اختصاصی با تمرکز بر چند درس به شیوه ای حرفه ای تر و چارچوب بندی سوالات مفهومی و پاسخ به آنها در زمان متوسط ​​طولانی تری جایگزین آزمون در زمان کوتاه تری می شود. در نتیجه سوالاتی با یادگیری عمیق از دانش آموز پرسیده می شود و می تواند با دانش و استدلال قوی با انجام محاسبات یا رسیدن به پاسخ تحلیلی توانایی خود را نشان دهد. این رویکرد در راستای تقویت تفکر و درس آموزی و مطالعه دقیق کتاب های درسی است.

با این طراحی مدل جدید، وزن ارزشیابی در سراسر تحصیل دانش آموز توزیع می شود و ارزشیابی به عنوان یک فرآیند ۹ امتیازی حفظ می شود، زیرا عملا دانش آموزان باید ۴۰ تا ۶۰ درصد از نمره کنکور را کسب کنند که بر این اساس است. نمرات امتحانات نهایی کشوری کلاس ۱۰ تا ۱۲ مسیر کسب شایستگی را طی می کنند. این رویکرد بر کتاب‌های درسی که در سیستم آموزش عمومی به رسمیت شناخته شده‌اند تمرکز می‌کند و بنابراین خانواده‌ها معمولاً مجبور نیستند خارج از سیستم آموزش عمومی هزینه کنند.

پیش بینی می شود عادی شدن آزمون سراسری به دو جلسه در سال و اعتبارسنجی نتایج به مدت دو سال موجب افزایش سلامت رقابت و فرصت استعدادیابی در دانشگاه ها و افزایش کیفیت پذیرش شود. دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی و همچنین تولید آنها.

روش‌های موجود تصحیح اوراق امتحانات نهایی در صورت اجرای صحیح، اعتبار نمرات و سازگاری روش تصحیح چند تصحیح کننده را تا حد قابل قبولی تضمین می‌کند و شبهه تحریف نمرات و ایجاد فضای ناسالم را تقریباً نفی می‌کند. برای گرفتن نمرات غیر واقعی

تعداد جلسات امتحان نهایی که مبنای سنجش پذیرش در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در طول دوره تحصیلی است، تقریباً بین ۲۰ تا ۳۰ جلسه خواهد بود. به نظر می رسد اعتراض سیستماتیک به نمرات ۳۰ جلسه امتحانی جداگانه در شرایط زمانی و مکانی متفاوت بسیار دشوارتر از اعتراض به آزمون سراسری یک بار در سال است که همه دروس اختصاصی و عمومی را به طور همزمان در یک مکان و زمان پوشش می دهد. اندازه آن ۳ ساعت است.

دروس عمومی و اختصاصی باید به گونه ای ابعاد داشته باشد که بتواند مطالعات هدفمندتر و امکان استعدادیابی بهتر را که نکته معتبر و ارزشمندی است هدایت کند و آفت فعلی پذیرش دانش آموزان صفر و منفی را نیز برطرف کند. درصد در دروس اصلی در بخش دانشگاه. .

به نظر می رسد برای دستیابی به نقطه مطلوب از اهداف این مصوبه که می تواند گامی رو به جلو برای ارتقای ارزیابی تلقی شود، باید اعتمادسازی و مزایای مصوبه از سوی مرجع تشریح شود. . شفاف سازی ابهام به جای فرافکنی و مخالفت غیر کارشناسی، تمرکز و قدرت علمی. خانواده ها را از برنامه ریزی مناسب محروم نکنید.

آنچه در نتیجه اجرای مصوبه مدنظر همه حامیان ایران اسلامی انتظار می رود کاهش فشار غیرعلمی کنکور و ایجاد فرصت های بهتر برای ورود به دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی است که با تلاش جمعی و طراحی از کارآمدترین معیارهای فنی و دستورالعمل‌های اجرایی، آموزش‌های لازم برای نیروی انسانی، تخصیص بودجه کافی و رعایت استانداردها در سطح بین‌المللی محقق می‌شود و در نتیجه خارج از مسئولیت و توان دستگاه سیاست‌گذار بوده و نیازمند هماهنگی ملی است.