ارادت گلستان به کاروانیان سالار کربلا/ نوای «یاحسین» به عرش رسید – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان


خبرگزاری مهر، گروه استان – اعظم محبی: شهرها و شهرها و نواحی از پارچه سیاه تقدیس می شوند و حال و هوای مردم در آسمان و زمین متفاوت است.

مقدمه ای برای عشق باز می شود و «یا حسین» از گوشه و کنار شهر به گوش می رسد. دلها آماده پرواز و شور حسینی دوباره شعله ور می شود.

تکایا و حسینه می بینم و مساجد ملبس به عزا و علم سیاه نوشته ها و پارچه ها بر پیکر آنهاست.

فراخورها در هر شهر و روستا و هر محله از گلستان، در بافت جمعیتی و قومی خود، عشق و ارادت خود را به خاندان رسول خدا به گونه های مختلف ابراز می کنند.پ) و شهدای دشت کربلا به نمایش گذاشته شده است.

اقوام و مذاهب مختلفی مانند فارس، ترک، مزنی، ترکمن، کزالباش و… در باغ گلستان ایران زندگی می کنند و سعی می کنند عشق و علاقه اندک خود را نسبت به سید و سالار نشان دهند. اجداد و مردمان خوبشان. جوانان بهشتی را بیرون آورید.

بخشی از مراسم محرم مانند پخت و پز هلیومعلم گزاری، تاجیه و چارپایه خواندن در بسیاری از شهرهای استان مرسوم است، اما برخی از اعمال مربوط به اقوام خاصی در گلستان است که از آن جمله می توان به «صدقه» و «صدقه» اشاره کرد.پناهبه ویژه برای ترکمن های سنی گلستان به شهرهایی مانند آغ اشاره کردند هنربندر ترکمن کمیسیونگنبدکاووس و مراوتپه بیشتر دیده می شود.

یقه گرگان

هر منطقه از گرگان دارای آیین‌ها و مراسم عزاداری و اشارات تاریخی و محله‌های قدیمی شهر میزبان است. بازی او به تعداد زیادی از مردم تبدیل می شود. مناسکی مانند یقه بندان، پامنبری یا دسته چوبی در جاهایی مثل چهال منبری و سابجه مشهد. کفاشدر عباسعلی چوک و نواحی فرعی برگزار می شود.

کربلا/ نوایی

کربلا، علم و یکی از نمادهای آن یقه یعنی گرگانی، عصر روز چهارم تا دهم محرم، مراسم علم یا یقه بنهان برای بزرگداشت و گرامیداشت علمدار کربلا سازماندهی شده است.

ویگیان شاخه ای است عمودی متشکل از قطعات مختلف از جمله چوب پنج متری و قطعات برنجی و فلزی که بر روی آن آیات مختلفی نقش بسته است. هر منطقه تاریخی گرگون شب قبل یقه باندان ها در جایی که قرار بود این وسیله سنگین چوبی و فلزی نصب شود جمع می شوند.

پاسداشت شعائر محرم به دلیل تنوع و گستردگی آنها ضروری است علم را در کوچه‌ها و کوچه‌های اطراف حمل می‌کنند و گروه به هر خانه نزدیک می‌شوند، اگر اهالی آن خانه نذری داشته باشند، دستمال، روسری یا شال را به علم می‌بندند و اسپند دود می‌کنند.

مراسم یقه بندر گرگان در سال ۱۳۹۱ با شماره ۴۳۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

عاشق خواندن

تاجیه یا تعزیه یکی دیگر از اعمال مردم گرگانی است که در شهرهای دیگر استان نیز انجام می شود.

در این مراسم که معمولا در روزهای تاسوعا، عاشورا و اربین حسینی برگزار می شود، تاجیه بندر به قرائت وقایع عاشورا می پردازد و مردم همراه با مجریان در سوگ امام خود اشک می ریزند.

همچنین در غروب روز عاشورا مراسم خیمه سوزان را اجرا می کنند که مظلومیت اهل بیت و اهل بیت را نیز بیان می کند.

کربلا/ نوایی

دسته چوبی

شب دوازدهم محرم، سومین روز شهادت امام حسین(ع)آ) بله، گروهی از محله های قدیمی گرگان مانند سبزه مشهد، سر پیر، دباغان و میچه گران در حال کوچ به محله های دیگر هستند.

دسته چوبی با روشن کردن چندین مشعل و نگه داشتن چوب ساخته می شود. این گروه در طول مسیر مانترا یا اشعاری برای سوگواری دارند که مدام تکرار می کنند. مراسم شاه بیت دسته چوبی هم همینطور. ما عبد علی هستیم/ گفتن به دوران میزانیم / تیر بر فرق یزید نامسلمان میزانیم«؛ سپس حاملان مشعل این مشعل ها را در اطراف محله حمل می کنند.

مردم یک عصا یا نی به طول یک متر را به صورت عمودی نگه می دارند و بالای سر خود می برند و آن را بالا و پایین می چرخانند و با دست دیگر به سینه می زنند.

اسدالله مطوفی، محقق گرگانی، «ضرب گفتن می بینمتقلید و باورهای مردمان گورگون» درباره دسته چوبی می نویسد: «مثل اره برقی بود، با این تفاوت که هر فردی چوبی را در دست می گرفت و همزمان چوب ها را می خواند. تکان دادن به هم می دادند و گاهی می کشتند».

کربلا/ نوایی

چهل سکو

«چلمین بر» یا «پامنبری» یکی دیگر از عزاداری های قدیمی گرگانی در ماه محرم است که بر اساس آن مردم به درب خانه هایی می روند که سکوی عزاداری در آن قرار دارد.

بیشتر سکونتگاه های قدیمی گرگان دارای محوطه های متعلق به واقفان بوده و سکوهایی در آن نگهداری می شود. منبر کاران چند روز قبل از مراسم منبر را بیرون می آورند و پارچه ای مشکی یا سبز رنگ روی آن می گذارند و نزدیک مسجد یا در حیاط خانه می گذارند. ماهی تابه روی آن گل ریختند.

عصرها گروه های زن و مرد به دیس می روند و به هر دیس می روند ممکن است برای رسیدن به شمع روشن می کنند و صلوات می گویند و چهل منبر را با پای برهنه زیارت می کنند بدون اینکه حرفی بزنند و معتقدند حاجتشان برآورده می شود.

از قدیم عالیم در گرگان رسم است که در این شب از عزاداران امام حسین (ع) با خورش و شربت سبزی پذیرایی می کنند.

مراسم چهل سکوی گرگون به عنوان میراث معنوی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

شام غربی

در غروب روز تاسوعا گلستانی ها در خیابان ها و کوچه های شهرها و روستاها به صورت دسته عزا به زنجیر و سینه می برند. همچنین به مناسبت شب وداع امام(ع) و یارانش تا صبح عاشورا غرق ذکر مصیبت و تلاوت قرآن می شوند و پس از خواندن نماز صبح به زیارت قبر می روند. .

کربلا/ نوایی

عزاداران نماز عصر عاشورا و در عصر عاشورا دسته های تعزیه خوانی می خوانند.

آخرین مراسم دهه محرم «شام غریبان» است که بعد از نماز مغرب و عشا و با تشکیل دسته های عزاداری و رفتن به محلات و خیابان های مختلف شهر و روستا برگزار می شود.

سفارشی

ترکمن های اهل سنت گلستان در دهه اول محرم الحرام به اهل بیت رسول خدا به ویژه در روزهای تاسوعا و عاشورا ابراز ارادت می کنند.پ) نشان می دهند

علما و بزرگان اهل سنت ترکمن بارها به پیروان خود توصیه کرده اند که حرمت ایام تاسوعا و عاشورا را رعایت کنند و برای زنده نگه داشتن حرمت شهدای قیام کربلا از جمله شیعیان گلستان تلاش کنند.

ماه محرم در ترکمنستان استپناهمعروف است و به خاطر روز عاشورا در این ماه نام خود را گرفته است.

ترکمن ها در این ماه آداب و رسوم خاصی از جمله روزه و نماز دارند نافپخت انواع نان و غذاهای محلی، دعوت اهالی اطراف به مراسم نهار، صدقه به مساجد و اقامه نماز و قرائت قرآن و اهدای هدیه به ارواح پاک شهدای مظلوم کربلا به ویژه امام حسین(ع) (مانند.). آنها معتقدند روزه در این ماه ضامن گناهان سال قبل است.

کربلا/ نوایی

در این زمینه امام اهل سنت بندرترکمان به خبرنگار مهر گفت: امام حسن و امام حسین (ع) پیشوایان جوانان اهل بهشت ​​هستند و مورد احترام و علاقه شیعه و سنی هستند.

آخوند عبدالرحمن کر افزود: امام حسین (ع) از نظر اهل سنت اهل بیت پیامبر و یاران اوست و احترام به ایشان واجب است.

وی با بیان اینکه در روز عاشورا در طول تاریخ وقایع مهمی رخ داده است، گفت: اهل سنت گلستان نماز می خوانند و قرآن می خوانند، روزه می گیرند، صدقه می دهند و به امام حسین (ع) و یاران شهیدش ادای احترام می کنند. ایام محرم مخصوصا نهم و دهم محرم الحرام ثواب اعمال دارد.

آیین های عزاداری رامیانی ها

مراسم عزاداری در شهر رامیان و به ویژه مراسم «سینه تا کمر» قدمتی دیرینه دارد و پژوهشگران سابقه عزاداری آن را به عصر آل بویه نسبت می دهند. در اسفند ۱۳۹۲ این آیین به شماره ۱۱۵۷ در فهرست میراث فرهنگی ناملموس به ثبت رسید.

در گذشته مردان قبایل ساکن در رامیان شامل هفت طایفه یازرلو، کاگزالو بودند. خدا حافظصادقلو، قوانلو، رجبالو و بیخ ها هر کدام روسری بر سر و روسری کمر ابریشمی به رنگ خاص می بستند و نماینده قبیله خود بودند و به همین ترتیب در مجالس و مراسم در ماه محرم و هنگام بوسیدن یکدیگر شرکت می کردند. شال ها دور کمر همدیگر را می پوشاندند اما این روزها به دلیل تغییر لایه ها این مراسم رنگ دیگری به خود گرفته است.

در حال حاضر عزاداران لباس های سفید، سبز و مشکی می پوشند که سفید نماد کفن، مشکی نماد عزاداری و سبز نماد سید و اهل بیت هستند.

کربلا/ نوایی

اوج عزاداری در امام علی چوک.آ) این میدان تاریخی در شهرستان رامیان برگزار می شود قدیمی در گذشته شهر محل تجمع و تصمیم گیری های مهم بوده و هست.

آیین عزاداری سیستانی ها

یکی از اقوام ساکن گلستان سیستانی ها هستند، این قوم نیز در ماه محرم آداب و رسوم خاص خود را دارند.

یک پژوهشگر فولکلور سیستانی در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: «چه ووشی» یا «چاوشی» اصل اصلی عزاداری سیستانی به این صورت در مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) است. هر شب و در آغاز هر محفلی، یکی از مومنان ابتدا اشعار غم انگیز واقعه کربلا را می خواند و همه را دعوت می کند تا ردیف های سینه به سینه تشکیل دهند.

محمد آذری تصریح کرد: بانوان سیستانی در ماه محرم از قالی بافی و صنایع دستی دست بر می دارند و به جای آن به ذکر، تسبیح، نماز، خواندن نماز و مراسم می پردازند. داستان (رباعیات) یا مرثیه.

کربلا/ نوایی

وی گفت: سیستانی ها نوع خاصی از شیردهی دارند که به آن شیردهی می گویند.علوم پایه“یا نشسته یا چهار برابر شدن معروف است که در این سنت، سرودها، اشعار و مرثیه‌هایی معروف به بحر طوال وجود دارد که حماسه‌هایی درباره عظمت، احتیاط و شایستگی لشکر پسر رسول خدا(ص) دارد.پ) و یارانش خوانده می شود و سینه های زنان به زانو در می آید که نشانه حسرت شهادت شهداست.آ) و اصحاب عزادارند.

پخت و پز شکوه (هلیوم سیستانی) و شالزارد از دیگر سنت های سیستانی امتناع از طبخ غذا، عزاداری و برپایی مجالس مذهبی سه روز قبل از واقعه عاشورا است.

«تلاوت یا تلاوتازدواج به گردونی یا قرائت مشابه نیز معروف است که در اکثر روستاهای سیستانی رواج دارد.

همه اقوام گلستان عشقی به پیشوای قافله دشت کربلا داشتند که هر کدام به گونه های مختلف این ارادت و علاقه را نشان می دادند و این عشق از یاد تاریخ نخواهد رفت.