اختلال استرس پس از سانحه – درمان گیاهی آیورودا

اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) یک بیماری عاطفی است که در نتیجه یک تجربه وحشتناک ترسناک، تهدید کننده زندگی یا در غیر این صورت بسیار ناامن ایجاد می شود. علائم شایع عبارتند از تجربه مجدد تروما و عود کننده. تمایلات اجتنابی؛ واکنش های بسیار حساس به تجربیات عادی روزمره؛ اختلالات شخصیتی؛ رشد اجتماعی و عاطفی منفی؛ مشکلات جسمی متعدد؛ و یک زندگی جنسی پر دردسر یک اختلال عاطفی از قبل موجود، عدم حمایت خانواده و دوستان، سن جوان، جنس زن و ناتوانی های یادگیری، عوامل خطر برای ایجاد PTSD پس از یک رویداد آسیب زا هستند.

روان درمانی، درمان شناختی و رفتاری، مشاوره فردی و خانوادگی و داروها مدیریت PTSD را تشکیل می دهند. داروهای آیورودا برای درمان ترس، اضطراب و استرس استفاده می شود. اینها عبارتند از Brahmi-Vati، Saraswatarishta، Arjunarishta، Dashmoolarishta، Abhrak-Bhasma، Suvarna-Bhasma و Bruhat-Vat-Chintamani. داروهای گیاهی قابل استفاده در این بیماری عبارتند از: Brahmi (Bacopa monnieri)، Jatamansi (Nardostachys jatamansi)، شانخپوشپی (Convolvulus pluricaulis)، واچا (Acorus calamus)، ماندوکپارنی (Centella asiatica)، Sarpagandha (Rauwolfia nigertinas)، Kh. جیفال (Myristica fragrans) و آشواگاندا (Withania somnifera). داروهایی مانند Suvarna-Malini-Vasant، Laxmi-Vilas-Ras، Maha-Laxmi-Vilas-Ras و Makar-Dhwaj-Ras برای تقویت “Oj” بدن استفاده می شود.

چندین روش Panchkarma را می توان به طور عاقلانه برای کمک به افراد مبتلا به PTSD استفاده کرد. ماساژ روزانه کل بدن با استفاده از داروهایی مانند روغن ماهانارایان، روغن ماهاماش و روغن ماها ساهاچار به ایجاد آرامش و داشتن خواب خوب کمک می کند. رویه هایی مانند «شیرودهارا» و «شیروباستی» اثر آرام بخشی خوبی دارند. دوره های مکرر تنقیه دارویی با استفاده از روغن ویشگاربا یا روغن ماها ساهاچار به کنترل دوشا ‘Vat’ کمک می کند. در نتیجه تحریک پذیری، اضطراب و طغیان های عاطفی را کاهش می دهد. قطره های بینی دارویی با استفاده از روغن واچا، روغن آنو، روغن پانچندریا واردهان و عصاره مایع شیگرو (Moringa oleifera) یا ویشوا (Zinziber officinalis) در تحریک ذهن و مغز موثر است. در نتیجه به کنار آمدن با زندگی کمک می کند.

افراد مبتلا به PTSD باید شیوه های زندگی مثبت مانند ورزش منظم، خوردن یک رژیم غذایی سالم و پیروی از یک برنامه شلوغ و منظم را اتخاذ کنند. تکنیک های آرام سازی، آساناهای یوگا و پرانایام نیز می توانند کمک قابل توجهی کنند. در عین حال، اجتناب از شیوه‌های زندگی منفی مانند سوء مصرف مواد، انزوای اجتماعی، کار بیش از حد و رفتارهای خود ویرانگر نیز مهم است.

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر