آیا غذا باعث تشدید آکنه می شود؟ قسمت ۱ – جنجال

آکنه یکی از شایع ترین بیماری های پوستی است و سالانه حدود ۴ میلیارد دلار برای درمان آن هزینه می شود. هزینه های اجتماعی و عاطفی قابل توجهی نیز وجود دارد. اگرچه آکنه همه سنین را درگیر می کند، اما شیوع آن از سن ۸ سالگی شروع به افزایش می کند و در ۱۶ تا ۱۸ سالگی که ۷۵ تا ۹۸ درصد جمعیت تحت تاثیر قرار می گیرند به اوج خود می رسد.

ارتباط بین رژیم غذایی و آکنه مدت هاست که فرض شده است، اما ثابت نشده و از این رو بحث برانگیز باقی مانده است. اکثر کتاب های درسی پوست بیان می کنند که هیچ نقشی در این زمینه وجود ندارد و اکثریت متخصصان پوست در مسیر شکسته قرار می گیرند.

با این حال، تجربه و مشاهدات من با بیماران آکنه، داستان متفاوتی را بیان می کند. بسیاری از بیماران من که پس از درمان و با رژیم “بدون شیر، بدون شکلات، بدون بستنی، بدون کولا، بدون فست فود سرخ شده” در حال بهبودی (بدون ضایعات بالینی آکنه) بوده اند، پس از شروع مجدد با شیوع شدید بیماری برگشته اند. عادات غذایی ناسالم آنها! بیش از دو دهه از چنین مشاهدات ثابتی مرا متقاعد کرده است که برخی از مواد غذایی باعث تحریک فوران های چهره می شوند. درمان های مبتنی بر درمان (هرچند ترجیحا) همانطور که همه پزشکان دیر یا زود در حرفه خود متوجه خواهند شد. .

اسکن ادبیات پزشکی نشان می دهد که من در پایان نامه ها تنها نیستم. ده‌ها مطالعه، عمدتاً به نفع رابطه مثبت آکنه و رژیم غذایی انجام شده است. اکنون به بررسی چند مورد از این موارد می پردازیم:

۱. نقش یدید در ایجاد آکنه

مدت‌هاست که مشخص شده است که ید و یدید نمک آن غدد چربی را تحریک می‌کنند و باعث فوران آکنه می‌شوند. بسیاری از غذاهای طبیعی و پخته شده حاوی ید و ید در مقادیر مختلف هستند. پس منطقی است که چنین استنباط کنیم که چنین غذایی زمانی که به طور منظم و بیش از حد مصرف شود می تواند ضایعات آکنه را در افراد مستعد ایجاد یا تشدید کند.

در زیر لیستی از اقلام حاوی یدید موجود در ما آمده است خوراکی قفسه با مقدار یدید در هر کدام. در اینجا فقط به چند مورد منتخب با محتوای بالا و برای مقایسه، تعداد کمی با محتوای کم اشاره شده است. محتوای یدید اندازه گیری شده به صورت ppm (بخش در میلیون) در پرانتز نشان داده شده است:

غذای دریایی

ماهی مرکب (۳۹); خرچنگ (۳۳); میگو (۱۷)

گوشت و مرغ

جگر گاو (۳۲۵); ترکیه(۱۳۲); مرغ (۶۷)

سبزیجات

مارچوبه(۱۶۹); کلم بروکلی (۹۰); پیاز (۸۲); ذرت (۴۵)

محصولات لبنی

کره (۲۶) ; پنیر چدار (۲۷); پنیر کوتاژ (۵)؛ شیر (۱۱)؛ ماست (۳)

متفرقه

آب آشامیدنی (۸); نمک یددار (۵۴); چیپس سیب زمینی (۴۰)؛ چیپس تورتیلا (۸۰); نان سفید (۸)

حال، با چنین لیستی، چه کسی منکر این است که غذا عامل تشدید کننده آکنه است؟

۲. داروهای محرک آکنه.

علاوه بر یدیدها، داروهای زیر می توانند باعث ایجاد یا تشدید آکنه شوند (فهرست کامل نیست):

  • کورتیکواستروئیدها (هم سیستمیک و هم موضعی)
  • برومیدها
  • فنی توئین (ضد صرع)
  • لیتیوم (ضد روان پریشی)
  • ایزونازید (ضد سل)
  • برخی از قرص‌های ضد بارداری خوراکی مانند اوورال، لوسترین، نورلسترین، و نورینیل و غیره تشکیل آکنه را افزایش می‌دهند، در حالی که برخی مانند دایان ۳۵ برای درمان انواع خاصی از آکنه‌های ناشی از هورمون استفاده می‌شوند.

بنابراین چگونه اینها از نظریه “آکنه-غذا” حمایت می کنند؟

این واقعیت که داروهای زیادی وجود دارد که بر روی آکنه تأثیر می گذارد، می تواند به سناریوی آکنه غذایی مرتبط باشد، بنابراین:

۱. غذای بلعیده شده دقیقاً به همان روشی که داروهای خوراکی را متابولیزه می کند توسط بدن ما جذب و مورد استفاده قرار می گیرد. به عبارت دیگر غذا با هیچ داروی دیگری (گرسنگی را درمان می کند؟) که می تواند اثرات مثبت و منفی بر بدن و اندام های آن از جمله پوست داشته باشد، ندارد! حال سوال من این است که اگر برخی داروها می توانند با بدتر شدن یا بهبود آکنه روی آکنه تاثیر بگذارند، چرا غذا نمی تواند روی آکنه تاثیر بگذارد؟ آیا دلیل یا دلیلی برای مقابله با این استنتاج برگرفته از عقل سلیم ناب وجود دارد؟

۲. بسیاری از داروهایی که برای درمان بیماری‌های گاو استفاده می‌شوند، در مقادیر متفاوتی در عملکردشان یافت می‌شوند: شیر و گوشت. اگر چنین داروهایی می توانند آکنه را بدتر کنند، نتیجه آن است که مصرف شیر/گوشت می تواند بر روی آکنه تأثیر منفی بگذارد!

۳. استروئیدهای آنابولیک (به عنوان تزریقی و در خوراک) برای افزایش جرم و حجم گوشت و طیور استفاده می شود. به طور طبیعی سطوح متفاوتی از این هورمون ها در محصولات لبنی نهایی و قصابی/طیور یافت می شود. استروئیدها، هم آنابولیک و هم کورتیکواستروئیدها، شناخته شده اند که باعث ایجاد و تشدید جوش های آکنه شکل، نه تنها در صورت، بلکه در پشت و جلوی تنه می شوند. بنابراین آیا چنین دفتر خاطرات، گوشت و مرغ باعث فوران آکنه نمی شود؟ البته مگر اینکه بتوانیم ثابت کنیم که تمام این داروها در طی فرآیند پاستوریزاسیون (شیر) و پختن کاملاً از بین می روند که بسیار بعید است!

۳. آکنه، ویتامین ها و مواد معدنی.

تعدادی از مطالعات اثرات مفید برخی ویتامین ها و مواد معدنی را بر روی آکنه ثابت کرده اند. اینها ویتامین A، روی، منیزیم، سلنیوم و اسیدهای چرب ضروری (امگا ۳) هستند. بسیاری از مواد غذایی حاوی این ویتامین ها و عناصر کمیاب هستند. اگرچه مقدار این مولکول ها برای ایجاد هرگونه تغییر بالینی ممکن است زیاد باشد، چه کسی می تواند این احتمال را که حتی مقدار(های) اندکی موجود بر آکنه تأثیر نمی گذارد رد کند؟

گزارش های متناقضی در مورد ویتامین های B کمپلکس و ویتامین E وجود دارد، برخی از مطالعات اثر مثبتی بر روی آکنه پیدا کرده اند، در حالی که برخی دیگر خاطرنشان می کنند که مقادیر بالای این ویتامین ها در واقع جوش های آکنه را افزایش می دهد.

بخش ۲: اسکن مجله

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر